Categories: BlogPR

PR in een crisissituatie

Iedereen van ons heeft wel eens een situatie meegemaakt waarin het beter is om “op het laatste moment” voor te bereiden dan alles op het laatste moment te doen. Elke ochtend staan we voor de uitdaging om ons klaar te maken voor werk, school of universiteit. Als regel denken we de dag ervoor na over het bereiden van een maaltijd, wat we de volgende dag aan moeten trekken afhankelijk van het weer en of we per ongeluk in een file terechtkomen als we 10 minuten eerder vertrekken en het weten te vermijden. Daarom is het zo belangrijk om van tevoren voor een ongewenste situatie voor te bereiden en in grote mate geldt dit ook voor bedrijven, die ook voorbereid moeten zijn op eventuele crisissituaties. Wat is een crisissituatie en hoe kun je je voorbereiden om je imago relatief te verdedigen?

PR in een crisissituatie – inhoudsopgave:

  1. Wat kan PR doen in een crisissituatie?
  2. Hoe bereid je je voor op een crisissituatie?
  3. Voorbeeld van een bedrijf dat zijn imago redt
  4. Samenvatting
  5. Belangrijke vragen

Wat kan PR doen in een crisissituatie?

Zoals de naam al aangeeft, is het het moeilijkste element en een test van vaardigheden waarmee een PR-specialist kan worden geconfronteerd in het geval van een imago-crisis. Wanneer een bedrijf of merk een “fout” in het imago tegenkomt, wat kan gebeuren bij het lanceren van een defect product, gebrekkige communicatie of fraude, zijn het een reeks acties die van tevoren zijn voorbereid die kunnen helpen om de situatie te verlichten of zelfs het goede naam van het merk te redden.

Hoe bereid je je voor op een crisissituatie?

Er zijn een paar onwrikbare regels om te volgen om een relatieve crisis te voorkomen.

  1. Kunnen we de crisis vermijden
  2. Deze vraag moet door elke ondernemer worden gesteld die met de komst ervan worstelt. Daarom is het de moeite waard om jezelf niet de vraag te stellen “zal de crisis komen”, maar je voor te bereiden op hoe je ermee omgaat.

  3. Identificeer de communicators en houd de boodschap consistent
  4. Overweeg om de juiste woordvoerder te selecteren om de werkelijke boodschap te communiceren die het bedrijf in een bepaalde situatie wil overbrengen.

  5. Bouw het juiste team
  6. Wanneer een crisis zich aandient, is het een goed idee om een soort strategie te hebben en taken toe te wijzen die zijn afgestemd op de juiste medewerkers. Zodat je, wanneer het zover is, onmiddellijk kunt reageren.

  7. Monitor de media
  8. Het is belangrijk om systematisch de informatiestroom te analyseren. Je moet voorbereid zijn op het onverwachte.

  9. Notificatiesysteem
  10. Bij het analyseren van het systeem is het een goed idee om waarschuwingen en meldingen in te schakelen die je laten weten wat je kunt verwachten in het geval van een plotselinge stijging van de belangstelling.

  11. Bereid je voor op het ergste
  12. Het belangrijkste probleem betreft een goed plan en preventie. Wanneer we voorbereid zijn op het ergste, vermijden we in grote mate paniek en gaan we direct over tot actie.

Voorbeeld van een bedrijf dat zijn imago redt

Veel bedrijven en fabrikanten zijn geconfronteerd met de crisis. Sommigen zijn erin geslaagd deze te overwinnen, anderen niet. Het in Californië gevestigde Theranos – dat een start-up is voor de medische markt – was degene die dat niet deed.

Het merk ontwikkelde een apparaat om ten minste 200 tests uit te voeren op basis van een kleine bloedmonster. Het begin van het einde kwam toen het eerste artikel verscheen dat de geloofwaardigheid en autoriteit van de vermeende tests en de onregelmatigheden van de testresultaten in twijfel trok. Door aanvallende communicatie en een agressieve manier van reageren op de vermeende feiten, was het merk niet in staat zich te verdedigen tegen de crisis. Het merk bleek een enorme fraude te zijn en, naast zijn ondergang, de kans op gevangenisstraf voor de oprichter.

PR in een crisissituatie – Samenvatting

Dit is waarom het zo belangrijk is om latere gevolgen en faillissement in de industrie te vermijden, een goed communicatieplan te creëren om relatief te voorkomen en, bovenal, voorbereid te zijn op een mogelijke uitbraak van een crisis.

Lees ook: De beste PR-campagnes van 2021!

Als je in contact wilt blijven, sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap!

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago