Categories: BlogHR

Het menselijk kapitaalmodel of het zeefmodel? 2 effectieve wervingsstrategieën voor kleine bedrijven

Het menselijk kapitaalmodel of het zeefmodel? Werving is een doorlopend proces, geen spontane actie. Het kan worden gedefinieerd als de procedure voor het identificeren en aantrekken van potentiële werknemers voor het bedrijf. Om dit correct uit te voeren, is het noodzakelijk om een goed begrip van de markt te hebben en verschillende wervingsstrategieën te gebruiken. Lees verder.

Het menselijk kapitaalmodel of het zeefmodel? – inhoudsopgave:

  1. Het belangrijkste doel van het wervingsproces
  2. Bronnen van werving
  3. Het zeefmodel
  4. Voor- en nadelen van het zeefmodel
  5. Het menselijk kapitaalmodel
  6. Voor- en nadelen van het menselijk kapitaalmodel

Het belangrijkste doel van het wervingsproces

Het wervingsproces bestaat uit het aantrekken van een voldoende aantal kandidaten voor een bepaalde functie in het bedrijf, en vervolgens het screenen van hen om de meest geschikte te selecteren. Werving is een meerfasenproces dat eindigt met de aanstelling van een nieuwe werknemer.

Bronnen van werving

Er zijn twee bronnen van werving, interne bronnen en externe bronnen. Een organisatie kan een vacature invullen met een werknemer die daar al werkt of iemand van buiten het bedrijf.

Interne werving

Interne werving vindt plaats wanneer het wervingsproces gericht is op bestaande medewerkers. Zij zijn de potentiële kandidaten. Mensen die bereid zijn om gepromoveerd te worden, kwalificaties te veranderen of een functie te veranderen, worden in overweging genomen. Interne werving is een goede manier om medewerkers te erkennen en te bewijzen dat human resources het meest waardevolle onderdeel van de organisatie zijn. Dit proces helpt om de beste werknemers in het bedrijf te behouden.

Externe werving

Externe werving omvat het gebruik van geschikte methoden om kandidaten van buiten de organisatie aan te trekken.

Het zeefmodel

Het zeefmodel gaat ervan uit dat elke volwassene een gevormd individu is dat niet onderhevig is aan verdere significante verandering. Daarom zoekt een werkgever die dit model volgt tijdens het wervingsproces naar competente werknemers wiens kwalificaties voldoen aan de functie-eisen.

Dit betekent alleen contact opnemen met topkandidaten en de meest geschikte onder hen te identificeren. Oudere werknemers, die als inefficiënt zijn gebleken, worden geëlimineerd. In het zeefmodel is de cruciale factor de werkgeschiedenis van de kandidaat – hun ervaring, opleiding en prestaties. Dit is een vrij ongebruikelijke benadering, aangezien volgens de meeste modellen de beste oplossing is om voortdurend te investeren in werknemerstraining en -ontwikkeling.

Voor- en nadelen van het zeefmodel

Het belangrijkste voordeel van het zeefmodel is het feit dat het bedrijf opgeleide werknemers verwerft die de besten op de arbeidsmarkt zijn. Een ander voordeel is ook de mogelijkheid om transparante regels voor werving vast te stellen, die in dit model geautomatiseerd kunnen worden.

Aan de andere kant kan het gebruik van deze methode leiden tot een lage betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf en resulteren in een hoge turnover. Dit brengt op zijn beurt hoge wervingskosten met zich mee die periodiek moeten worden herhaald. Bovendien kunnen negatieve beoordelingen van werknemers gemakkelijk potentiële kandidaten bereiken via online forums en serieus invloed hebben op uw wervingsinspanningen op de lange termijn.

Het menselijk kapitaalmodel

Het menselijk kapitaalmodel is volledig tegenovergesteld aan het zeefmodel. Het gaat ervan uit dat mensen gedurende hun leven veranderen en leren. Een bedrijf dat dit model gebruikt, vertrouwt op jonge mensen, vaak onopgeleid, maar met potentieel.

Er wordt veel aandacht besteed aan de predisposities en karaktereigenschappen van de kandidaat, terwijl certificaten, diploma’s en graden minder belangrijk zijn. Loyaliteit, een positieve houding en bereidheid tot samenwerking zijn de gewenste kenmerken onder werkzoekenden. De doelgroep hier zijn studenten, afgestudeerden en huidige werknemers die potentieel voor promotie tonen.

Voor- en nadelen van het menselijk kapitaalmodel

Een enorm voordeel voor werknemers is zeker een gevoel van veiligheid in het bedrijf en een positieve sfeer op het werk. Tegenwoordig is stabiliteit erg belangrijk, en het kan een sterk argument worden bij het kiezen van de specifieke organisatie als toekomstige werkgever.

Werkgevers die dit model gebruiken, zijn gericht op de werknemer. Ze plannen geen ontslagen en ze geven om werknemerontwikkeling en noodzakelijke training. In geval van moeilijkheden proberen ze een andere functie voor de werknemer binnen dezelfde organisatie te bieden. Een gevoel van veiligheid leidt tot het creëren van een band met het bedrijf, wat op zijn beurt de werknemer turnover aanzienlijk vermindert.

Een goed arbeidsbeleid maakt werknemers ook meer betrokken, zodat ze hun taken met grotere efficiëntie uitvoeren. Een vriendelijke sfeer in het bedrijf resulteert in een significante toename van de productiviteit en creativiteit, wat vooral belangrijk is in bepaalde sectoren.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago