De huidige markt legt veel druk op ondernemers om steeds meer manieren te zoeken om op te vallen en te groeien. Een ander analytisch hulpmiddel om het potentieel van de sector te verkennen en uw bedrijfsportfolio op te bouwen, is de McKinsey-matrix.
Het hulpmiddel, ontwikkeld door McKinsey & Company, stelt u in staat om beslissingen te nemen over investeringen en het lanceren van nieuwe producten of diensten op de markt. Door te verwijzen naar twee niveaus – de aantrekkelijkheid van de industrie en de concurrentiekracht van de geselecteerde entiteit, geeft het aan welke acties het meest winstgevend zullen zijn voor de toekomst van uw bedrijf.
De conditionering van de twee genoemde dimensies wordt beïnvloed door vele factoren die in overweging moeten worden genomen tijdens de evaluatie.
Wanneer we het hebben over de aantrekkelijkheid van een industrie, houden we rekening met interne en externe factoren op de markt die de mate van moeilijkheid bij het maken van winst in een bepaalde markt bepalen. Deze omvatten:
Bepaalt de concurrentiepositie van het bedrijf ten opzichte van marktgenoten. Het wordt bepaald door elementen zoals
We zullen proberen te laten zien hoe u de beschreven methode in uw eigen bedrijf kunt toepassen. We zullen de McKinsey-matrix analyseren aan de hand van een voorbeeld van een online winkel die ambachtelijke producten zoals sojakaarsen verkoopt.
Houd rekening met de eerder genoemde factoren die de kenmerken van de geselecteerde sector beïnvloeden en selecteer diegene die de winstgevendheid ervan aantonen. Dit kunnen bijvoorbeeld lage toegangsbarrières, hoge concurrentie en seizoensgebondenheid zijn. Overweeg vervolgens welke elementen uw voordeel op de markt vergroten. Bijv. diversificatie van aanbiedingen, klantloyaliteit of beschikbaarheid van distributiekanalen.
Ken de gewichten toe en geef aan hoe de factoren zich vertalen naar de winstgevendheid van het doen van dit type bedrijf. Hoe hoger het gewicht, hoe groter het belang voor de sector. De som van alle gewichten moet 1 zijn.
Gebruik hiervoor een Likert-schaal – van 1 tot 5.
Aantrekkelijkheid van de industrie | |||
---|---|---|---|
Factor | Gewicht | Evaluatie | Het product van |
Lage toegangsbarrières | 0,4 | 5 | 2 |
Hoge concurrentie | 0,4 | 4 | 1,6 |
Seizoensgebondenheid | 0,2 | 3 | 0,6 |
SUM: 4.2 |
Concurrentiekracht | |||
---|---|---|---|
Factor | Gewicht | Evaluatie | Het product van |
Diversificatie van aanbiedingen | 0,2 | 4 | 0,8 |
Klantloyaliteit | 0,3 | 3 | 0,9 |
Beschikbaarheid van distributiekanalen | 0,4 | 5 | 2,0 |
SUM: 3.7 |
Afhankelijk van waar de eenheid op de matrix is geplaatst, is dit de strategie die u moet aannemen. We onderscheiden de volgende 3 benaderingen:
Gegeven de aard van de industrie en de concurrentiekracht, hoe kunt u investeren in uw product en wat houdt dat in – om de winstgevendheid van uw bedrijf te verhogen? Het verkopen van ambachtelijke producten op het internet heeft groot potentieel, dus er zijn veel groeimogelijkheden, onder andere:
Elke analysemethode heeft zijn voor- en nadelen. De McKinsey-matrix houdt rekening met veel factoren, waardoor de analyse uitgebreider is. Op deze manier krijgt u een volledig beeld van uw huidige situatie en de mogelijkheden voor product- of serviceontwikkeling. Er zijn echter enkele risico’s aan verbonden, omdat de evaluatie van individuele factoren subjectief is, wat zijn beperkingen heeft. Een verkeerde perceptie van bepaalde kwesties kan leiden tot de selectie van een inadequate strategie.
Lees ook: Wat is de ADL-matrix?
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…