Leiderschap vs. Management / Wat is het verschil tussen een leider en een manager

In een voortdurend veranderende wereld, wat is beter, een leider of een manager te zijn? Deze vraag speelt nog steeds in de hoofden van supervisors en executives. Het verschil tussen deze twee concepten, hoewel op het eerste gezicht merkbaar, vervaagt wanneer het zorgvuldig wordt geanalyseerd en vertaalt zich direct in de effectiviteit van de operaties van de organisatie. Welke strategie past beter bij de huidige realiteit? Wat is de essentie van leiderschap en management? Is het mogelijk om tegelijkertijd een goede manager en leider te zijn? Laten we eens nader bekijken.

Leiderschap versus management – kenmerken en voorbeelden:

Management en leiderschap – een woord van inleiding

Bij het bespreken van management en leiderschap, variëren de termen al op linguïstisch niveau door hun connotatie, d.w.z. de emoties die ze overbrengen. Het woord “manager” roept ordelijkheid, ingetogenheid en rationaliteit op, terwijl de term “leider” inspiratie, autoriteit en moed suggereert. Zo wordt de leider vanaf het begin gezien als degene die zich richt op het oproepen van emoties met positieve ondertonen, terwijl de manager veel neutraler wordt waargenomen.

Inderdaad verschillen deze rollen van elkaar, wat leidt tot verschillende aannames, het gebruik van verschillende middelen en het realiseren van verschillende doelstellingen. Geen van beiden vermindert echter de ander in termen van belang voor de goede werking van de organisatie, hoewel we zeker fasen kunnen onderscheiden waarin elk van hen naar voren komt.

Leiderschap versus management – over de rol van een manager

Een manager is een persoon die een organisatie beheert, d.w.z. de werking ervan plant en organiseert en tegelijkertijd motiveren om dergelijke acties uit te voeren en de effectiviteit van het bereiken van de geplande doelstellingen controleert. Hoewel het element van soft skills in de vorm van motiveren om te handelen hier aanwezig is, staan analytische, organisatorische en controlevaardigheden zeker op de voorgrond. De manager beantwoordt vaker wel dan niet de vraag “waarom?” met “hoe?” iets gedaan moet worden. Hij of zij richt zich op middelen en tools, en zorgt ervoor dat de individuele tandwielen in de werking van een bedrijf soepel draaien. Zoals we weten, is een goede organisatie niet genoeg om succes te behalen. Het heeft originele visies nodig, die het in staat stellen zich te onderscheiden van de concurrentie, maar ook de structuren van binnenuit versterken – het team overtuigen van de juistheid van de acties, hun waarden fuseren met die van de onderneming en – van het feit dat het de moeite waard is om degenen te volgen die hen leiden. Daarom beperkt een effectieve manager zich niet alleen tot toezicht houden, maar wil ook leiden, en wordt een symbool van de organisatie, waarmee de rest zich kan identificeren en die ze willen volgen.

Leiderschap vs. management – de rol van een leider

Wat hebben John F. Kennedy, Nelson Mandela, Steve Jobs en Mahatma Gandhi gemeen? Ze hadden allemaal visie, autoriteit en werden inspiratie voor miljoenen. Deze kwaliteiten vormen de ideale leider. Hij of zij gaat verder dan de beschikbare patronen, en baseert zijn of haar acties op informele structuren. Het zijn de ideeën, waarden en mensen die centraal staan in zijn of haar focus.

Al deze elementen maken deel uit van de huidige trends in management, waarbij de ondernomen acties niet alleen toelaten om de concurrentie te domineren met innovatieve oplossingen, maar ook om meer te presenteren dan alleen het eindproduct (bijv. ethische productie, ondersteuning van sociale en milieuvriendelijke acties, samenwerking met lokale producenten). Het proces geeft mensen het gevoel van doel, visie en waarden van de organisatie. Dit maakt de werknemers loyaal aan het merk, gemotiveerd en effectiever. In dit opzicht is de rol van een leider in een organisatie bijzonder nuttig in de fase van het bepalen van de richting waarin de organisatie moet gaan (het formuleren van een businessplan, het introduceren van een nieuw product, het beslissen om nieuwe markten te betreden). Ook komt het van pas in crises, wanneer het nodig is om bestaande activiteiten te reorganiseren, mensen te motiveren om moeilijke situaties te overwinnen, of weerstand tegen noodzakelijke veranderingen te minimaliseren. In dergelijke situaties is het de leider die mensen aanstuurt, hen de kracht geeft om tegenslagen te weerstaan.

Leider versus manager – verschillen

Gegeven het bovenstaande kan er een classificatie worden gemaakt met betrekking tot de verschillen tussen de rollen van leider en manager:

  • Een manager beheert terwijl een leider leidt,
  • Een manager plant en organiseert terwijl een leider de visie heeft,
  • Een manager werkt op een “detail-naar-geheel” basis, met de focus op opeenvolgende, samenwerkende componenten, terwijl een leider begint vanuit een algemeen beeld,
  • Een manager stabiliseert de organisatie terwijl een leider deze aandrijft,
  • Een manager probeert risico’s te beperken, terwijl de visies van een leider risico’s nemen,
  • Een manager richt zich op plannen om de strategische stappen die een leider definieert uit te voeren,
  • Een manager richt zich op de organisatie, terwijl de aandacht van een leider gericht is op ideeën, waarden, mensen, en de algemene richting,
  • Een manager motiveert, een leider inspireert,
  • Een manager controleert, terwijl een leider tot actie aanzet,
  • Een manager neemt gestructureerde acties, uitgevoerd in fasen, terwijl een leider revolutionaire, sprongetjes-oplossingen biedt,
  • Een manager ondergeschikten door top-down te handelen, terwijl een leider hen bindt rond de waarden waaraan ze zich verbonden voelen,
  • Een manager gebruikt formele structuren, in tegenstelling tot een leider,
  • Een manager legitimeert zijn acties met zijn formele positie in de organisatie, terwijl een leider dit doet met zijn autoriteit.

Als je je afvraagt of je een betere manager of een leider bent, kan deze interessante quiz je helpen om twijfels weg te nemen.

Zie ook: Populaire managementstijlen – Lewin-Lipitt-White & Reddin’s benadering

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago