In de huidige marktrealiteit spelen activiteiten die gericht zijn op het verbeteren of behouden van de concurrentiepositie van de onderneming een uiterst belangrijke rol. In het management worden vaak verschillende soorten strategische analysemethoden gebruikt om de dynamische economische situatie te monitoren en conclusies te trekken. Een daarvan is de analyse van kritische succesfactoren (KSF). Lees ons artikel om meer te ontdekken over de analyse van kritische succesfactoren.
Als je niet weet wat kritische succesfactoren zijn, moet je ons artikel bekijken: Kritische succesfactoren van kleine en middelgrote ondernemingen.
Wanneer je hebt bepaald welke kenmerken van jouw organisatie bijdragen aan de groei, kun je een analyse van kritische succesfactoren uitvoeren. Dit houdt in dat je de kenmerken identificeert die de positie van jouw bedrijf versterken.
Een nauwkeurige KSF-analyse vereist het gebruik van een van de volgende twee methoden:
Vervolgens is het noodzakelijk om een referentiepunt voor het onderzochte bedrijf vast te stellen – een concurrerend bedrijf of een bedrijf dat alle KSF heeft. In het eerste geval kan de methode onbetrouwbaar zijn, omdat deze afhankelijk is van de gekozen entiteit. De tweede oplossing lijkt gunstiger, omdat deze een bepaald ideaalmodel presenteert waarnaar we kunnen streven.
De algehele strategie van het bedrijf is gebaseerd op de geformuleerde doelen van het bedrijf en een onderzoek van de interne en externe omgeving. Vervolgens moet de aard van onze doelmarkt en concurrentievoordeel worden gespecificeerd. Dit is de fase die we strategische positionering noemen. De vaststelling van de positie van het bedrijf is dus niet alleen het laatste element van het creëren van een strategie, maar kan ook worden geïdentificeerd met geselecteerde elementen van het concurrentievermogen, zoals kritische succesfactoren.
Het positioneren van een bedrijf op de markt is gericht op het presenteren van de voordelen die een product of dienst kan bieden. Hoe beoordeel je een organisatie en stel je de strategische positie vast ten opzichte van concurrenten? Hiervoor kun je de analyse van kritische succesfactoren gebruiken.
Bepaal in welke sector jouw bedrijf actief is en kies de kritische succesfactoren die je een concurrentievoordeel geven.
Wanneer je de kritische succesfactoren voor een bepaalde sector hebt bepaald, kun je gewichten aan hen toekennen.
In deze fase krijg je het resultaat in de vorm van een beoordelingsschaal, en daarnaast – een analyse van sterke en zwakke punten.
De analyse van kritische succesfactoren vestigt de aandacht op aspecten die de aandacht van het management zouden moeten trekken. Het toont welke factoren zullen helpen om een concurrentievoordeel te behalen, evenals het identificeren van de sterke, zwakke punten, kansen en bedreigingen van het bedrijf. Het kan relatief snel worden uitgevoerd en kan worden gecombineerd met andere methoden van strategische analyse.
Ongetwijfeld is het een nuttig hulpmiddel dat goed zal functioneren bij het nemen van belangrijke beslissingen op het gebied van strategisch management.
Om te illustreren en uit te leggen hoe je de gegeven methode kunt gebruiken, laten we het voorbeeld van bedrijf X en concurrent bedrijf Y gebruiken. Het kan actief zijn in de kledingindustrie, financiële sector, auto-industrie, enz. Afhankelijk van welk type bedrijf je hebt, moeten specifieke kritische succesfactoren worden aangepast.
1 – de onderneming is zwak en presteert veel slechter dan de rest van zijn concurrenten,
2 – de onderneming presteert slechter dan zijn concurrenten,
3 – de onderneming is gemiddeld en valt op geen enkele manier op,
4 – de onderneming presteert zeer goed in vergelijking met zijn concurrenten
5 – de onderneming is een pionier.
Op deze manier evalueer je bedrijf X en je concurrent Y. Nu kun je een gewogen gemiddelde berekenen.
Tabel 1. KSF van bedrijf X
Tabel 2. KSF van bedrijf Y
Tabel 3. Strategische profielen van bedrijf X en bedrijf Y
Door elke waarde in de tabel te markeren, hebben we strategische profielen van de onderzochte bedrijven verkregen. Dit stelt je in staat om de marktpositie van jouw bedrijf in relatie tot de concurrentie te analyseren, welke gebieden jouw sterke punten zijn (gekwalificeerd personeel), en waar je nog aan moet werken (effectiviteit van promotie).
Concluderend, het gebruik van de analyse van kritische succesfactoren is een interessante alternatieve benadering bij het beoordelen van de marktpositie van een bepaalde onderneming. Het biedt veel nuttige informatie die kan bijdragen aan het corrigeren van eerdere fouten en het aanbrengen van positieve veranderingen in jouw bedrijf.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…