Vakkundige interne linking – niet zo moeilijk maar zo waardevol

Interne linking is een voorbeeld van een van de basis SEO-procedures. Het bestaat uit het plaatsen van links binnen de hoofdwebsite, waardoor het voor gebruikers gemakkelijker wordt om tussen bestaande subpagina’s te navigeren, en voor Google-robots om ze te indexeren. Het werkt ook goed voor het bereiken van content-marketingdoelen en het doorverwijzen van gebruikers naar andere waardevolle inhoud.

Hoe link je goed binnen een website? Hieronder presenteren we een handvol bewezen tips:

Wat is interne linking en wat is het doel ervan?

Interne linking is het linken van pagina’s binnen dezelfde site met behulp van links.

Als vuistregel worden drie doelen hierbij geleid:

  • Het aangeven van de hiërarchie van de site,
  • Het gemakkelijker maken van navigatie voor gebruikers en zoekmachine-robots,
  • Het versterken van de algehele waarde van de site.

Goed uitgevoerde linking houdt de gebruiker langer op de pagina en garandeert een duidelijke route voor bots.

Hoe voer je dit effectief uit?

Zorg voor de uitbreiding van de service

Het startpunt voor interne linking is om een groot aantal subpagina’s te hebben om naar te linken. Zonder zo’n basis is het uitvoeren van verdere operaties onmogelijk. Als je veel inhoud genereert die gericht is op het onderwerp van het portaal – dan krijg je natuurlijk de kans om links naar andere plaatsen op de site toe te voegen. Dit zal de waarde ervan versterken en de aandacht van de gebruikers langer vasthouden, aangezien ze binnen de site blijven en door andere interessante inhoud bladeren.

Ankerteksten in de dienst van linking

Als het domein van SEO of copywriting je na aan het hart ligt – ben je deze term vast al tegengekomen. Een anker, of ankertekst, is een stuk inhoud dat een link verbergt die naar een andere pagina doorverwijst. Het stelt gebruikers in staat om te weten waar een bepaalde subpagina over gaat, zelfs voordat ze er naartoe gaan. Bij het opbouwen van een linkingstrategie, zorg ervoor dat ankerteksten divers zijn en niet alleen over een geselecteerd trefwoord gaan.

Twee fouten bij interne linking – vermijd ze!

Linken naar de homepage is een populaire trend, maar het is de moeite waard om dit met mate te doen. In de praktijk hebben de meeste sites te veel links alleen naar de homepage. Het is veel voordeliger om andere pagina’s te versterken, verborgen in de diepten van de site. Dit zal de effectiviteit van positionering verhogen.

Deze tip geldt ook voor een andere vaak gelinkte pagina – de contactpagina. Dit is een vrij gebruikelijke praktijk onder beginners in contentgeneratie en het plaatsen van interne links. Als vuistregel – vermijd het toevoegen van links naar pagina’s uit het hoofdmenu.

Gebruik de juiste links

Interne linking mag niet lukraak gebeuren, als gevolg van toeval. Alleen de ontwikkeling van een strategie en de consistente uitvoering ervan zullen je in staat stellen om hogere posities in Google te bereiken en gebruikers binnen de site te behouden.

Bijvoorbeeld, als je een dieet cateringbedrijf runt – op een subpagina die vegetarische gerechten beschrijft, moet je vermijden om naar vleesgerechten te linken. Het zal je geen voordelen opleveren en deze twee subpagina’s zouden niet met elkaar gelinkt moeten worden. Een betere praktijk zou zijn om de gebruiker door te verwijzen naar het meest populaire vegetarische diner aanbod.

Voordelen van interne linking

Vakkundig linken is je bondgenoot op de weg naar het opbouwen van een betere zichtbaarheid van de website.

Het is een van de basis SEO-strategieën die zal helpen bij het positioneren van trefwoorden. Slimme plaatsing van links in de vorm van belangrijke zinnen is een manier om Google’s robots te vertellen waar je website over gaat. Door deze links goed te dekken met inhoud, houd je gebruikers langer op de site – en dit zal helpen bij het creëren van het imago van een expert in een bepaald onderwerp.

Interne linking is een van de verschillende manieren om je bedrijf effectief te marketen en te promoten. Als je geïnteresseerd bent in dit specifieke onderwerp, kun je enkele van onze ideeën leren kennen en waar je je nieuwe product kunt uploaden.

Kamil Jasiński

Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Maak haar midden in de nacht wakker, en ze zal beginnen te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee met jou.

View all posts →

Kamil Jasiński

Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Maak haar midden in de nacht wakker, en ze zal beginnen te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee met jou.

Share
Published by
Kamil Jasiński

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago