Hoe tweetstorms te schrijven en Twitter effectief te gebruiken?

Sociale media worden steeds vaker gebruikt voor efficiënte klantcommunicatie en marketing. Een van de populairste onder hen is Twitter, waarmee je korte tekstberichten van maximaal 280 tekens kunt verzenden. Maar wat kun je doen om je ontvangers te betrekken bij langere inhoud? Om aan zo’n vraag te voldoen, heeft Twitter een functie gelanceerd die tweetstorms wordt genoemd. Zie hoe je het effectief kunt gebruiken.

Hoe schrijf je tweetstorms?

Twitter is beroemd om zijn ultra-korte berichten. Als dit jouw communicatietool is en je wilt in staat zijn om langere inhoud over te brengen, bekijk dan de mogelijkheden die tweetstorm biedt.

Tweetstorms – wat zijn ze?

Tweetstorm is een reactie op de behoeften van gebruikers die geklaagd hebben over de moeilijkheid om langere inhoud op Twitter te plaatsen. Terwijl de meeste gebruikers gewend zijn aan zeer beknopte berichten, zijn er momenten waarop je een langer bericht met je volgers en bezoekers moet delen.

Berichten zelf splitsen in kortere berichten, bijvoorbeeld door nummers aan het einde van elk bericht te schrijven (bijv. 1/5, 2/5, enz.) is op de lange termijn vermoeiend en het is niet moeilijk om een fout te maken.

Om het delen van langere inhoud te vergemakkelijken zonder afgeleid te worden en zelf moeizaam meer berichten toe te voegen, stelt tweetstorm je in staat om de woord- (en afbeeldings) beperkingen los te laten. Je begint gewoon met het creëren van de inhoud en aan het einde zal het portaal zelf het bericht in kleinere delen splitsen.

Hieronder vind je een leuke manier om gebruik te maken van afbeeldingtweetstorms, door Twitter zelf:

bron: https://twitter.com/Twitter/status/1341069705889673217

Hoe tweet je om aandacht te trekken?

Twitter is een specifiek sociaal netwerk. Het is zeer dynamisch, wat veel gebruikers aantrekt, maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat ze overladen worden met veel informatie. Gevolg hiervan is dat het capabel vastleggen van hun aandacht geen gemakkelijke taak is – vooral als je besluit om bredere informatie via dit medium te communiceren.

Of je nu tweetstorm gebruikt of niet, je moet ervoor zorgen dat het eerste bericht dat op de muur van je volgers verschijnt hen effectief aantrekt om de thread binnen te gaan en de rest van de informatie te lezen.

Een goed geformuleerd bericht – een dat je volgers aanmoedigt om de inhoud die je hebt gepost te delen – zal de reikwijdte van je bericht aanzienlijk vergroten en je in staat stellen om meer potentiële klanten te bereiken.

Hoe meer mensen op Twitter bereiken?

  • Gebruik de zogenaamde nieuwsgierigheidsgap – je moet je ontvanger schokken met je eerste bericht – schrijf iets tegenintuïtiefs of controversieel. Statistieken tonen aan dat het veel moeilijker is om gebruikers te trekken om een hele thread te lezen als je in je eerste bericht inhoud opneemt waar de overgrote meerderheid het mee eens is.
  • Zorg ervoor dat je regelmatige bezoekers hebt die je inhoud retweeten – als je regelmatig interessante en waardevolle inhoud levert, zul je na verloop van tijd een groep waarnemers verzamelen die graag je berichten retweeten. Op deze manier bouw je vertrouwen op onder Twitter-gebruikers en bereik je steeds meer volgers. Om dit niveau te bereiken, moet je je inhoud zeer zorgvuldig kiezen (vermijd onbetrouwbare en valse informatie).
  • Gebruik een samenhangend verhaal – tweets die één thread vormen, moeten niet alleen een verzameling informatie zijn, maar moeten een verhaal creëren – alleen dan kun je gebruikers overtuigen om het geheel te lezen en door te gaan tot de laatste tweet in de thread. Gebruik ook de ik-vorm terwijl je het verhaal vertelt om een grotere leesbetrokkenheid te bereiken.
  • Tag mensen – het is ook een goed idee om mensen te taggen die in de thread worden genoemd, wat je in staat stelt om hen te provoceren om je bericht leuk te vinden (het zal automatisch op hun muur van volgers verschijnen). Dit zal je helpen een groter publiek te bereiken zonder je inhoud aanzienlijk te wijzigen.

Twitter als marketingtool

Twitter is een van de populairste sociale mediaplatforms ter wereld. Het vergroot het bereik naar een breder publiek omdat het, in tegenstelling tot blogplatforms, actief probeert ervoor te zorgen dat jouw inhoud zoveel mogelijk mensen bereikt.

Door gebruik te maken van nieuwe functies, zoals automatische delen van tweets, kun je zelfs langere berichten populair maken, wat succesvolle marketingcampagnes vergemakkelijkt.

Op zoek naar tweetstorm ideeën? Bekijk onze Twitter voor inspiratie.

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago