In eerdere secties hebben we al geschreven over de IPMA Individuele Competentie Richtlijnen die drie gebieden dekken: Perspectief, Mensen en Praktijk, en zo het zogenaamde IPMA Competentie Oog vormen. We hebben al gesproken over competenties in het gebied van Perspectief. In deze post zullen we ons richten op competenties in het gebied van Mensen – dat wil zeggen, de persoonlijke en interpersoonlijke competenties die nodig zijn om succesvol deel te nemen aan (of een project, programma of portfolio te leiden. Lees verder.
Dit element van competentie stelt een projectmanager in staat om hun eigen gedrag te controleren en te sturen, in overeenstemming met hun eigen emoties, voorkeuren en waarden. Zelfmanagement is het vermogen om persoonlijke doelen te stellen om de persoonlijke voortgang continu te controleren en bovendien effectief en consistent te werken ondanks veranderende omstandigheden, en om om te gaan met stressvolle situaties.
Om aan de projectvereisten te voldoen, zijn persoonlijke betrokkenheid, eerlijkheid en integriteit essentieel – het ontbreken van deze kwaliteiten kan leiden tot falen. Interne consistentie betekent handelen in overeenstemming met je morele en ethische waarden. Integriteit daarentegen is verantwoordelijk handelen, in overeenstemming met de gespecificeerde verwachtingen.
Interpersoonlijke communicatie verwijst naar de uitwisseling van correcte informatie, gecommuniceerd op een nauwkeurige en specifieke manier naar alle betrokken partijen. Het dekt voornamelijk aspecten van effectieve communicatie – de inhoud en middelen van communicatie, die moeten worden afgestemd op het publiek. Dit element van competentie omvat ook actief luisteren naar de ontvanger en feedback geven, open en eerlijke communicatie bevorderen, en verschillende communicatiemiddelen gebruiken (bijv. presentaties, vergaderingen, schriftelijke vormen) en het begrijpen van hun waarde en beperkingen.
Persoonlijke relaties zijn zeker de basis van productieve samenwerking. Dit geldt zowel voor individuele relaties als voor het creëren van een volledig netwerk van relaties. Het is vooral belangrijk in de context van het delen van je ideeën, visie en doelen met je team. Het beïnvloedt sterk de motivatie en betrokkenheid van anderen om deel te nemen aan taken en op te offeren voor een gemeenschappelijk doel.
Leiderschap is het stellen van richting voor individuen en groepen. Het is voornamelijk gebaseerd op het vermogen om de juiste managementstijl te selecteren en toe te passen, afhankelijk van de situatie. Naast het tonen van leiderschap met hun team, moet de persoon worden gezien als een leider in het vertegenwoordigen van het project naar het senior management en andere belanghebbenden.
Teamwerk richt zich op het samenbrengen van mensen voor een gemeenschappelijk doel. Teamwerk gaat over het opbouwen van een productief team door het te creëren, ondersteunen en leiden. Relaties en communicatie binnen het team zijn sleutelaspecten van succesvol en effectief teamwork.
Dit element van competentie omvat het modereren en oplossen van conflicten en crises door de omgeving te observeren, te reageren en geschikte remedies te selecteren. De teamleider moet de situatie op de juiste manier aanpakken en voortdurend een proces van continue leren stimuleren, om toekomstige conflicten en crises op te lossen.
Vindingrijkheid is het vermogen om verschillende technieken en manieren van denken toe te passen in het proces van definiëren, analyseren en prioriteren, evenals het vinden van alternatieven voor het omgaan met dagelijkse problemen en uitdagingen. Het vereist hoogontwikkelde vaardigheden van denken en handelen op originele manieren, evenals het stimuleren van creativiteit bij anderen (bijv. in een team). Vindingrijkheid is een competentie die nuttig is wanneer bedreigingen of problematische situaties zich voordoen.
Onderhandeling is het proces tussen twee of meer partijen dat gericht is op het balanceren van verschillende belangen, behoeften en verwachtingen om tot een overeenkomst te komen. Onderhandeling omvat zowel formele als informele processen zoals kopen, huren of verkopen of met betrekking tot vereisten, budget en middelen in projecten.
Resultaatgerichtheid is de kritische focus die de persoon behoudt op de uitkomsten van het project. De persoon prioriteert de middelen en middelen om problemen, uitdagingen en obstakels te overwinnen om het optimale resultaat voor alle betrokken partijen te behalen. Een kritisch aspect van resultaatgerichtheid is productiviteit, wat een combinatie is van effectiviteit en efficiëntie. De persoon moet middelen efficiënt plannen en inzetten om de afgesproken resultaten te realiseren en effectief te zijn.
Je hebt zojuist een artikel gelezen over de Individuele Competentie Basislijn in het Mensen gebied. Lees ook: Hoe grote problemen in projectmanagement aan te pakken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…