Categories: BlogHR

Hoe werknemersadvocacy op de werkvloer te implementeren? 3 eenvoudige stappen

Wat is werknemersadvocacy?

Werknemersadvocacy is een marketing- en communicatiestrategie die inhoudt dat werknemers worden betrokken om het bedrijf (de producten, diensten, waarden, activiteiten, enz.) te promoten op sociale media en andere communicatiekanalen. Het gaat ervan uit dat werknemers de beste ambassadeurs van het bedrijf zijn – ze kunnen authentiek over hun ervaringen met het bedrijf praten. Dergelijke meningen, gedachten of beoordelingen zijn geloofwaardiger voor potentiële klanten, zakenpartners of sollicitanten dan een boodschap die rechtstreeks van het bedrijf komt. Het directe doel van werknemersadvocacy is dus om de professionele en persoonlijke netwerken van werknemers te benutten om het bereik en de invloed van het merk te vergroten.

De voordelen van het implementeren van werknemersadvocacy

Wat zijn de belangrijkste voordelen van het implementeren van werknemersadvocacy op de werkplek? Laten we eens kijken naar onze korte lijst:

  • Vertrouwen opbouwen in het merk – wat alleen mogelijk is met de sociale bewijskracht die door werknemers wordt geleverd,
  • Merkbekendheid vergroten – door werknemers te betrekken bij de promotie van het bedrijf, kan gepubliceerde inhoud en activiteiten een veel breder publiek bereiken dan alleen via de communicatiekanalen van het bedrijf,
  • Het imago van een bedrijf verbeteren – positieve werknemersbeoordelingen die online verschijnen, kunnen helpen het imago van een bedrijf te verbeteren, wat niet onopgemerkt zal blijven door huidige en potentiële belanghebbenden,
  • Werknemersverloop verminderen – een merkambassadeur zijn kan werknemers ook motiveren om langer bij het bedrijf te blijven, wat de retentie verhoogt.

Hoe werknemersadvocacy op de werkplek implementeren?

Het lijkt misschien dat alles wat je hoeft te doen om werknemersadvocacy in je organisatie te implementeren, is je werknemers aan te moedigen om zich in dergelijke activiteiten te mengen. Niets is minder waar. In feite heb je een goed doordachte strategie nodig. Volg de onderstaande stappen:

Bouw een werknemersadvocacy-programma op

De eerste stap is om de doelen te identificeren die de activiteiten van je werknemers moeten bereiken (bijv. merkbekendheid vergroten, nieuwe werknemers werven, klanten aantrekken, enz.) en vervolgens een strategie te ontwikkelen om die resultaten te behalen. Bepaal welke sociale mediaplatforms zullen worden gebruikt, welke soorten inhoud zullen worden gepromoot en welke richtlijnen aan werknemers zullen worden gegeven (toon, onderwerp, enz.). Vergeet niet om incentives in je programma op te nemen om je werknemers gemotiveerd te houden.

Identificeer de juiste mensen

Niet al je werknemers zullen zich willen bezighouden met dergelijke activiteiten. Daarom moet je individuen kiezen die niet alleen sterk identificeren met de waarden van je bedrijf en de successen als de hunne beschouwen, maar die ook bereid zijn om werkgerelateerde inhoud met anderen te delen (bijv. op hun LinkedIn-profiel). Zodra je individuen hebt geselecteerd en hun toestemming hebt gekregen, organiseer je een trainingssessie om het idee achter het proces uit te leggen en hen tips te geven over welke inhoud het waard is om te delen en welke toon te hanteren.

Verleen ondersteuning

Hoewel je niet zonder het programma en de juiste mensen kunt, zou de derde stap de belangrijkste voor jou moeten zijn. Het is immers niet genoeg om je werknemers richtlijnen te geven en ze dan alleen te laten – je moet ze de hele weg ondersteunen. Wijs daarom een programmacoördinator aan die hen zal helpen:

  • extra materialen (zoals video’s of graphics) voor te bereiden,
  • inhoudsideeën te bedenken,
  • de gemaakte inhoud te beoordelen,
  • de resultaten te monitoren en de initiële strategie aan te passen.
Samenvatting

Bedrijven in verschillende sectoren ondervinden soms obstakels bij het implementeren van werknemersadvocacy-programma’s, zoals het onvermogen om boeiende inhoud te creëren of een gebrek aan tijd. Het overwinnen van deze problemen is echter niet onmogelijk. Geef je werknemers de juiste ondersteuning, tools en training, en houd ze gemotiveerd met de hierboven genoemde strategieën. Dan zullen ze eerder deelnemen aan het programma dat je creëert en je helpen met je communicatieactiviteiten om de doelen van het bedrijf te bereiken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago