Wilt u weten wat de toekomst in petto heeft voor HR-afdelingen wereldwijd in het komende jaar? Vandaag hebben we de belangrijkste HR-trends in 2022 verzameld. Lees het artikel en ontdek welke kansen en uitdagingen recruiters te wachten staan.
De pandemie heeft een ommekeer teweeggebracht in de werkmethoden voor de meeste bedrijven. De verplichting om op afstand te werken heeft bedrijven gedwongen om te handelen en zich aan te passen. De eerste reacties in veel bedrijven waren chaotisch, slecht doordacht en hinderlijk. De gevolgen hadden impact op zowel werknemers als werkgevers, en spaarden de HR-afdelingen niet. Het permanent thuiswerken was verreweg de grootste verandering waarmee in 2020 moest worden omgegaan.
Na de eerste schok hebben veel bedrijven radicale of innovatieve maatregelen genomen. Ze introduceerden een snelle herstructurering van apparatuur, nieuwe wettelijke regelingen, baanbrekende vooruitgangen in communicatie, nieuwe manieren om werknemers te motiveren, en spectaculaire tools, vooral op het gebied van softwareautomatiseringssystemen. Alles om zich aan te passen aan de markt om te overleven en een concurrentievoordeel te behalen.
Het is waarschijnlijk dat zelfs na weer een SARS-COV 2-uitbraak, wanneer de beperkingen worden opgeheven, veel werknemers nooit meer terug zullen keren naar de “goede oude” stationaire bureau-werkmethode. Het voordeel van deze situatie voor de recruiter – en de organisatie als geheel – is de kans om nieuw talent aan te trekken uit het hele land en de rest van de wereld. Thuiswerving is een proces dat hier zal blijven, zich zal ontwikkelen en verbeteren. Aangezien het wervingsproces niet wordt beperkt door locatie, kunt u professionals en waardevolle talenten vrijwel overal bereiken.
De uitdagingen die gepaard gaan met een remote of hybride werkmodel hebben voornamelijk betrekking op verschuivende rollen binnen het kantoor – van een werkplek naar een ontmoetingsplek. Wanneer werknemers die in hybride modus werken op kantoor verschijnen, zijn ze vaak meer gefocust op het verbeteren van relaties, het opbouwen van connecties, het kletsen met collega’s en het delen van koffie dan op werken. De trend van het kantoor als ontmoetingsplek zal zeker groeien in het komende jaar 2022.
Het tweede probleem betreft teammanagement en communicatie op afstand. Met de hulp van voortdurend ontwikkelende tools en opkomende applicaties past communicatie zich aan de behoeften van de organisatie aan. Deze tools kunnen ook van pas komen bij het zoeken naar nieuwe prikkels voor het motiveren en meten van de effecten van werk.
Naast de verandering in de werkmodus, zouden ook de voorzieningen en voordelen die door de werkgever worden aangeboden, moeten volgen. Voorheen populaire fruitdonnerdagen, snacks en een ontspanningszone op kantoor, evenals voordelen met betrekking tot transport – gesubsidieerd vervoer naar kantoor of gratis parkeren – worden irrelevant. Veel interesse onder werknemers gaat ook uit naar voordelen die verband houden met thuiswerken: flexibele werktijden, subsidies voor het aanpassen van de werkplek thuis, en de mogelijkheid om bedrijfsmiddelen voor privédoeleinden te gebruiken.
Ook alle voordelen die verband houden met het comfort en de veiligheid van de werknemer en zijn gezin zijn populair geworden. Aanvullende verzekering, medisch pakket, psychologische ondersteuning, het opleiden van werknemers over digitale welzijn, en hygiëne op het werk (scheiding van werk- en privé-tijd). De multisportkaart is daarentegen vervangen door remote activiteiten zoals yoga of online sportlessen.
Ondernemers, met de hulp van HR-teams, zouden het komende jaar moeten plannen in termen van de hierboven besproken kwesties. De pandemie heeft waarschijnlijk het werk systeem voor altijd veranderd en om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt, moet men niet alleen zich aanpassen aan de situatie, maar ook voldoen aan de verwachtingen.
Dit kan u interesseren: Hoe de digitale stress te verminderen die een remote werknemer vergezelt?
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…