Er zijn meer dan 68.763 Chief Marketing Officers werkzaam in de Verenigde Staten. 32% van hen is vrouw, en 68% is man. De gemiddelde leeftijd van de CMO is 38 jaar. Hoe word je een CMO? Hoeveel verdient een CMO? Lees verder en ontdek het.
Een CMO (Chief Marketing Officer) is een leidinggevende die verantwoordelijk is voor het creëren en implementeren van marketing- en verkoopstrategieën in een bedrijf. CMO’s moeten verschillende competenties bezitten, zoals communicatie- en cross-functionele leiderschapsvaardigheden. Je kunt meer over deze functie leren in een apart artikel.
De rol van CMO vereist veelzijdigheid. CMO’s moeten zowel analytische als sociale vaardigheden hebben. Sommige van deze vaardigheden komen voort uit hun opleiding, andere uit professionele ervaring en persoonlijkheid.
Belangrijke vaardigheden van de CMO:
72% van de CMO’s in de VS heeft een bachelordiploma. 18% van hen heeft een masterdiploma, en 5% van de CMO’s heeft andere hogere onderwijsdiploma’s. Inderdaad, Hiring Platform informeert dat CMO’s minimaal een bachelordiploma in het vakgebied marketing moeten hebben.
Echter, de meeste bedrijven geven de voorkeur aan MBA-afgestudeerden met 10 of meer jaren ervaring in marketing en reclame, evenals enkele jaren managementervaring. Wat meer is, individuen met diploma’s in creatieve disciplines zoals journalistiek, communicatie, reclame en public relations worden vaak gekozen voor CMO’s.
De mogelijkheid om een praktisch begrip van economie, boekhouding en data-analyse te hebben, kan ook noodzakelijk zijn voor mensen die deze functie bekleden. Het is ook vermeldenswaard dat de meest gesproken vreemde taal door CMO’s Spaans is (37,8%), gevolgd door Frans (15,1%) en Duits (6,7%).
Hoe word je een CMO? Gewoonlijk is het noodzakelijk om minimaal 10 jaar ervaring in marketing of business development te hebben, vooral in leidinggevende posities.
Belangrijk is dat, volgens Forbes Insights, slechts 35% van de CMO’s hun ervaring in marketingafdelingen heeft opgedaan. Dit betekent dat het voldoende is om uit te blinken in een zakelijke rol om CMO te worden. Met een zeer goed begrip van de doelklant en diepgaande marketingkennis kun je gemakkelijk je promotie verdienen.
Verschillende specialisten nemen deel aan online marketingcursussen om hun vaardigheden te ontwikkelen. Verkregen certificaten bevestigen hun kwalificaties aan huidige en toekomstige werkgevers.
Steeds meer bedrijfsleiders erkennen dat het succes van het bedrijf afhangt van de efficiënte merkcommunicatiestrategie. Daarom neemt het belang van de rol van CMO voortdurend toe. Maar liefst 53% van de ondervraagde bedrijfsdirecteuren beweert dat hun huidige CMO ooit CEO zou kunnen worden.
Veel CMO’s denken echter dat de rol zelf hun ultieme doel is. Degenen die CEO willen worden, moeten de volgende stappen ondernemen:
CMO’s verdienen een gemiddeld jaarsalaris van 182.607 Amerikaanse dollars. Statistisch gezien gaat het hoogste salaris in de Verenigde Staten naar een CMO in Chicago, dat bedraagt 211.711 Amerikaanse dollars.
Daarentegen is het gemiddelde startsalaris voor een CMO 112.000 Amerikaanse dollars. 10% van de best betaalde CMO’s verdient maar liefst 295.000 Amerikaanse dollars of meer. Laten we toevoegen dat vrouwen in 2021 94% verdienden van wat mannen verdienden.
De Chief Marketing Officer (CMO) is een spannende rol vol uitdagingen en vooruitzichten. Hoe word je een CMO? Om een CMO te worden, heb je jarenlange professionele ervaring, een grondige opleiding en verschillende interpersoonlijke vaardigheden nodig.
Je hebt nu gelezen hoe je een CMO wordt. Andere bronnen: Wat is een CSO?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…