Categories: BlogZakelijk

Hoe crowdfunding werkt? De basisprincipes van crowdfunding voor uw bedrijf

Hoe werkt crowdfunding? Crowdfunding brengt ondernemers in contact met internetgebruikers, of de menigte. Dankzij online crowdfundingplatforms is het toegankelijk geworden voor een bredere gemeenschap. Hoewel het ingewikkeld lijkt, is crowdfunding in feite veel eenvoudiger dan traditionele financieringsmethoden voor bedrijven. Bovendien vereist het minder papierwerk en is het een perfecte oplossing voor degenen die op zoek zijn naar winstgevende, maar veilige manieren om de benodigde fondsen te werven om hun eigen bedrijven te starten. Lees verder.

Hoe werkt crowdfunding? – inhoudsopgave:

  1. Wat is crowdfunding?
  2. Crowdfundingplatforms
  3. Hoe werkt crowdfunding?
  4. Samenvatting

Wat is crowdfunding?

Om eerlijk te zijn, draait crowdfunding om het werven van geld en het financieren van verschillende ondernemingen met de hulp van internetgebruikers die besluiten een bepaald project te steunen. In wezen betekent het het werven van fondsen in de vorm van kleine bijdragen van een groot aantal investeerders. Achterban kan uit elke uithoek van de wereld komen, aangezien ze niet beperkt zijn door hun oorsprong of woonland.

Bijdragers beslissen zelf hoeveel ze voor een bepaald doel willen doneren, aangezien er geen minimumdrempel voor bijdragen is. In het geval van startups hebben we te maken met aandelen-crowdfunding, wat inhoudt dat aandelen worden verkocht aan een aantal investeerders in ruil voor investering.

Crowdfundingplatforms

De meeste crowdfundingplatforms rekenen een commissie op elke succesvolle campagne. In het geval van Kickstarter en Indiegogo is dat 5% van het opgehaalde bedrag. In ruil daarvoor verwachten de maker en investeerders een veilige transactie en naleving van verplichtingen. Als de campagne mislukt, verlies je geen geld en krijgen de achterban hun investering terug.

Als de campagne zijn financiële doelstelling bereikt, verdient het crowdfundingplatform waar het plaatsvindt geld. Als je geen fondsen werft voordat het eindigt, verdient de website niets en zal haar goede reputatie worden geschaad.

In feite zijn campagnecreators het belangrijkst voor crowdfundingplatforms. Een groot aantal crowdfundingwebsites biedt je de nodige ondersteuning, tools en mogelijkheden gratis aan om je succesvol te maken. Daarom geven crowdfundingagentschappen de voorkeur aan mensen die serieus zijn over hun campagnes.

Wanneer creators hun projecten indienen met ontbrekende elementen, is dat een waarschuwingssignaal voor de platforms dat ze slecht voorbereid zijn. Crowdfundingagentschappen behandelen dergelijke creators met reserve en zetten hun campagnes op de achterbank. Campagnes met slecht voorbereide marketingplannen zullen geen potentiële investeerders aantrekken.

Hoe werkt crowdfunding?

Momenteel zijn verschillende sites gebaseerd op de all-or-nothing en flexibele financieringsmodellen. Het all-or-nothing model gaat ervan uit dat ondernemers geen geld verdienen tenzij het fondsenwervingsdoel wordt bereikt. Er zijn ook geen kosten als hun campagne niet succesvol is. Kickstarter gebruikt het all-or-nothing model.

Flexibele financiering stelt ondernemers in staat om alle fondsen die ze werven te behouden, zelfs als ze hun doel niet bereiken. De flexibele financieringsoptie is geschikt voor bijna alle campagnes op Indiegogo. Tijdens de campagne kun je het doelbedrag zien, hoeveel geld er op dat moment is opgehaald, hoeveel mensen hebben besloten het project te steunen en wanneer de campagne eindigt. Het stellen van een specifieke tijdslimiet zal bijdragers aanmoedigen om snel de nodige fondsen te verzamelen voordat de campagne sluit.

Samenvatting

Hoe werkt crowdfunding? In theorie, crowdfunding werkt extreem goed voor zowel creators als investeerders. In de praktijk kan het echter moeilijker zijn om innovatieve projecten te financieren dan aanvankelijk aangenomen. Het is niet gemakkelijk om het vertrouwen van de menigte te winnen, en deelnemen aan de onderneming als sponsor garandeert geen toekomstige voordelen.

Hoewel crowdfundingplatforms je helpen meer investeerders te bereiken, garanderen ze niet dat je idee enthousiast zal worden ontvangen onder de internetgebruikers. Crowdfunding is een geweldige manier om fondsen te werven buiten het reguliere financiële systeem, maar het brengt zijn eigen risico met zich mee.

Je hebt nu geleerd hoe crowdfunding werkt. Andere bronnen: Voordelen van crowdfunding.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago