WooCommerce is een gratis plugin voor WordPress-websites. Het wordt gebruikt door meer dan 4 miljoen websites en het aantal downloads overschrijdt al 140 miljoen. Steeds meer mensen kiezen voor deze oplossing, dus we hebben besloten een korte gids te maken over hoe je een WooCommerce-winkel kunt creëren.
Het domein is het adres waar de online winkel wordt weergegeven. Hosting zijn de gedeelde middelen van een server die 24/7 draait en waar een website van laadt. Bij het kiezen hiervan moet je niet alleen letten op de kosten, maar ook op de mogelijkheden en beveiliging van de server. Er zijn veel bedrijven op de markt die gespecialiseerd zijn in het hosten van sites die zijn geïntegreerd met WordPress. Enkele van de meest populaire zijn BlueHost, Pressable, SiteGround en CyberFolks.To
Met een domein en hosting al geregeld, hoef je alleen nog maar WordPress te installeren. Als je problemen ondervindt, kun je je hostingprovider om hulp vragen of controleren of ze een ingebouwde WordPress-installatiefunctie hebben. Vervolgens hoef je alleen maar in te loggen op het paneel. Na het kopen van een domein en hosting kunnen sommige providers je een e-mail sturen met een link naar het e-mailadres dat je eerder hebt opgegeven. Na het klikken daarop gaat de gebruiker naar de registratiepagina van WordPress, waar hij/zij basisgegevens moet invullen zoals inlognaam, winkelnaam, e-mailadres, wachtwoord. Na deze fase kan hij al inloggen op zijn account.
Het SSL-certificaat staat veilige verbindingen en vertrouwelijkheid van verzonden informatie toe. Om het in te schakelen, log je gewoon in op je account bij je hostingprovider (een link kan in een e-mailbericht zijn opgenomen) en activeer je het SSL-certificaat in het klantenpaneel.
Voordat je WooCommerce installeert, is het een goed idee om de basisinstellingen op WordPress te configureren. Ga hiervoor van het dashboard naar het tabblad “Instellingen” en wijzig de sitetitel en optionele beschrijving. De verkoper moet ook een e-mailadres opgeven waarop hij meldingen van WooCommerce ontvangt. In dit tabblad is het ook mogelijk om de tijdzone-instellingen te wijzigen. Accepteer en sla ten slotte alle instellingen op.
Om de WooCommerce-plugin te installeren, ga je van je WordPress-dashboard naar “Plugins” → “Nieuwe toevoegen“. Typ eenvoudig “WooCommerce” in het zoekvak, installeer het en schakel het vervolgens in.
Na het installeren van de plugin moet je een setup-proces doorlopen dat automatisch zal worden uitgevoerd. De wizard vraagt je om gegevens in te vullen zoals:
In het “WooCommerce” tabblad heeft de verkoper toegang tot onder andere:
Om een product aan het assortiment van de winkel toe te voegen, selecteer je in het cockpit “Producten” → “Nieuwe toevoegen“. Eerst moet je de titel van het aangeboden product invullen en vervolgens de beschrijving.
Aan de rechterkant kun je het toewijzen aan een bestaande categorie of een nieuwe aanmaken. Je kunt ook producttags, de hoofdfoto en een galerij toevoegen die het item presenteert.
Onder is het veld “Productdetails“, waar je informatie moet invoeren over prijs, verzending, voorraad, enz.
Onder dit venster is er ruimte om een korte beschrijving toe te voegen die aan gebruikers wordt weergegeven die meerdere producten op een bepaalde pagina bekijken.
Als je alle informatie hebt ingevuld, druk je op de knop “Publiceren“.
Kies in het hoofdpaneel het tabblad “Thema Paneel” → “Demos installeren“. Er zijn drie sjablonen beschikbaar in de “eCommerce” categorie. Na het selecteren van een van hen, krijg je de vraag welke plugins het beste kunnen worden geïnstalleerd. Vervolgens worden de gegevens geïmporteerd – deze stap kan enige tijd duren. De geselecteerde sjabloon kan worden aangepast aan jouw behoeften door bijvoorbeeld de lay-out van de elementen te wijzigen. Selecteer gewoon het tabblad “Uiterlijk” in het cockpit → “Aanpassen“.
Je ziet dan een venster waar je items zoals kleuren, menu, achtergrondafbeelding, widgets, enz. kunt aanpassen.
Plug-ins en extensies zijn optioneel, maar ze bieden veel interessante extra functies, zoals chat, voorraadbeheer, e-mailautomatisering. Sommige zijn betaald, en sommige kunnen gratis worden gebruikt. Interessante plugins zijn bijvoorbeeld:
Plugins worden ook gebruikt om extra betaalmethoden, verzendmethoden, marketingtools, gegevensverzamelings- en analysetools, enz. in te voeren.
Klanten hechten veel waarde aan betaalmethoden. Ze zijn geïnteresseerd in die welke snel en veilig zijn. WooCommerce biedt de basisopties: traditionele bankoverschrijving, creditcard, PayPal en cheque betaling. Hun voordeel is dat ze gratis zijn, maar zo’n beperkte keuze is misschien niet voldoende. Zowel klanten als de verkoper kunnen ontevreden zijn over de transactietijd.
Een online betalingssysteem, of e-betaling, maakt transacties mogelijk via het internet. Het aanbod en de bijbehorende kosten, evenals de duur van het contract, hangen af van de geselecteerde operator. Bij het kiezen van een van de betaalgateways kan het nodig zijn om een activatietarief te betalen en een geschikte plugin te downloaden (die ook betaald is). Providers kunnen ook commissies op transacties in rekening brengen. Bij het kiezen van een betaalgateway moet je rekening houden met de veiligheid van transacties, de mogelijkheid om met creditcards te betalen, de beschikbaarheid van mobiele betalingen en toegang tot fondsen (opnamevoorwaarden, commissies).
Verzending is een zeer belangrijk element bij het doen van een aankoop, dus de verkoper moet de tijd nemen om specifieke instellingen te maken. Ga hiervoor vanuit het cockpit naar “WooCommerce” → “Instellingen” → “Verzending“.
Op dit moment moet je verzendzones instellen, dat wil zeggen geografische gebieden definiëren waar specifieke verzendmethoden beschikbaar zullen zijn. Op deze manier wordt de klant, op basis van zijn adres, automatisch gekoppeld aan de juiste zone en worden de juiste verzendmethoden gepresenteerd. Om een verzendzone te creëren, klik je op “Verzendzone toevoegen“.
In de volgende stap moet je de naam van de zone, de regio’s (bijv. Polen of individuele postcodes) en welke verzendmethoden in de zone van toepassing zijn, specificeren.
Er zijn drie standaard verzendmethoden beschikbaar in WooCommerce:
Verzendklassen zijn een nuttig hulpmiddel voor verkopers die producten van verschillende maten aanbieden. Om een geschikte verzendklasse aan een product toe te wijzen, ga je naar het tabblad “Producten” → Bewerk geselecteerd product → “Productgegevens” → “Verzending” en selecteer je de juiste verzendklasse.
Marketing en het promoten van je winkel op WooCommerce kan gedaan worden via:
Tools om een WooCommerce-winkel te promoten zijn beschikbaar als gratis en betaalde plugins die verkopers kunnen installeren.
Interesse in het onderwerp analytics kan je helpen om klantgedrag te begrijpen, welke problemen, indien aanwezig, ze ondervinden terwijl ze in de online winkel zijn, waarom ze het aankoopproces niet voltooien, welke verwachtingen en behoeften ze hebben, enz. De meest populaire tool is Google Analytics, die toegang heeft tot veel informatie, zoals waar klanten vandaan komen, het aantal bezoeken aan de site, wie de site bezoekt, enz. De plugins die beschikbaar zijn in de bibliotheek helpen ook bij analytics.
De WooCommerce-winkel is een van de meest populaire e-commerceoplossingen. Verkoper waarderen de grote flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het platform heeft ook verschillende extra plugins die helpen om de klantbetrokkenheid en verkoop te verhogen.
Bekijk ook onze andere e-commerce artikelen: Hoeveel kost een winkel op PrestaShop?!
Je kunt ook in contact blijven en je aansluiten bij onze Facebook-gemeenschap!
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…