Begin je met het zoeken naar een nieuwe werknemer voor jouw bedrijf? Om een gekwalificeerde kandidaat te vinden, en dat in de kortst mogelijke tijd, moet je weten hoe je het wervingsproces moet plannen. Weet je niet hoe je dit moet doen en waar je moet beginnen? Lees ons artikel!
Je weet waarschijnlijk uit ervaring dat wervingsprocessen maanden kunnen duren. Wat te doen als je tijd tekortkomt en je personeel mist om alle diensten te dekken? De sleutel tot succes is een effectief actieplan en een goede organisatie van het werk.
Door het wervingsproces op te splitsen in geplande stappen bespaar je tijd, geld en vergroot je de kans om een perfecte kandidaat te vinden die de doelen van jouw bedrijf bereikt en dezelfde waarden deelt. Degene die perfect past bij de beschrijving die je hebt opgesteld.
Tools zoals Firmbee hebben handige functionaliteiten om het wervingsproces te plannen. De HR-projectmodule is een ideaal centrum om elke stap van je voortgang beknopt te plannen. Firmbee stelt je ook in staat om samen te werken aan een project met je hele team.
Als je het wervingsproces wilt plannen, is de beste manier om een bottom-up benadering te hanteren bij het zoeken naar getalenteerde individuen. Focus op het bepalen van de duur van het wervingsproces.
Welke tijdsperiode komt jou goed uit? Het stellen van een voorlopige deadline aan het begin van je planning zal het hele wervingsproces een duidelijke uitstraling geven. Het zal ook de procedure vergemakkelijken om verschillende taken slim over de tijd te spreiden. Schat bovendien het aantal uren in dat je aan elke activiteit wilt besteden om een gevoel van stabiliteit en enige flexibiliteit te hebben voor het geval dat.
Een van de belangrijkste elementen van headhunting is het inschatten van de uitgaven. Je moet dit doen als je het wervingsproces goed wilt plannen. Het onder controle houden van kosten houdt de werving flexibel zonder het bedrijf bloot te stellen aan grote financiële kosten.
Waar moet je rekening mee houden bij het plannen van je budget?
De volgende stap is het bepalen van de fasen van werving. Het exacte aantal hangt af van jou en de factoren die de werving die je uitvoert kenmerken.
Typisch is de indeling verdeeld in vijf basisfasen:
Als je het wervingsproces wilt plannen, probeer dan deze vragen te beantwoorden: Wie zoek je? Welke verantwoordelijkheden wil je dat de nieuwe werknemer vervult?
Analyseer de behoeften van jouw bedrijf zorgvuldig.
Maak een lijst van de verantwoordelijkheden die aan de nieuwkomer zijn toegewezen. Het gedetailleerd beschrijven van de functie zal helpen om een nauwkeurige vacaturetekst te schrijven die meer kandidaten zal aantrekken.
Vergeet niet om informatie op te nemen zoals voltijdse uren, werkmodus (op afstand, vanuit het kantoor, of misschien hybride), en het belangrijkste, salarisbereiken.
De financiële kwestie moet transparant zijn voor kandidaten. Helaas vind je veel advertenties op de arbeidsmarkt waarin het bedrijf het voorgestelde salaris niet vermeldt. Het is een onderwerp dat veel mensen bezighoudt. Gelijkheid onder werknemers is de nieuwe norm geworden, terwijl de oude “mijn huis, mijn regels” verouderd en aan het verdwijnen lijkt.
Bovendien, als je het wervingsproces goed wilt plannen, vergeet dan niet om de functietitel duidelijk en beknopt te vermelden. Bijvoorbeeld, als je op zoek bent naar een recruiter in de IT, benadruk dan dat de werknemer verantwoordelijk zal zijn voor onboarding in deze specifieke sector.
Nu is het tijd om na te denken over de vereisten voor jouw kandidaat. In deze stap kan het handig zijn om een persona of profiel van de ideale kandidaat op te stellen. Dit zal je helpen bij het definiëren van de kennis, ervaring en vaardigheden die je van kandidaten verwacht en om je verwachtingen te vergelijken met de werkelijke vaardigheden van de sollicitanten.
Wat is het waard om op te nemen in de persona van een kandidaat?
Nu je de ideale kandidaat hebt gepersonificeerd en de functie gedetailleerd hebt beschreven, is het maken van een advertentie een fluitje van een cent. Als je meer wilt lezen over advertenties, kijk dan naar ons artikel: Wat zijn de belangrijkste elementen van een succesvolle vacatureadvertentie?
Bovendien, wanneer je een aanbieding publiceert, richt je je niet alleen op populaire advertentiesites. Veel mensen raden aan om de aanbieding op sociale netwerken te delen. Overweeg ook om de aanbieding te promoten door een advertentiecampagne op sociale media te creëren.
Je bent er bijna. Plan nu je taken. Dit gaat gemakkelijk en snel met de kanban-borden in Firmbee. Ga terug naar de eerder geplande fasen van werving en splits elk van hen op in kleinere delen. Dit maakt het duidelijk en je kunt het hele proces volgen. Met Firmbee kun je ook samenwerken met je team: verdeel taken onder werknemers en wissel berichten en bestanden uit.
We hopen dat je na het lezen van dit artikel het wervingsproces gemakkelijk zult plannen. Het opstellen van een plan kan ingewikkeld lijken. Het is tenslotte complex en vereist meerdere stappen. Gelukkig zijn er tools om het te verbeteren en te vergemakkelijken, en als je meer wilt leren over wat Firmbee kan doen voor HR-professionals, kijk dan hier.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…