Hoe een startup te creëren? 7 eenvoudige en gemakkelijke stappen

Hoe maak je een startup? Het kost veel tijd en moeite om een bedrijf te lanceren en je zakelijke idee van de grond te krijgen. Hier is hoe je het in 7 eenvoudige en gemakkelijke stappen kunt implementeren. Lees verder.

Hoe maak je een startup? 7 eenvoudige en gemakkelijke stappen – inhoudsopgave:

  1. Bedenk een startup-idee
  2. Voer marktonderzoek uit
  3. Bepaal het businessmodel
  4. Schrijf een businessplan
  5. Ontwikkel een productprototype
  6. Verkrijg financiering
  7. Registreer je bedrijf
  8. Hoe maak je een startup – samenvatting

Bedenk een startup-idee

Hoe maak je een startup? Uiteraard begint het allemaal met een zakelijk idee. Dit is het principe van elke startup. Het kan overal worden gevonden, en alles kan je inspiratie zijn. Bij het zoeken naar een perfect startup-idee is het het beste om de problemen van mensen te analyseren en na te denken over hoe je ze kunt oplossen. Je hoeft geen volledig uniek concept te bedenken, maar bijvoorbeeld een nieuwe applicatie voor een bestaand product te introduceren en enkele productverbeteringen aan te bieden.

Voer marktonderzoek uit

De volgende stap in het proces is marktanalyse. Schat de marktwaarde in en identificeer je potentiële concurrentie. Je moet controleren of andere bedrijven al een vergelijkbaar product aanbieden en hoe het verschilt van het jouwe. Het is noodzakelijk om te bepalen wat de unieke waarde is en wat het onderscheidt van de massa.

Het is de moeite waard om zowel dichtbij als veraf gelegen concurrenten te analyseren. Nadat je die organisaties hebt geïdentificeerd, kun je op zoek gaan naar belangrijke financiële informatie over hen. Dit zal het gemakkelijkst zijn in het geval van beursgenoteerde bedrijven. Vergeet niet de prijzen van concurrerende producten te onderzoeken.

Bepaal het businessmodel

Nu moet je je USP (Unique Selling Proposition) bepalen, die uitlegt waarom een klant zaken met jou zou moeten doen in plaats van met een van je concurrenten. Dit vereist het opstellen van een businessmodel. Het is het beste om een kant-en-klaar sjabloon te gebruiken, en het meest populaire is het Business Model Canvas (BMC). Het moet de volgende informatie bevatten:

  • Belangrijke partnerschappen. Wie zijn de belangrijkste partners van je startup? Welke diensten zijn essentieel voor de werking van je startup? Welke belangrijke middelen bezitten je partners?
  • Klantsegmenten. Voor wie bereid je het product voor? Wie zijn je kernklanten?
  • Belangrijke activiteiten. Welke belangrijke acties moeten worden ondernomen om de vereiste waarde te leveren? Wat zullen de distributiekanalen en inkomstenbronnen zijn? Hoe stel je klantrelaties vast?
  • Belangrijke middelen. Welke belangrijke middelen zijn nodig om je waardepropositie aan te bieden? Welke middelen zijn vereist voor distributiekanalen en geplande inkomstenbronnen?
  • Waardepropositie. Welke waarde ga je de klant leveren? Welke problemen zullen worden opgelost? Welk pakket van producten en diensten ga je aan elk klantsegment aanbieden?
  • Klantrelaties. Welke relaties verwachten klanten? Hoe verhoudt het opbouwen van klantrelaties zich tot de rest van het businessmodel?
  • Kanalen. Welke kanalen zullen worden gebruikt om relaties met klanten op te bouwen? Hoe zullen deze kanalen worden geïntegreerd? Welk kanaal is het beste?
  • Kostenstructuur. Welke kosten worden gegenereerd door het aangenomen businessmodel? Welke kosten worden gegenereerd door belangrijke middelen, partners en activiteiten?
  • Inkomstenstromen. Waarvoor zullen klanten betalen? Hoeveel zullen ze betalen? Zullen sommige elementen van het product of de dienst gratis zijn? Wat zijn die elementen?

Schrijf een businessplan

Op basis van het aangenomen model moet je een businessplan schrijven dat alle eerder aangenomen aannames van het businessmodel verduidelijkt. Ook is het tijd om de winstgevendheid van de onderneming te beoordelen. Dit helpt je om je financiële behoeften te leren kennen en snel ROI te leveren.

Ontwikkel een productprototype

Als je een hypothese hebt over je toekomstige product, concentreer je dan op het valideren ervan. Bereid een Minimum Viable Product (MVP) voor dat je in staat stelt het nieuwe concept te testen met je doelgroep zonder speciale technologie. Met MVP kun je feedback van je klanten krijgen en een nieuwe richting voor de productontwikkeling definiëren.

Verkrijg financiering

Dit is een goed moment om naar externe financiering voor je startup te zoeken. Je kunt kapitaal uit verschillende bronnen verkrijgen. Voor de start is het de moeite waard om je tot familie en vrienden te wenden. Fondsen kunnen ook worden verkregen van individuele investeerders, business angels en banken. Het is een goed idee om verschillende startup- en technologie-evenementen bij te wonen, technische universiteiten te bezoeken en zelfs sociale media te gebruiken om financiering te zoeken.

Registreer je bedrijf

Het registreren van je bedrijf is de laatste fase van het creëren van een startup. Nu, een van de dingen waar je aan moet denken is de juridische bedrijfsstructuur. Startups nemen vaak de vorm aan van een vennootschap waarvan het eigendom is verdeeld onder de aandeelhouders in de vorm van aandelen.

Hoe maak je een startup – samenvatting

Een startup creëren is een complex proces. Daarom is het de moeite waard om het in verschillende fasen op te splitsen. Je bedrijf begint met een idee, dat verandert in een naam en uiteindelijk werkelijkheid wordt. Startups die zijn ontwikkeld volgens een goed doordacht actieplan met een visionaire strategie in gedachten, hebben een grotere kans op overleving.

Je hebt zojuist geleerd hoe je een startup kunt creëren. Heb je wat nodig is om het te lanceren? Bekijk onze projectmanagementsoftware voor ontwikkelaars.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago