Categories: BlogStart je startup

Hoe bouw je een MVP? Essentiële informatie

9 op de 10 startups falen omdat ze een product creëren dat de markt niet nodig heeft. Daarom is het essentieel om je zakelijke idee grondig te evalueren. Het creëren van een MVP kan daarbij helpen. Hoe bouw je een MVP? Lees ons artikel en ontdek het.

Hoe bouw je een MVP? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een MVP?
  2. Voordelen van het creëren van een MVP
  3. Dingen om te onthouden
  4. Hoe bouw je een MVP?
  5. Soorten MVP’s
  6. Hoe valideer je je zakelijke idee met een MVP?
  7. Samenvatting

Wat is een MVP?

Wat is een MVP? Het staat voor Minimum Viable Product en betekent de eerste werkende versie van een product dat voldoende functies heeft (ze definiëren de waardepropositie) om te voldoen aan de behoeften van potentiële klanten. Een MVP stelt je in staat om feedback over het product te verzamelen en te analyseren met minimale middelen en kosten. Dit laat je toe om je zakelijke idee effectief te valideren en te controleren of er een markt voor is. Deze aanpak wordt MVP-ontwikkeling genoemd.

Voordelen van het creëren van een MVP

Wat zijn de grootste voordelen van het bouwen van een MVP? Een daarvan is dat je een idee en een producthypothese kunt testen met een minimaal budget. Een enorm voordeel is dat je team onschatbare ervaring kan opdoen bij het creëren ervan. Bij het bouwen van een MVP hoef je niet zoveel tijd te besteden als wanneer je een eindproduct zou maken, wat uiteindelijk misschien niet nodig is.

Het belangrijkste is echter dat je consumententrends in de echte markt kunt testen. Met een MVP kun je in contact komen met potentiële klanten en het eindproduct samen met hen creëren. Bovendien kun je in deze vroege fase een basis van potentiële gebruikers opbouwen en je eerste investeerders aantrekken.

Dingen om te onthouden

Voordat je een MVP ontwikkelt en deze lanceert om een zakelijk idee te testen, is het belangrijk om aandacht te besteden aan verschillende belangrijke kwesties. Ten eerste is het niet de moeite waard om meteen veel geld of een enorme hoeveelheid werk aan een MVP te besteden. Het is tenslotte alleen nodig om je zakelijke concept snel te testen.

Tweede, het is een goed idee om potentiële klanten al in de fase van het creëren van een MVP over het product te informeren. Denk ook na over het organiseren van een voorverkoop. Dit zal je laten zien of mensen bereid zijn om voor je product te betalen. Vergeet niet om een MVP op sociale media te adverteren en een website ervoor te maken.

Hoe bouw je een MVP?

Om een MVP te bouwen, moet je verschillende stappen ondernemen. Denk na over waarom je een product ontwikkelt en welk probleem het moet oplossen. Vervolgens moet je je richten op verschillende mogelijkheden voor productontwikkeling. Een goede oplossing is om de zogenaamde customer journey map voor te bereiden, waar je potentiële klanten moet identificeren en de acties moet bepalen die de gebruiker zal ondernemen om het doel te bereiken.

Veel experts adviseren ook om een pain-gain map voor te bereiden. Waar gaat het allemaal om? Je moet de acties identificeren die worden uitgevoerd bij het gebruik van het product en de pijnpunten en voordelen voor elk van hen vaststellen. De volgende stap is om te bepalen welke functionaliteiten in de MVP moeten worden geïmplementeerd en deze te prioriteren. Het is ook de moeite waard om een productroadmap voor te bereiden. Al deze stappen stellen je in staat om je MVP voor te bereiden.

Soorten MVP’s

In feite kun je verschillende soorten MVP’s voorbereiden. Het hangt allemaal af van hoe nauwkeurig je idee in je MVP moet worden weergegeven. De verschillen kunnen zitten in visueel ontwerp, functies en interactiviteit. De snelste en gemakkelijkste oplossing is een low-fidelity MVP.

Bij het creëren van een low-fidelity MVP moet je je voornamelijk concentreren op het testen van de functionaliteit. Aangezien het slechts een ruggengraat van je eindproduct is, is het goed om te verifiëren of een probleem het waard is om op te lossen en welke functies het beste voor je klanten zouden zijn.

Een high-fidelity MVP daarentegen is zeer vergelijkbaar met het eindproduct. Het is realistisch, gedetailleerd en zeer interactief. Zo’n MVP laat je controleren hoeveel klanten bereid zijn te betalen voor het product, vergemakkelijkt het voorbereiden van een ontwikkelingsstrategie en helpt je je eerste gebruikers te vinden.

Hoe valideer je je zakelijke idee met een MVP?

Als het gaat om low-fidelity MVP’s, is het de moeite waard om enquêtes en interviews met klanten uit te voeren. Je kunt het idee op sociale media en blogs presenteren, evenals een speciale landingspagina maken. Je kunt ook de zogenaamde fake door test uitvoeren om te meten hoeveel klanten proberen toegang te krijgen tot het product. A/B-testen is ook een goede oplossing.

In het geval van high-fidelity MVP’s kun je crowdfunding gebruiken om geld voor het project te werven. Andere opties zijn het aanbieden van een product dat van buitenaf geautomatiseerd lijkt, maar waarbij de processen handmatig worden uitgevoerd. Je kunt ook één functionaliteit tegelijk lanceren.

Hoe bouw je een MVP – samenvatting

Zodra je MVP is uitgebracht, is het noodzakelijk om feedback van de potentiële klant over het product te krijgen en de gebruikersbetrokkenheid te meten. Vervolgens vereist al deze informatie een grondige analyse om je te helpen beoordelen of het zakelijke idee enige marktpotentieel heeft.

Je hebt net geleerd hoe je een MVP bouwt. Andere bronnen: Verschillen tussen high fidelity en low fidelity prototyping.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago