Kunstmatige intelligentie is de nieuwe norm. Auto’s, cyberbeveiliging, virtueel winkelen en vertaalsoftware…. dat is de absolute top van de ijsberg van wat onze machines al voor ons kunnen doen. Met zo’n tempo van innovatie weet niemand hoe snel we met HAL in onze auto’s zullen praten. Maar kan AI nieuwe oplossingen bieden voor HR-professionals? Zeker! Bekijk ons artikel en ontdek het!
AI (Kunstmatige Intelligentie) verwijst naar de acties en gedragingen van systemen, machines en apparaten die voortkomen uit menselijk gedrag. De combinatie van technologische automatisering en de menselijke factor garandeert de effectiviteit en efficiëntie van de prestaties.
Het hele proces richt zich op het verzamelen van enorme hoeveelheden gegevens en het verwerken van de informatie en het creëren van speciale algoritmen. Deze combinatie stelt de software in staat om te leren nieuwe gedragingen te verwerven op basis van bestaande.
Het grote potentieel van kunstmatige intelligentie is onbetwistbaar. Er zijn verschillende sleutelfactoren die dit fenomeen perfect uitleggen.
Zal AI werken voor het beheer van human resources en de ondersteuning van HR-functies? Zeker!
Een enquête uitgevoerd door het Eightfold AI-portaal bevestigt een soortgelijke mening. Volgens 225 ondervraagde HR-managers in bedrijven, verklaarde 82% van hen bereidheid om meer AI-tools voor talentmanagementdoeleinden te implementeren. Dergelijke resultaten benadrukken onmiskenbaar de grote waarde van kunstmatige intelligentie in de moderne onderneming.
De primaire taak van AI in HR-aspecten is het automatiseren van die taken die geen directe aanpak vereisen. Als gevolg hiervan krijgen experts meer vrije tijd en de mogelijkheid om hun aandacht te richten op de belangrijkste verantwoordelijkheden.
Om alle voordelen van kunstmatige intelligentie aan te wijzen, is het noodzakelijk om de belangrijkste doelstellingen van de HR-afdeling te identificeren. AI resulteert in verhoogde efficiëntie en productiviteit, ongeacht de huidige fase van het wervingsproces.
Wat is het waard om in gedachten te houden? Hier zijn de 3 belangrijkste determinanten!
AI ondersteunt deze fase door alle organisatorische en administratieve activiteiten te verminderen. Software-gebaseerde automatisering maakt snelle en efficiënte screening van de beschikbare pool van werknemers mogelijk. De computer sift door honderden kandidaten en wijst authentiek talent aan.
Dit is echter niet alles. AI regelt en plant een kalender van aankomende vergaderingen met geïnteresseerde partijen en behandelt eventuele vragen of zorgen. Gezien de eerder genoemde faciliteiten, is de wervingsronde zelf eenvoudiger, sneller en veel kosteneffectiever!
Het aanbod van een specifieke functie is slechts het begin. De succesvolle kandidaat moet voldoende kennis van de werking, regels en voorschriften van het bedrijf aantonen. Dit is cruciaal, aangezien instellingen met een laag niveau van onboarding tot twee keer zoveel ontslagen kunnen ervaren in vergelijking met die met hoge introductiestandaarden.
Kunstmatige intelligentie is uitstekend in het toezicht houden op de gehele onboardingprocedure. AI gebruikt zakelijke tools om het vereiste informatiepakket op een systematische en uitgebreide manier te bieden. De correcte uitvoering van het gehele implementatieproces zal resulteren in een loyale en productieve werknemer.
Dat is het ondergewaardeerde sleutelaspect van het modelleren van een team van professionals. De statistieken ondersteunen sterk de bewering dat 86% van de millennials verklaart bereid te zijn om in hun rol te blijven als de werkgever de juiste voorwaarden voor ontwikkeling biedt.
Kunstmatige intelligentie maakt een diepgaande analyse van een bepaalde functie mogelijk, waarbij HR het beste trainingspakket wordt voorgesteld. De werknemer krijgt een op maat gemaakt ontwikkelingspad om te groeien, afgestemd op toekomstige taken en verantwoordelijkheden.
Bovendien garandeert het verloop van de opleiding zelf snellere resultaten en een zichtbare toename van de efficiëntie van de trainees. AI biedt een aantal automatische instrumenten, waardoor leren plezierig, intuïtief en zonder de betrokkenheid van andere HR-bronnen van het bedrijf is.
Toch kan de implementatie van kunstmatige intelligentie, ondanks talloze voordelen, ook enkele nadelen met zich meebrengen. Om deze te vermijden, is het het beste om je voor te bereiden. Hier zijn 2 parameters waar op gelet moet worden:
Kunstmatige intelligentie is een factor die de waarde van producten en diensten in vrijwel alle bedrijfsgebieden enorm beïnvloedt. Bedrijven en klanten zien duidelijk hoe AI veel gebieden van ons persoonlijke en professionele leven ondersteunt. We hopen dat je na het lezen van deze publicatie overtuigd bent dat AI kan, moet en positief zal bijdragen aan alle HR-werkzaamheden.
Lees ook: Talentmanagement in het bedrijf
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…