Categories: BlogHR

Herzberg’s motivatie theorie

De motivatie theorie van Herzberg is een goed bekend concept, soms de duale-factor theorie of twee-factor theorie genoemd. Volgens de psychologie van motivatie hangt de werkbetrokkenheid van werknemers af van vele verschillende factoren. Werkgevers kunnen verschillende prikkels gebruiken om hun werknemers te beïnvloeden, maar sommige acties kunnen nadelige resultaten opleveren. Wat is dan de beste manier om werknemers te motiveren om de werktevredenheid te verhogen en voordelen voor de werkgever te brengen?

De motivatie theorie van Herzberg – inhoudsopgave:

  1. De motivatie theorie van Herzberg
  2. Hygiëne factoren (intern)
  3. Fasen van werkverslaving
  4. Samenvatting

De motivatie theorie van Herzberg

Psycholoog Frederick Herzberg ontwikkelde zijn model van motivatie theorie in 1959. Als resultaat van zijn onderzoek presenteerde hij het concept genaamd: De twee-factor theorie van motivatie. In dit model zijn er twee soorten factoren die de motivatie op de werkplek beïnvloeden: basis hygiëne factoren en hogere orde motiverende factoren.

Hygiëne factoren (intern)

Hygiëne factoren zijn bronnen van motivatie die verband houden met de werkplek zelf. Gebrek aan aandacht voor de hygiëne factoren veroorzaakt ontevredenheid op de werkplek, terwijl preventie van ontevredenheid geen positieve motivatie biedt. Er zijn verschillende hygiëne factoren zoals:

  • Werkomstandigheden – functionaliteit en comfort van het werk
  • Interpersoonlijke relaties tussen werknemers, afdelingen en management
  • Vergoeding – salaris en voordelen
  • Banenzekerheid – gevoel van stabiliteit van werk
  • Invloed op het privéleven van werknemers en het vermogen om een passend levensstandaard te bieden
  • Kwaliteit van management en relatie met de supervisor
  • Bedrijfsbeleid, regels en administratie

Motiverende factoren (extern)

Motiverende factoren zijn gerelateerd aan het werk zelf en verbeteringen op het gebied van motiverende factoren verhogen de werktevredenheid, terwijl gebrek aan zorg voor externe factoren geen ontevredenheid van de werknemer met zich meebrengt. De lijst van motiverende factoren omvat:

  • Erkenning – inspanningen moeten opgemerkt en gewaardeerd worden door de werkgever om goede prestaties te versterken
  • Verantwoordelijkheid – de werknemer moet een bepaald niveau van controle over zijn eigen activiteiten hebben
  • Carrièremogelijkheden – mogelijkheid om hogere niveaus op de carrièreladder te bereiken en de levensomstandigheden te verbeteren
  • Gevoel van prestatie – de werknemer moet in staat zijn om opdrachten af te ronden en doelen te bereiken
  • Groei mogelijkheden – kansen voor professionele ontwikkeling en bijscholing

Pas na het aanpassen van alle hygiëne factoren kan het bedrijf zich concentreren op motiverende factoren. Het aanpakken van motiverende factoren zal niet effectief zijn zolang de werknemers een hoog niveau van ontevredenheid en stress gerelateerd aan werk ervaren.

De toepassing van Herzberg’s motivatie

De theorie van motivatie van Herzberg legt uit dat hygiëne factoren niet in staat zijn om de tevredenheid van individuen te verhogen en constante verbetering van de werkomstandigheden de productiviteit niet zal verhogen. Daarom moet de werkgever regelmatig de niveaus van ontevredenheid onder zijn werknemers onderzoeken. De vaststelling van externe factoren (motiverende factoren) kan beginnen nadat het niveau van ontevredenheid onder werknemers gelijk is aan nul.

Om de beoogde effecten met betrekking tot motivatie te bereiken, moet de werkgever voortdurend aandacht besteden aan de hygiëne factoren en passende werkomstandigheden bieden. Wanneer de werkhygiëne is gewaarborgd, kunnen alle motiverende factoren worden gebruikt om werknemers te motiveren voor het gezamenlijke voordeel van alle partijen.

Lees ook: Top tips om gemotiveerd te blijven op het werk

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter en Linkedin.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago