E-commerce kan worden beschouwd als een van de snelst groeiende industrieën op de markt. Online winkelen is niet langer alleen een handige optie, maar steeds meer een standaardpraktijk. Daarom is het zo belangrijk voor eigenaren van dergelijke bedrijven om zich te onderscheiden van de grote concurrentie en hun bedrijven te ontwikkelen. Een strategische scorecard kan je hierbij helpen!
De gebalanceerde scorecard is een van de tools om de strategie van het bedrijf effectief vorm te geven. Dit doe je door de doelen van het bedrijf of een enkel project te definiëren, gebruikmakend van kwantitatieve gegevens (KPI’s) om de voortgang te meten, en vervolgens geselecteerde oplossingen te implementeren.
Het uitgangspunt van deze methode is om naar je bedrijf te kijken vanuit 4 verschillende perspectieven, die met elkaar verbonden en afhankelijk zijn. Door elk van hen te begrijpen, kun je voldoen aan de behoeften van je belanghebbenden (klanten, leveranciers, enz.) en tastbare financiële voordelen behalen. Dit zijn:
Een industrie waar een gebalanceerde scorecard van pas komt, is e-commerce. In dit geval, vanwege de aard en sterke afhankelijkheid van het internet, zal het klantperspectief bijzonder opmerkelijk zijn. Interne efficiëntie is niet minder invloedrijk, aangezien het nauw verband houdt met de kwaliteit van de aangeboden diensten die de tevredenheid van de ontvangers van de aanbieding beïnvloeden.
Voor elk van de eerder genoemde perspectieven, koppel de strategische doelen die je wilt bereiken. Ze moeten precies gedefinieerd en realistisch haalbaar zijn. Bijv.:
Doel: verhoog de omzet met 20% en verlaag de kosten met 10%
Doel: diversifieer product- of serviceaanbiedingen
Doel: verhoog de werknemerstevredenheid, verhoog de training
Doel: vergroot het klantenbestand met 5%, verhoog de klanttevredenheid met de diensten tot 95%
Om de bovenstaande doelen te bereiken, heb je gegevens nodig zodat je weet waar je begint en of de beslissingen die je neemt zich vertalen in resultaten. Welke indicatoren zijn het waard om te gebruiken?
Volg de statistieken systematisch en vergelijk ze van tijd tot tijd met gegevens uit het verleden. Leveren de genomen acties de verwachte resultaten op, wat moet er verbeterd worden? Maak de nodige aanpassingen.
Misschien blijken de eerder genoemde doelen op een bepaald moment onmogelijk te bereiken. In dat geval, pas ze aan je situatie aan. Je kunt één doel splitsen in verschillende kleinere doelen, die gemakkelijker te bereiken zijn, in een korte periode, of de tijd verlengen om individuele activiteiten te voltooien.
Het is de moeite waard om de strategische scorecard van tijd tot tijd te gebruiken om voortdurend te kunnen onderzoeken of onze acties ons in staat stellen om een goede positie op de markt te bereiken en later te behouden.
Doelen | Indicatoren | Actie | |
Financieel perspectief | Verhoog de omzet met 20% en verlaag de kosten met 10% | Bruto/netto winst; gemiddelde omzet per gebruiker; vrije kasstroom | Verbeter de conversieratio, uitbesteding, stroomlijn het betalings- en boekhoudsysteem |
Interne procesperspectief | Diversificatie van product- of serviceaanbiedingen | Aantal nieuwe producten dat in een bepaald jaar is gelanceerd | Zoek naar mogelijkheden om met verschillende merken samen te werken, promoot de aanbieding met inachtneming van de kenmerken van je klanten, vind een nichemarkt, verkoop via verschillende distributiekanalen |
Ontwikkelingsperspectief | Verhoog de werknemerstevredenheid, verhoog de training | Meting van de prestaties van werknemers; personeelsverloop; tevredenheid over de training; meting van de effectiviteit van het werk voor en na de training | Vraag om feedback, beloon topwerknemers, verbeter het onboardingproces, bied flexibele arbeidsvoorwaarden en training aan |
Klantperspectief | Verhoog het klantenbestand met 5%, verhoog de klanttevredenheid tot 95% | Meting van de klanttevredenheid; retourpercentage; klantlevenscyclus | Ontdek klantfeedback over het product/de dienst (recensies, nieuwsgroepen, enz.) en gebruik dit om verbeteringen door te voeren, stel actieve communicatie op sociale media in, gebruik e-mailmarketing, verbeter je zichtbaarheid in zoekmachines, verhoog de kwaliteit van de klantenservice |
Wat zijn de voordelen van het gebruik van een strategische scorecard in je bedrijf? Dit zijn voornamelijk:
De strategische scorecard is een manier om fouten en tekortkomingen in e-commerceprocessen op te sporen. Door 4 perspectieven te benadrukken die betrekking hebben op verschillende gebieden van je bedrijf en geselecteerde gegevens te analyseren, kun je de nodige veranderingen aanbrengen in het beheer van human resources, interne processen, klantrelaties of het verbeteren van je financiële situatie.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…