Categories: BlogHR

Hoe schrijf je een effectieve vacatureomschrijving?

Wat is nodig om de beste kandidaat voor de gekozen positie aan te trekken? Ongetwijfeld een wervingsproces dat op de juiste manier wordt uitgevoerd. Maar vergeet niet om nauwkeurige informatie over de functie van de hiring manager te verkrijgen. Een grondig begrip van de behoeften op dit gebied is de basis voor het vinden van een kandidaat die hier perfect op kan inspelen. Hoe moet een goede functieomschrijving eruitzien en hoe krijg je deze van de hiring manager?

Functieomschrijving – inhoudsopgave:

  1. Functieomschrijving – belangrijke elementen
  2. Functieomschrijving – ook voor de werknemer?
  3. Een goed voorbereide functieomschrijving – resultaten
  4. Samenvatting

Functieomschrijving – belangrijke elementen

Is een functieomschrijving hetzelfde als een functiebeschrijving? Het antwoord is nee – en hier leggen we uit waarom. De functiebeschrijving is slechts een klein deel van de functieomschrijving (hoewel ongetwijfeld zeer belangrijk). Het doel van een functieomschrijving is echter niet alleen om te informeren welke vaardigheden nodig zijn om de toegewezen taken uit te voeren, maar om uitgebreide ondersteuning te bieden bij het vinden van de best mogelijke kandidaat voor de functie.

Een functieomschrijving beantwoordt doorgaans de volgende vragen:

  • Waarom is de functie in het bedrijf ontstaan?
  • Welke rol zal de aangenomen persoon in het team spelen?
  • Welke resultaten worden van de werknemer verwacht? (bijv. na 6-12 maanden),
  • Bestond de functie eerder in het bedrijf? (en zo ja, wie heeft deze vervuld en wat waren de redenen voor het ontslag?)
  • Wat zijn de verantwoordelijkheden?
  • Wat zijn de carrièremogelijkheden?

Onder de noodzakelijke elementen van de functieomschrijving kunnen we opsommen: het algemene doel van de functie, dagelijkse taken, vereiste ervaring en vaardigheden, aanvullende kwalificaties en belangrijke persoonlijkheidskenmerken. Een goed ontworpen omschrijving bevat ook informatie over het team en de werkwijze – het afstemmen van het bedrijf en de potentiële werknemer op het gebied van organisatiecultuur is essentieel om het doel te bereiken.

Functieomschrijving – ook voor de werknemer?

We hebben een aantal elementen opgesomd die een goed gestructureerde functieomschrijving zou moeten bevatten en die belangrijk zijn voor een bedrijf dat op zoek is naar echt talent. Houd er echter rekening mee dat wervingsprocessen in beide richtingen werken – net zoals een bedrijf op zoek is naar een werknemer die aan zijn behoeften voldoet, zoekt een kandidaat naar een werkplek die aan de hunne voldoet (met betrekking tot arbeidsvoorwaarden en ontwikkelingsmogelijkheden). Maar zonder te weten wat een kandidaat zal winnen wanneer hij solliciteert naar een functie en begint te werken met een bepaald team, kun je geen wederzijds bevredigende match garanderen.

Zorg er dus voor dat de hiring manager je ook informatie geeft over de zogenaamde verkoopargumenten van het aanbod – dat wil zeggen, onder andere de stabiliteit van het bedrijf, de positie op de markt, de vormen van aangeboden ondersteuning, carrièremogelijkheden, mensen in het team en andere elementen die relevant kunnen zijn vanuit het perspectief van de kandidaat. Een adequate voorbereiding op het interview in dit opzicht zal zeker meer vertrouwen in de geïnterviewde inspireren.

Een goed voorbereide functieomschrijving – resultaten

Een goede functieomschrijving kan geweldige kandidaten opleveren. Vertrouwd raken met de taken van een bepaalde functie en de vereisten voor kandidaten, maar vooral de rol die de aangenomen persoon in het bedrijf zou spelen, stelt je in staat om snel kandidaten te filteren die niet aan specifieke criteria voldoen.

Maar dat is nog niet alles – je bent je er zeker van bewust dat elke wervingsprocedure een kost is die het bedrijf moet dragen. Elke enkele aanstellingsbeslissing brengt het risico met zich mee dat een bepaalde persoon geen goede keuze zal zijn, en dat het nodig zal zijn om de procedure te herhalen. Het risico om de verkeerde persoon aan te nemen kan niet volledig worden geëlimineerd, maar het kan worden geminimaliseerd, bijvoorbeeld door de juiste vragen te stellen tijdens het interview.

Samenvatting

Een goed ontworpen functieomschrijving behandelt veel kwesties die niet in een functiebeschrijving zullen worden gevonden, maar die essentieel zijn voor een recruiter om te begrijpen naar welk type kandidaat ze op zoek zijn. De gedetailleerde, nauwkeurige informatie die op deze manier wordt verkregen, zal niet alleen leiden tot een betere selectie van kandidaten, maar zal ook een recruiter helpen in het interviewproces. Hoe beter de functieomschrijving, hoe beter het resultaat.

Lees ook: 5 belangrijke stappen om je persoonlijke merk als recruiter op te bouwen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago