Categories: BlogHR

5 Top Tips voor een Effectieve Interview Debrief met Kandidaten

Welke processen in bedrijven – ongeacht de sector of grootte – kunnen (en zouden zelfs moeten) voortdurend geoptimaliseerd worden, zodat ze steeds betere resultaten opleveren? Ongetwijfeld is een daarvan werving, die niet alleen gekenmerkt wordt door een zeer hoog belang (aangezien het helpt om de belangrijkste hulpbron van het bedrijf te verwerven), maar ook de inzet van een groot deel van de financiële en tijdsbronnen vereist. Bedrijven grijpen naar allerlei hulpmiddelen om de activiteiten van HR-medewerkers te verbeteren, maar de basis is een effectieve samenvatting van het interview. Hieronder wijzen we aan wat recruiters moeten doen om elke keer zo’n resultaat te bereiken.

Effectieve Interview Debrief met Kandidaten – inhoudsopgave

  1. Interview samenvatting – waarom het uitvoeren?
  2. Hoe moet een debrief eruitzien? 5 tips voor Recruiters
  3. Interview debrief – samenvatting

Interview samenvatting – waarom het uitvoeren?

Waarom is een goede interview samenvatting zo cruciaal? Omdat het de sleutel is tot de beslissing om de beste kandidaat voor de functie aan te nemen – vooral in een situatie waarin meerdere mensen (hiring manager, recruiter, talent acquisition specialist, enz.) deelnamen aan de wervingsbijeenkomst en elk van hen een andere mening kan hebben over de kandidaat, zijn vaardigheden, persoonlijkheid of ervaring. Het doel van debriefing is dus om de informatie te verzamelen en te analyseren die tijdens het wervingsinterview door alle betrokken personen is verzameld.

De confrontatie van indrukken en meningen maakt het mogelijk om de persoon vanuit een ander perspectief te bekijken en de juiste beslissing te nemen, zodat de nieuwe werknemer het beste past bij het bedrijf, de organisatiecultuur of het team.

Hoe moet een debrief eruitzien? 5 tips voor Recruiters

De hiring manager is verantwoordelijk voor het leiden van de bijeenkomst die de interview samenvatting maakt, en het is aan hem of haar om de uiteindelijke beslissing te nemen om de kandidaat aan te nemen of te verwerpen. Om dit goed te doen, moet je je goed voorbereiden en ervoor zorgen dat het aan verschillende basisprincipes voldoet. We hebben hieronder de belangrijkste punten uiteengezet die van belang zijn voor de hiring manager.

  1. Bereid je voor vóór de bijeenkomst

    Na de ontmoeting met de kandidaat, moet de hiring manager een datum op de kalender vaststellen wanneer de debriefing zal plaatsvinden, en ervoor zorgen dat elke persoon op de aangegeven datum kan. Hij of zij moet ook een verzoek om feedback over de kandidaat schriftelijk naar elke persoon die aan de wervingsbijeenkomst heeft deelgenomen, sturen. Dit geeft de geïnterviewden de kans om hun gedachten te ordenen en de meest essentiële bevindingen over te brengen, en het stelt de hiring manager in staat om zich voor te bereiden op het uitvoeren van een samenvatting van het interview.

    Zorg er echter voor dat de periode tussen de bijeenkomst en de briefing lang genoeg is om de interviewer de kans te geven om je feedback te sturen, maar tegelijkertijd niet te kort, zodat de kandidaat de bijeenkomst kan herinneren.

  2. Vorm je eigen mening

    Als hiring manager moet je de interview samenvatting ingaan met een doordachte mening over de kandidaat. Daarom, voordat je de meningen van anderen krijgt, verzamel je al je aantekeningen – herinner je wat er tijdens de bijeenkomst is gebeurd, welke vragen zijn gesteld en welke antwoorden zijn gegeven. Overweeg of je denkt dat de kandidaat een goede indruk heeft gemaakt, de nodige vaardigheden en ervaring heeft, en een persoonlijkheid heeft die past bij de bedrijfscultuur. Pas in de volgende plaats bekijk je de informatie die door anderen is verstrekt – op deze manier weet je dat je bij het vormen van je eigen mening de antwoorden van anderen niet hebt gesuggereerd.

  3. Noteer de belangrijkste punten

    Wat is voor jou als recruiter van belang voor een open positie – ervaring, specifieke harde of zachte vaardigheden, persoonlijkheid, antwoorden op relevante interviewvragen? Denk daarover na, en schrijf dan alle belangrijke punten op die je aan het wervings team moet vermelden. Als je ze op papier hebt, zullen ze je zeker begeleiden tijdens de discussie. Het is ook de moeite waard om in dit opzicht vragen voor te bereiden die je aan individuen in het kader van je belangrijkste punten zult stellen. De bijeenkomst zal dan gestructureerder worden en zal gemakkelijker het gewenste effect bereiken.

  4. Geef iedereen de kans om hun eigen mening te uiten

    Je weet al heel goed welke elementen door andere mensen die aan het interview deelnamen, zijn genoemd, en het is voor ieders voordeel om de mening van de andere partij te kennen, zodat alle standpunten kunnen worden besproken. Sta daarom aan het begin van de interview samenvatting elke persoon maximaal 2–3 minuten toe om hun mening te uiten, waarbij ze de punten benadrukken die voor hen belangrijk zijn.

    Dit is belangrijk omdat iedereen aandacht besteedt aan verschillende elementen – op deze manier krijgt iedereen het volledige plaatje. Aspecten die bijzonder het delen waard zijn, kunnen betrekking hebben op de sterke en zwakke punten van de kandidaat, evenals de algehele indruk die hij of zij heeft gemaakt of gedragsgebieden die zorgen baarden.

  5. Stel de juiste vragen

    Na iedereen de kans te hebben gegeven om hun eigen meningen te uiten, ga je over tot het stellen van vragen die je zullen helpen te ontdekken wat er achter de aangegeven gevoelens en gedachten van andere recruiters die bij het proces betrokken zijn, schuilgaat. Tijdens het interviewproces zul je ongetwijfeld komen tot zorgpunten, kwesties die je niet de tijd had om aan te pakken of voldoende te verkennen, en zorgen dat de zwakke punten van de kandidaat hem of haar zullen beletten om zijn of haar rol adequaat te vervullen. Jouw taak is om de discussie op een beschaafde en rustige manier te voeren, terwijl je je best doet om elk standpunt te begrijpen.

Interview debrief – samenvatting

Een interview debriefing bijeenkomst kan een effectief hulpmiddel worden voor het beslissen over het aannemen van de beste persoon voor de functie. Je moet het echter goed uitvoeren, en hopelijk zouden de tips die we hebben gedeeld je moeten helpen om dat te doen. Het belangrijkste is echter, als hiring manager, dat je je moet herinneren dat jouw taak niet is om iedereen te overtuigen om van gedachten te veranderen en het eens te zijn met jouw gedachten over een persoon. Debriefing biedt je alleen het breedst mogelijke beeld van de kandidaat, wat nodig is om de meest geschikte beslissing te nemen.

Lees ook: STAR interviewmethode

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago