Hoe schrijf je een e-commerce productbeschrijving die de verkoop stimuleert?

Volgens gegevens gedeeld door OneSpace gaf maar liefst 98% van de consumenten toe dat een gebrek aan productbeschrijving de belangrijkste factor is in hun beslissing om een verkooppagina te verlaten. Dus, hoe maak je productbeschrijvingen om mensen aan te moedigen je product te kopen en, in het proces, een positieve impact op SEO te hebben?

Een productbeschrijving is een marketingtekst die – alsof het een gesprek met een verkoper vervangt – de waarde van een bepaald product zo volledig mogelijk moet presenteren. In online winkelen is dit cruciaal. Dit model biedt klanten niet alleen gedetailleerde informatie over de kenmerken van het product, maar toont ook welke voordelen verbonden zijn aan het bezit ervan. Slechte productbeschrijvingen verminderen aanzienlijk de kans op een verkoop, net als… een onbeleefde verkoper. De beste daarentegen helpen zelfs de meest sceptische consumenten van gedachten te veranderen.

E-commerce productbeschrijving – inhoudsopgave:

Waarom is productbeschrijving belangrijk?

Online winkelen elimineert de mogelijkheid om zowel met de verkoper te praten als het product fysiek te zien. Met andere woorden, je kunt het niet aanraken en met je eigen ogen zien wat het te bieden heeft. Je kunt alleen vertrouwen op visuele aanwijzingen en informatie die in de beschrijving is opgenomen om je beslissing te nemen.

Maar het kost meer dan een rauwe set technische gegevens gekopieerd van de website van de fabrikant om consumenten te overtuigen om te kopen. Een geweldige productbeschrijving geeft duidelijk de waarde en voordelen van het product aan, vertelt een verhaal en presenteert het product als een oplossing voor specifieke problemen.

De consequentie van slecht voorbereide productbeschrijvingen is echter niet alleen lage verkopen, maar ook – zoals de auteurs van het Shotfarm-rapport opmerken:

  • afname van merkvertrouwen (80%)
  • toename van het aantal retouren (40%)

De verkoopaspect van productbeschrijvingen in e-commerce is echter slechts één kant van de medaille. De inhoud is ook van groot belang voor Google, dat deze meeneemt bij het rangschikken van zoekresultaten. En hoe hoger in de zoekmachine, hoe groter de kans op verkopen, omdat de meeste klanten hun zoektocht naar een product op Google beginnen.

Hoe rangschikt Google inhoud?

Google, maar ook elke andere zoekmachine, volgt duizenden websites voor bepaalde zoekwoorden. Om gebruikers te helpen de inhoud te vinden die het beste hun vragen beantwoordt, evalueren algoritmen de uniciteit, originaliteit en relevantie van de inhoud. Om bovenaan de Google-zoekresultaten te staan, is een SEO-vriendelijke beschrijving daarom absoluut essentieel.

Wat is een SEO-vriendelijke beschrijving?

Vroeger was het anders, maar vandaag zijn de regels voor het voorbereiden van inhoud voor SEO duidelijk – je moet schrijven op een manier die het leven van gebruikers gemakkelijker maakt. Beschrijvingen moeten voldoen aan hun behoeften, zowel qua inhoud als vorm. Schrijven voor de zoekmachine is niet meer nuttig en kan de leesbaarheid en betrokkenheid van gebruikers verminderen.

Waar te beginnen?

Copywritingprofessionals raden aan eerst de mensen te definiëren die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in kopen, zodat de beschrijving precies de informatie bevat die ze nodig hebben, en daarnaast:

  • is eenvoudig,
  • gebruikt natuurlijk geplaatste zoekwoorden,
  • zorgt voor duidelijkheid door lijsten en onderscheidingen te gebruiken,
  • genereert unieke inhoud.

Een productbeschrijving moet feitelijk zijn, maar de informatie bieden die je nodig hebt om een beslissing te nemen.

Een voorbeeld van een goede productbeschrijving, bron: www.onzie.com

Hoe maak je productbeschrijvingen voor je online winkel?

Er is geen universeel recept, want beschrijvingen van producten waarvan de aankoop een aspiratieve dimensie heeft (bijv. modeproducten, cosmetica of interieurontwerp) zullen er anders uitzien dan technische producten (bijv. software), waarvan de taak is een specifiek probleem op te lossen, en weer anders dan basisgoederen (bijvoorbeeld, het beschrijven van een gloeilamp hoeft geen poëzie te forceren).

Wat te vermijden bij het beschrijven van producten in een e-shop?

Je kunt veel fouten maken bij het creëren van productbeschrijvingen, maar de fouten die we hieronder opsommen, zullen je het meest geld kosten.

1.Duplicated content

Google verlaagt de positie van pagina’s die inhoud bevatten die van elders op het web is gekopieerd, en geeft de voorkeur aan originele. Kopiëren, inclusief van de websites van fabrikanten, zal tegen je zichtbaarheid in Google werken, en stilistische inconsistentie zal een negatieve impact hebben op je merkidentiteit.

2. Overmatig gebruik van zoekwoorden

Het gebruik van de juiste zoekwoorden in je productbeschrijvingen helpt je een betere ranking te krijgen, maar je moet ze met verstand gebruiken. Inhoud die onnatuurlijk vol zit met zinnen is onleesbaar, wat op zijn beurt gebruikers ontmoedigt. Google, dat bij het bepalen van de ranking ook rekening houdt met het afwijspercentage en de tijd die op de pagina wordt doorgebracht, analyseert dit ook.

3. Gebruik van technische jargon

De productbeschrijving in een online winkel, hoewel deze een informatieve rol moet vervullen, moet geschreven zijn in de taal van voordelen. Het gebruik van technische jargon zal noch helpen bij het aanmoedigen van aankoop, noch bij SEO.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago