Gebruikerservaring ontwerp is nooit een doel op zich. Het is de manier om een doel te bereiken die telt. Zoals elk ander lang, ingewikkeld en creatief proces – het heeft structuur nodig. Het maakt niet uit of je een nieuw product begint of een bestaand product opnieuw ontwerpt. Het definiëren van de stappen in het UX-proces is jouw pad naar een succesvol proces. Zonder goede structuur kunnen producten geweldig zijn, maar toch over het hoofd geziene problemen hebben. Bijvoorbeeld, ze kunnen perfect zijn gemaakt voor één doelgroep, terwijl andere gebruikers volledig genegeerd worden… of ze kunnen één groot probleem oplossen terwijl ze een nieuw probleem creëren – een enorm probleem. In reactie op deze behoefte zal het Double Diamond-model van pas komen.

Double Diamond-model in UX – inhoudsopgave:

  1. Wat is het Double Diamond-model?
  2. Vier fasen van het Double Diamond-model
  3. Samenvatting

Wat is het Double Diamond-model?

Het Double Diamond-model illustreert het ontwerpproces. Het geeft structuur en stelt UX-ontwerpers in staat om de behoeften van gebruikers volledig in kaart te brengen. Bovendien blijft het veelzijdig. Je kunt het toepassen om projecten te organiseren, beter te communiceren tijdens vergaderingen en om voortgang te rapporteren. De Britse Design Council creëerde het Double Diamond-model in 2005 terwijl ze probeerden de creatieve processen in de vele verschillende velden te visualiseren. Het resultaat was een opmerkelijk eenvoudig model – twee vierkanten onder een hoek. De eerste diamant vertegenwoordigt de onderzoeksfase. De tweede vertegenwoordigt de ontwerpfase. Laten we ze eens nader bekijken.

Vier fasen van het Double Diamond-model

Laten we de twee diamanten van het UX-proces – onderzoek en ontwerp – nemen en ze verdelen in vier fasen. De onderzoeksfase vereist ruimte voor twee hoofdtaken. De eerste is het verzamelen van informatie, en de tweede is het organiseren ervan. In de ontwerpfase ontwikkel je mogelijke oplossingen en werk je natuurlijk het resultaat van het hele ontwerpproces uit.

Of je nu een project vanaf nul begint of een bestaand project opnieuw ontwerpt, het UX-ontwerpproces vereist een solide basis. In een echte werkomgeving wordt het proces veel ingewikkelder dan je blauwdruk – en dat is prima. De rol van het Double Diamond-model is om te begeleiden, niet om te beperken. Bij ontwerp laat het de ouderwetse, boekmatige en lineaire manier achter zich. Je moet af en toe misschien enkele stappen herhalen of teruggaan naar een eerdere fase. Ook is het geen verrassing als de uiteindelijke oplossing niet gerelateerd is aan het startpunt. Bovendien, als er nieuwe ideeën opduiken tijdens de ontwikkeling, is dat een teken van degelijk onderzoek en praktische gebruikersfeedback.

  1. Het probleem begrijpen
  2. Begin bij… het allereerste begin. Neem een probleem dat door een gebruiker is gerapporteerd, een nieuw idee of een verbetering van bestaande projecten. Zoek goed, alleen een zorgvuldig doordachte aanzet zal een solide basis bieden. In deze fase, verzamel informatie en houd je focus op je doelgebruikers. Probeer ze van binnen en van buiten te leren kennen, hun voorkeuren, motivaties en hun problemen. Combineer verschillende methoden van gebruikersonderzoek, stel vragen over alles wat in je opkomt, betwist elk idee, duik erin. Streef ernaar echt praktische gegevens te verwerven.

    Vergeet niet – maak geen aannames. Deze fase vereist openheid en onpartijdigheid, zelfs als je zo snel mogelijk een oplossing wilt vinden.

  3. Het probleem definiëren
  4. Je hebt een aanzienlijke hoeveelheid gegevens verzameld, het is tijd om ze te organiseren! Sorteer meningen, verwijder onnodige zaken, identificeer patronen en creëer hypothesen. Je zult waarschijnlijk ontdekken dat het onderzoek veel meer hindernissen heeft onthuld dan oorspronkelijk gedacht. Probeer ze uit te sorteren en te zien of je oorspronkelijke startpunt nog steeds geldig is.

    In de vorige fase heb je de reikwijdte van de gegevens uitgebreid – deze keer is de taak om het te verkleinen, te organiseren en te prioriteren. Blijf pragmatisch en gedisciplineerd. Het duidelijk definiëren van het probleem zal je helpen in de volgende fase. Een goed gedefinieerd doel is geen poging om alle problemen in één keer op te lossen. Je moet weten welke het belangrijkst zijn. In deze fase hoef je geen kleine ontdekkingen en aanvullende problemen kwijt te raken – schrijf ze op, want ze kunnen een uitstekende bron worden voor toekomstige ontwerpsessies.

  5. Oplossingen ontwikkelen
  6. Nu kun je je zoektocht naar mogelijke oplossingen starten. Laat kwantiteit vanaf dag één boven kwaliteit heersen. De tijd zal komen voor hun zorgvuldige selectie. Voer brainstormsessies uit, praat met je team en je gebruikers en genereer veel potentiële oplossingen. Kijk ze zorgvuldig na en kies er een paar. Nu is het tijd voor testen. Ontwikkel eenvoudige prototypes of mock-ups en betrek je testgroep om je zo snel mogelijk feedback te geven. Je kunt de verleiding voelen om meteen een oplossing te implementeren, maar wees voorzichtig! Je kunt voor de hand liggende problemen over het hoofd zien als je jezelf niet de ruimte geeft om buiten de gebaande paden te denken.

  7. Kies de uiteindelijke oplossing
  8. We zijn bij de laatste fase van het Double Diamond-model – de uiteindelijke oplossing. Het is tijd om de feedback van de laatste fase te evalueren en alles te testen en te analyseren. Vergeet niet – het proces hoeft niet lineair te blijven. Indien nodig kun je fasen herhalen of zelfs een paar stappen teruggaan. Het is beter om het nu te doen dan na de productlancering.

    Start de ontwikkeling van prototypes op een hoger detailniveau. Test ze en luister naar gebruikersfeedback. Op dit punt kan het moeilijk worden om onpartijdig te blijven, omdat je waarschijnlijk je favoriete idee hebt dat je wilt implementeren. Na lange uren van ontwerpen gevolgd door testen, heb je het einde bereikt. Implementeer nu gewoon de oplossing. Viola!

    Samenvatting

    Het Double Diamond-model helpt om het UX-ontwerpproces met al zijn moeilijkheden te begrijpen. De visualisatie van het proces helpt het team te begrijpen in welke fase het zich bevindt en welke stappen er nog voor de boeg zijn. UX-ontwerp is een complexe activiteit – daarom doet het Double Diamond-model uitstekend werk bij het begeleiden van het hele proces.

    Je bent misschien geïnteresseerd in onze serie over UX: De ultieme UX-gids. Neem een kijkje!

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

    Klaudia Kowalczyk

    Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

    View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago