De afgelopen jaren behoren ongetwijfeld tot content en video. YouTube registreert elke maand meer dan 2 miljard bezoeken van ingelogde gebruikers. Het is dus een effectieve manier om zaken te doen of meer potentiële klanten te bereiken. Maar laten we onszelf niet voor de gek houden – je kunt niet iedereen bereiken, dus is het het meest logisch om je inspanningen te concentreren op het bereiken van de groep die geïnteresseerd is in de content die je presenteert. Hoe ga je te werk om mijn YouTube-kanaal te targeten?
Niet elke kijker zal worden aangetrokken door de onderwerpen van je kanaal of de manier waarop je het runt. Content zoals advies, analyses, interviews of columns zal waarschijnlijk een ander publiek hebben dan sketches, grappen of humoristische content. Je zult verschillende content creëren, verschillend voor jongeren en voor meer volwassen doelgroepen – hoewel er natuurlijk uitzonderingen op deze regel zijn.
YouTube-targeting is een functie die in het platform is ingebouwd om precies te bepalen niet alleen wie, maar ook wanneer links en marketingmaterialen voor jouw content of kanaal zelf zullen verschijnen.
Belangrijker dan de beschikbare technische oplossingen blijkt een nauwkeurig actieplan – om de groep die geïnteresseerd is in de gemaakte content volledig te definiëren en te bereiken. Zorgvuldige planning van wie en hoe je gaat bereiken, stelt je in staat om onnodige kosten te vermijden en de groep precies te targeten die je aantrekkelijk kunt aanbieden.
Google’s voorgestelde “Doelgroep Targeting Methoden” en gepresenteerde geweldige richtlijn over waar je op moet letten bij het maken van een plan en het bepalen van je doelpubliek. De eigenaar van YouTube vertelt ons om het volgende in overweging te nemen:
Als je al weet wie je wilt bereiken met je content, heb je de kans om optimaal gebruik te maken van het potentieel dat het platform biedt. YouTube laat je beslissen waar je wilt dat je advertenties verschijnen om mensen aan te moedigen je video of profiel te bezoeken. Je kunt kiezen op welke kanalen, blogs, apps of websites je advertenties zullen verschijnen.
Marketing op YouTube stelt je in staat om je content te adverteren op de homepage van een populaire website of blog – niet alleen in video’s op het platform zelf. Opties omvatten andere YouTube-kanalen, video’s, je website in Google Ads, en zelfs mobiele apps.
Echter, de mogelijkheden om marketingactiviteiten te personaliseren eindigen hier niet. Google laat je ook toe om je advertenties strikt te targeten op kijkers die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Een optie genaamd “Onderwerp targeting” stelt je in staat om je advertenties te beperken tot weergave alleen op sites en kanalen die aan een specifiek onderwerp zijn gewijd – zoals de aandelenmarkt, cryptocurrencies, automotive of koken.
In zekere zin is het gerelateerd aan het focussen op zoekwoorden, hetzij in de video of in de content van de website. Zoekwoorden zijn nog steeds de basis van positionering op Google en YouTube en het is zeker een kwestie die het waard is om beter te leren kennen.
YouTube-targeting kan ook gebruik maken van kennis over vanaf welk apparaat een consument verbinding maakt – of het nu een mobiele telefoon, een computer of een smart TV is, bijvoorbeeld. Dit heeft invloed op bepaald kijkgedrag, de hoeveelheid tijd die ze kunnen besteden aan het bekijken van een video en hun verwachte reacties op de getoonde content.
Een zeer effectieve functie om hogere rendementen op je advertentie-investering te krijgen, is remarketing. Het helpt om je advertentieboodschap te versterken door mensen te targeten die al interactie hebben gehad met de content op je kanaal. Een dergelijke actie geeft een veel hogere kans op succes, dus het is ook kosteneffectiever.
Door je YouTube-kanaal te koppelen aan je Google Ads-account, kun je eenvoudig remarketinglijsten maken waarmee je specifieke doelgroepen kunt targeten – bijvoorbeeld degenen die een van je geüploade video’s hebben bekeken, content die je hebt geselecteerd, een advertentie die je hebt gemaakt, zich op je kanaal hebben geabonneerd, de homepage hebben bezocht of een van je video’s hebben gedeeld. Ze zijn het meest geneigd om de rest van de content die je presenteert te bekijken, dus het targeten van deze groep is een van de meest gebruikte marketingstrategieën.
Bekijk ons vorige artikel in de serie “Een bedrijf runnen op YouTube” hier.
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter!
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…