Hoe online geld te verdienen? 3 soorten crowdfunding

Crowdfunding is het ophalen van kapitaal via een online platform. Een ondernemer die een idee heeft, deelt dit met internetgebruikers. En zij, als ze denken dat het de moeite waard is om te implementeren, doneren geld voor dat doel. Als het minimum verwachte bedrag niet wordt verzameld, krijgen de bijdragers het geld terug.

Crowdfunding – inhoudsopgave:

  • Wat is crowdfunding?
  • Soorten crowdfunding
  • Wat is crowdfunding?

    Meestal begint het allemaal met een oproep van een persoon die ondersteuning wil voor de realisatie van een bepaald project, idee of onderneming waarin een bepaalde online gemeenschap geïnteresseerd kan zijn. De oproep wordt meestal gepubliceerd op het forum van een relevant crowdfundingwebsite.

    Zo’n portal zal ook fungeren als tussenpersoon bij het ophalen van geld. Als alles goed gaat voor de geïnteresseerden, ontvangt de initiatiefnemer het kapitaal dat hij nodig heeft, en de tussenpersoon, dat wil zeggen de portal, verdient eraan – hij ontvangt een commissie. De actie zelf draait om het verzamelen van een bepaald bedrag geld binnen een bepaalde tijd.

    Soorten crowdfunding

    Classic “fan” model

    De bijdragers ontvangen niets terug – afgezien van de voldoening als het project is voltooid. Af en toe kunnen ze een soort eer of kleine voordelen ontvangen (bijv. een exemplaar van het werk of een vermelding op een lijst van mensen die aan het werk hebben bijgedragen).

    In dit model kan het zijn dat de initiatiefnemer erf- en schenkbelasting moet betalen. Er kan ook een extra probleem zijn als dergelijke financiering voldoet aan de voorwaarden van een openbare inzameling, waarvoor een vergunning moet worden verkregen, en het ontbreken daarvan kan leiden tot het verlies van het ingezamelde geld en een boete.

    Gemengd model

    In het geval van dit type crowdfundingactiviteit hebben de belastingkamers geen specifieke positie ingenomen in hun interpretaties. Er zijn ook geen gerechtelijke uitspraken. Het gemengde type wordt beschouwd als een type voorverkoop. Dan verwerft de persoon die een bepaald project financiert het recht om een dienst of geproduceerde goederen als onderdeel van het project aan te kopen. Dergelijke transacties gebeuren op twee volgende manieren.

    Eerst, het kan gaan om het leveren van een dienst tegen een bepaalde prijs (gelijk aan het gedoneerde bedrag).

    Voorbeeld:

    Het vermelden van de naam van de donor in de aftiteling van de film die ze mede gefinancierd hebben.

    Tweede, het is de productie van goederen tegen een bepaalde prijs die het doel van het project is.

    Voorbeeld:

    In ruil daarvoor ontvangt de donor een boek waarvan ze de creatie en publicatie mede financieren.

    In beide gevallen ontvangt de persoon die een bepaalde onderneming ondersteunt een wederzijds voordeel. In dit model zal de initiatiefnemer meestal optreden als een ondernemer die verantwoording moet afleggen voor de inkomsten uit bedrijfsactiviteiten. Als hij/zij ook voldoet aan de definitie van een btw-plichtige en andere vereisten zoals gespecificeerd in de btw-wet, dan moet hij/zij deze belasting in rekening brengen op het moment van ontvangst van de vooruitbetaling (d.w.z. donatie).

    Vanuit het perspectief van oprichters die bedrijfsactiviteiten uitvoeren, kunnen de betalingen worden erkend als belastingaftrekbare kosten (van een vergoeding), op voorwaarde dat ze de verbinding van de transactie met hun bedrijfsactiviteiten kunnen bewijzen. Voor individuen die geen bedrijf runnen en het idee steunen, blijft de aankoop die in een dergelijk voorverkoopmodel wordt gedaan neutraal vanuit het perspectief van de inkomstenbelasting.

    Aandelenmodel

    Dit type crowdfunding roept de meeste twijfels op. Het is een situatie waarin de bijdrager in ruil voor financiële hulp het recht ontvangt om te delen in de winst van het uitgevoerde project, aandelen van het bedrijf of effecten. Er zijn geen wettelijke oplossingen die van toepassing zouden zijn op dit model. Volgens experts zouden de relevante bepalingen met betrekking tot geldelijke bijdragen in ruil voor aandelen in commerciële bedrijven bij analogie kunnen worden toegepast. Echter, elke keer moet de feitelijke situatie worden geanalyseerd.

    Zoals je kunt zien, is crowdfunding een goed idee om geld op te halen of om je startup te promoten. Als je andere ideeën wilt krijgen over hoe je je bedrijf kunt laten groeien, voel je vrij om ons artikel te lezen waarin we dit onderwerp verkennen.

    Word lid van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    View all posts →

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    Share
    Published by
    Andy Nichols

    Recent Posts

    De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

    Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

    2 weeks ago

    Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

    In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

    2 weeks ago

    Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

    Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

    3 weeks ago

    AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

    Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

    3 weeks ago

    LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

    Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

    3 weeks ago

    Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

    In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

    3 weeks ago