Wat zijn de voordelen van 360 graden feedback? Weet je hoe deze beoordelingsmethode je professionele carrière als leider kan helpen? Is er een betere manier om ervoor te zorgen dat je medewerkers gehoord worden? Is er een hulpmiddel dat kan worden gebruikt met veel respondenten, waaronder: managers, ondergeschikten en klanten? Lees het artikel om meer te ontdekken over de voordelen van 360 graden feedback.
Ook wel multi-rater feedback of multi-rater beoordeling genoemd, 360 graden feedback is gebaseerd op het ontvangen van feedback van meerdere bronnen. In dit scenario wordt de feedback verkregen vanuit veel verschillende perspectieven, en deze onderscheidende perspectieven maken het mogelijk om informatie van hogere waarde te verzamelen.
Elke persoon kan een onderwerp worden voor 360 graden feedback en dit kan evenzeer omvatten: managers, supervisors, collega’s, ondergeschikten, klanten, leveranciers en HR-medewerkers. Het is een van de belangrijkste voordelen van 360 graden feedback dat het kan worden gebruikt in relatie tot zoveel verschillende rollen en posities in het bedrijfsleven.
In het proces van de beoordeling krijgen respondenten een vragenlijst waarin ze hun mening over de prestaties van de betreffende persoon kunnen geven. De leider (die wordt beoordeeld) moet een zelfbeoordelingsformulier invullen. In de volgende stap worden alle feedbacks vergeleken en geanalyseerd.
Er zijn drie hoofdcomponenten van de 360 graden feedback, die in overweging moeten worden genomen tijdens de beoordeling.
De eerste component is de beoordeling zelf, waarbij het zorgvuldig gekozen enquête-instrument (vragenlijst) door de onderzoeker wordt gebruikt.
De tweede component is de feedback. Wanneer alle enquêtes zijn ingevuld door de respondenten, moet er een mooi en overzichtelijk rapport worden gemaakt. Alle informatie moet aandachtig worden bekeken zodat alle belangrijke inzichten kunnen worden verzameld. Dit is bijzonder belangrijk omdat het gemakkelijk is om de bevindingen verkeerd te interpreteren. De enquête die voor de gegeven casus wordt gebruikt, moet goed afgestemd en degelijk zijn.
De derde component is het trainingsprogramma. Als resultaat van de beoordeling moet er een trainingsprogramma worden ontwikkeld om de zwaktes aan te pakken die tijdens de beoordelingsfase zijn onthuld.
De 360 graden aanpak wordt door bedrijven over de hele wereld gebruikt en alle voordelen en nadelen van het concept zijn al bekend bij de HR-specialist, toch is het de moeite waard om ze kort te bespreken als een snelle herinnering.
Zoals we hierboven zien, zijn er verschillende voordelen van 360 graden feedback aanpak. Het belangrijkste is dat met dit type enquête de transparantie van processen en de motivatie van medewerkers toeneemt. De 360 graden feedback is een instrument van bewezen bruikbaarheid, dat succesvol en efficiënt kan worden gebruikt voor feedbackprocessen in het bedrijf.
Lees ook: 4 soorten medewerkers die elk bedrijf nodig heeft
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…