10 bruikbaarheidseisen voor UX-ontwerp die je moet kennen | De ultieme UX-gids #6

Jakob Nielsen, een Deense UX-consultant en onderzoeker in computerprogrammering, beschreef in 1990 tien algemene principes voor het ontwerp van gebruikersinterfaces. Vandaag, 30 jaar later, is de lijst van Nielsen’s heuristieken een van de meest gebruikte kaders voor UX-ontwerp. Het dient als een checklist voor hedendaagse UX-specialisten. Lees ons artikel om meer over het onderwerp te ontdekken.

10 bruikbaarheidsheuristieken voor UX-ontwerp die je moet kennen – inhoudsopgave:

  1. Zichtbaarheid van systeemstatus
  2. Overeenstemming tussen systeem en de echte wereld
  3. Gebruikerscontrole en vrijheid
  4. Consistentie en standaarden
  5. Foutpreventie
  6. Erkenning in plaats van herinnering
  7. Flexibiliteit en efficiëntie van gebruik
  8. Esthetisch en minimalistisch ontwerp
  9. Help gebruikers om fouten te herkennen, te diagnosticeren en te herstellen
  10. Hulp en documentatie

Zichtbaarheid van systeemstatus

In controle zijn geeft je een gevoel van macht en veiligheid. Stel je voor hoe je je zou voelen als je smartphone je niet informeert over de batterijstatus. Je zou constant bezorgd zijn of het alleen de batterij was of dat het kapot was. Evenzo, gebruikers moeten weten wat er aan de hand is en wat er als volgende gaat gebeuren. Daarom moet het systeem hen altijd op de hoogte houden van huidige acties door middel van visuals en tijdige feedback geven. Bijvoorbeeld, als een gebruiker wacht op een video die geladen wordt, moet het systeem hen informeren hoeveel tijd er nog over is door een voortgangsbalk weer te geven.

Overeenstemming tussen systeem en de echte wereld

Houd er rekening mee dat je ontwerp de taal van de gebruikers moet spreken en moet overeenkomen met concepten waarmee ze al vertrouwd zijn. Vermijd daarom het gebruik van complexe woorden om verwarring te voorkomen. Gebruik ook iconen die hun tegenhangers in de echte wereld nabootsen in hoe ze eruitzien en hoe gebruikers ermee kunnen interageren. Bijvoorbeeld, een prullenbakicoon zou vergelijkbaar moeten zijn met een echte prullenbak en moeten tonen of deze leeg is of niet.

Gebruikerscontrole en vrijheid

Gebruikers maken vaak fouten omdat ze hun acties snel uitvoeren. Daarom moeten ze een manier hebben om terug te gaan en de fout te verwijderen zonder een uitgebreide procedure te doorlopen. Bied een duidelijke nooduitgang voor de gebruiker, wat betekent dat je oplossingen zoals ongedaan maken, opnieuw doen, en het implementeren van zichtbare en gemakkelijk te ontdekken exit-knoppen ondersteunt.

Consistentie en standaarden

Vermijd het verwarren van je gebruikers te allen tijde. De beste manier om dit te doen is door consistentie en standaarden voor dezelfde concepten te behouden. De Human Interface Guidelines van Apple en de Material Design Guidelines van Google kunnen je daarbij helpen. Het behouden van dezelfde standaarden in alle systemen maakt interactie gemakkelijk en plezierig voor alle gebruikers.

Foutpreventie

Fouten voorkomen is je primaire taak als UX-ontwerper. Het analyseren van gegevens over gebruikers en hun acties helpt je om hen te communiceren hoe ze door je product kunnen navigeren en het kunnen gebruiken. Als een bepaalde fout vaak voorkomt, betekent dit waarschijnlijk dat je ontwerp verbeterd moet worden. Je kunt kleine fouten verminderen met speciale functies, bijvoorbeeld door opties, bevestigingen en waarschuwingen voor te stellen. Zelfs de prullenbakfunctie kan voorkomen dat gebruikers per ongeluk iets permanent verwijderen.

Erkenning in plaats van herinnering

Mensen vinden het gemakkelijker om objecten, zinnen en acties te herkennen dan ze te moeten herinneren. Laat je gebruikers iconen en labels herkennen. Help hen door context te bieden op het moment van actie (in plaats van een tutorial voor de actie). Wanneer gebruikers een bepaald proces doorlopen terwijl ze het systeem gebruiken, mogen ze niet gedwongen worden om informatie van elke stap te onthouden.

Flexibiliteit en efficiëntie van gebruik

Te veel functies kunnen verwarrend zijn. Te weinig ervan kan frustratie veroorzaken. Denk aan tekstverwerkers. Ze tonen alleen de meest noodzakelijke functies direct, en alle andere zijn verborgen om de gebruiker niet af te leiden. Je moet de flexibiliteit en efficiëntie van je ontwerp waarborgen door gebruikers in staat te stellen het aan te passen aan hun individuele behoeften.

Esthetisch en minimalistisch ontwerp

Minimalisme wordt vaak geassocieerd met mode en levensstijl, en met het aantal dingen dat in één tas past. De ware betekenis van minimalisme is echter om bij de essentie te blijven. Je moet deze benadering in je UX-ontwerp gebruiken.

Help gebruikers om fouten te herkennen, te diagnosticeren en te herstellen

Allereerst moet foutinformatie zo eenvoudig en nauwkeurig mogelijk zijn. Vermijd situaties waarin gebruikers weten dat er iets mis is gegaan, maar niemand weet wat precies. Foutcodes zijn ook meestal niet erg nuttig. Probeer passende feedback te geven en meteen een oplossing aan te bieden. De gebruiker moet kunnen zien dat er een fout is opgetreden, de oorzaak diagnosticeren – en deze uiteindelijk oplossen. Gebruik duidelijke visuele aanwijzingen, kies eenvoudige taal en toon mogelijke oplossingen voor problemen.

Hulp en documentatie

Over het algemeen moet je UX zo ontwerpen dat het duidelijk is en geen tutorials of extra documentatie vereist. Maar zelfs als de toepassing van het systeem voor 99% van de gebruikers vanzelfsprekend is, is het jouw taak om uit te leggen hoe het werkt voor de resterende 1%. Documentatie moet gemakkelijk te vinden en te begrijpen zijn. Probeer (indien mogelijk) aanvullende informatie te bieden wanneer de gebruiker deze nodig heeft. Nuttige documentatie kan FAQ’s, tutorials en andere vormen van verteerbare kennis omvatten.

Dit zijn alle 10 bruikbaarheidsheuristieken die je moet kennen. Volg onze blogcategorie “De ultieme UX-gids” zodat je geen van onze volgende artikelen mist.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago