Categories: BlogStart-upZakelijk

Wil je verkopen op het Amazon FBA-platform?

Amazon heeft een enorm aantal klanten van over de hele wereld. Daarom is niemand verrast door de interesse van ondernemers om hun goederen op dit platform te vermelden en te verkopen. In de publicatie van vandaag zullen we benadrukken hoe de verkopen op Amazon worden verantwoord, wat ook zal helpen om de details van de transacties te begrijpen in de context van de veranderingen in de e-commerce-industrie vanaf 1 juli 2021.

Amazon FBA-platform – inhoudsopgave:

Amazon-magazijnen

Verkopen via Amazon is een interessante oplossing voor bedrijven die geen eigen magazijn hebben en niet willen omgaan met de verpakking van goederen, logistiek en het afhandelen van retouren. Alles heeft natuurlijk zijn prijs, inclusief belastingafrekeningen. Amazon heeft magazijnen in heel Europa: Duitsland, Polen, Tsjechië, Spanje, Frankrijk, Italië en Nederland. Dit locatievoordeel maakt het mogelijk om goederen te verzenden vanuit magazijnen die zich in heel Europa bevinden. Afhankelijk van het samenwerkingsmodel dat met Amazon is vastgesteld, kunnen de btw-afrekeningen er iets anders uitzien. We zullen geïnteresseerd zijn in het Amazon FBA-model.

Verkopen op Amazon onder het FBA-model

Een handelaar die besluit om zijn goederen vanuit verschillende magazijnen in Europa te verzenden, zal de transactie onder het FBA (Fulfilled By Amazon) model afhandelen. Een verkoper die op deze manier wil samenwerken, moet zich ervan bewust zijn dat Amazon goederen vrij tussen verschillende magazijnen verplaatst. Dit zal een beslissende impact hebben op de te betalen btw in dit geval in verschillende EU-landen. Om echter aan de belastingverplichtingen te voldoen, zal Amazon u informeren over de overboekingen die in een bepaalde boekhoudperiode tussen de magazijnen zijn gedaan.

Hoe verantwoorde ik verkopen op Amazon onder het FBA-model?

Hypothetisch gezien zouden goederen in al de magazijnen van Amazon kunnen eindigen, wat betekent in elk land waar het deze heeft. Wat betekent dit voor de ondernemer? Welnu, in dit geval moet de ondernemer zich registreren voor btw in elk land van waaruit de goederen naar de ontvanger zijn verzonden. Dit is ongetwijfeld een vrij zware en dure verplichting. In dergelijke gevallen moeten we de diensten van een belastingvertegenwoordiger gebruiken die afzonderlijk in elk land is gevestigd. Registratie moet zowel voor btw als btw-EU worden gedaan, wat nodig is om intra-EU-transacties af te handelen.

Verrekening van intra-EU-transacties in het FBA-model

Bij het verantwoorden van verkopen op Amazon onder het FBA-model moeten deze transacties worden behandeld:

  • Intra-Community Levering van Goederen (ITA)
  • Intra-Community Aankoop van Goederen (ICT)
  • Intra-Community Levering van Goederen kan worden gedocumenteerd met een btw-factuur, waarbij dezelfde ondernemer partij is, maar met verschillende btw-EU-nummers. U moet echter niet vergeten dat om een btw-tarief van 0% toe te passen, het noodzakelijk is om aan alle vereisten van de btw-wet te voldoen. Dit betekent onder andere dat u documenten moet hebben die de levering van goederen op het grondgebied van een ander EU-land bevestigen.

    Intra-Community Aankoop van Goederen moet ook aan de andere kant worden verantwoord als een WNT in een ander EU-land. Ook in dit geval zal dezelfde ondernemer partij zijn bij de transactie en moet deze worden afgewikkeld en getoond in de juiste btw-registers en -verklaringen in een ander EU-land. Het btw-tarief dat van toepassing is in een bepaald EU-land, zal worden aangenomen voor de afrekening. Een dergelijke transactie wordt aangeduid als een niet-transactionele btw-transactie.

    Belastingheffing van verkopen in een bepaald land.

    Bovendien moet de belastingvertegenwoordiger van de ondernemer alle transacties die in een bepaalde afrekenperiode met zijn consumenten zijn gedaan, afhandelen. De verkopen zullen worden vermeld in btw-registers en -verklaringen volgens de regelgeving van het betreffende EU-land. Natuurlijk zal btw worden geheven op de transacties tegen de tarieven die van toepassing zijn in andere EU-landen. Nu weten we waarom het noodzakelijk is om zich voor btw in verschillende EU-landen te registreren.

    Samenvatting

    Verkopen op het Amazon-platform in het FBA-model heeft veel voordelen voor de ondernemer, maar hij mag de aanvullende verplichtingen niet vergeten. Ongetwijfeld is een serieuze last voor de ondernemer de verplichting om zich voor btw te registreren in het EU-land van waaruit zijn goederen naar de koper worden verzonden. De beslissing om op Amazon te verkopen in het FBA-model moet goed worden overwogen door de ondernemer en moet de extra kosten omvatten die verband houden met de afrekening van btw in andere EU-landen door de belastingvertegenwoordiger.

    Agnieszka Markowska-Szmaj

    View all posts →

Agnieszka Markowska-Szmaj

Share
Published by
Agnieszka Markowska-Szmaj

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago