Concurrentie in het bedrijfsleven draait niet alleen om het productaspect. Concurrentiële voorwaarden gelden ook op het gebied van werkgelegenheid – een gekwalificeerde werknemer is in trek en elke ondernemer weet dat. Daarom ondernemen werkgevers verschillende acties gericht op het opbouwen van hun imago als degenen die aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden waarborgen, perspectieven voor ontwikkeling creëren en zorgen voor een vriendelijke sfeer op de werkvloer.
Werkgeversbranding moet worden begrepen als het opbouwen van het imago van de werkgever als een waarin werk aantrekkelijk lijkt. De strategie voor werkgeversbranding is een langetermijnproces, dat uit vele elementen bestaat, beginnend met beloning, via stabiele arbeidsvoorwaarden en voordelen, tot de juiste missie en visie van het bedrijf.
Werkgeversbranding is geen uniforme categorie – het kan worden onderverdeeld in interne en externe. De eerste komt neer op communicatieactiviteiten en die welke worden uitgevoerd als gevolg van geformuleerde boodschappen waarvan de ontvangers de werknemers zijn. Het beoogde doel van werkgeversbrandingcampagnes die op deze manier worden uitgevoerd, is het behouden van bestaande werknemers die, dankzij passende beloning, motivatie en integratiebeleid, tevreden zijn met hun arbeidsvoorwaarden en niet overwegen de organisatie te verlaten.
Externe werkgeversbranding daarentegen is gericht op entiteiten buiten de organisatie die voldoen aan de eisen met betrekking tot een functie die tot nu toe niet is ingevuld, zodat ze beginnen te streven naar het nemen van wervingsstappen. Tegelijkertijd, rekening houdend met het feit dat het een vorm van communicatie is gericht op een brede groep derden, is het ook een manier om het imago van een merk op te bouwen onder klanten en zakenpartners.
Het is de moeite waard om te onthouden dat werkgeversbranding effectiever is met de hulp van PR. Lees hier hoe je het moet aanpakken!
Werkgeversbranding is bijzonder belangrijk in omstandigheden van de zogenaamde werknemersmarkt wanneer de werkgever veel moeite moet doen om zich te onderscheiden van de concurrentie en potentiële werknemers aan te moedigen om te solliciteren naar een functie. Het is ook uiterst nuttig in sectoren waar het moeilijk is om een gekwalificeerde specialist in een bepaald vakgebied te vinden. Zelfs als dergelijke omstandigheden zich niet voordoen, heeft het imago van een merk, ook als werkgever, een aanzienlijke impact op de situatie – in het tijdperk van sociale media kan nieuws zich met ongekende snelheid verspreiden, in staat om in één moment zijn eerdere marktpositie en eerder ondernomen inspanningen te vernietigen.
Bovendien is werkgeversbranding een manier om:
De sleutel tot het opbouwen van een effectieve werkgeversbrandingcampagne is het voorstellen van de zogenaamde Employer Value Proposition – de waarde die de werkgever aan zijn werknemers levert. Het kan rekening houden met vele aspecten van de werking van de organisatie – van de meest prozaïsche, zoals salarisniveaus, tot ethische en filosofische kwesties, die, als ze coherent zijn in de perceptie van zowel de werknemers als de organisatie zelf, kunnen bijdragen aan het indrukwekkende zakelijke succes van laatstgenoemde. Wat zijn enkele voorbeelden van werkgeversbranding in een bedrijf?
Dit zijn:
Alle activiteiten die door het bedrijf op het internet worden geleid, beïnvloeden het algemene imago. Afhankelijk van de richting waarin we onze online branding willen ontwikkelen, kan dit de perceptie van het merk positief of negatief beïnvloeden. De aanwezigheid van de organisatie ook in de virtuele wereld komt in veel gebieden van pas, waaronder remote werving.
Het proces is gebaseerd op het gebruik van het internet en de nieuwste technologieën. Zelfs het vinden van de advertentie met de vacature wordt online gedaan. De allereerste ontmoeting met het merk is op het internet en de meeste kandidaten willen niet dat de volgende stappen dit communicatieve kanaal veranderen.
De meest natuurlijke consequentie van het lezen van een interessante vacature is het verkrijgen van zoveel mogelijk informatie over het wervende bedrijf. De kracht van het internet komt van pas, het stelt je in staat om echt interessante feiten te zoeken. Daarom is het zo belangrijk om te zorgen voor het opbouwen van een online imago.
Alle informatie die kandidaten online tegenkomen, kan de vorm van verdere samenwerking beïnvloeden. Een positief imago gebaseerd op hoge activiteit in sociale media of andere digitale kanalen versterkt de geloofwaardigheid van een bepaald merk. Als gevolg hiervan is een potentiële werknemer nog meer geïnteresseerd in een vacature van zo’n plek, en het bedrijf zelf wordt vaak als prestigieuzer geïdentificeerd.
Aan de andere kant is de echte bedreiging voor de goede naam van de organisatie en het succes van het remote wervingsproces elke negatieve feedback over het bedrijf of informatie die ongunstige aspecten van de werking onthult. Er is een hoog risico dat een slechte reputatie kandidaten afschrikt, ongeacht de voordelen die zelfs in de best geformuleerde vacatureadvertentie worden benadrukt.
De ontwikkeling van technologie en het verplaatsen van veel processen naar de virtuele wereld hebben ongetwijfeld de werking van bedrijven verbeterd en hen in staat gesteld een nog breder publiek te bereiken. Merken mogen echter niet vergeten dat zo’n snelle informatiestroom ook slechte informatie met zich meebrengt, die een imago kan ruïneren.
Zorgvuldig geplande online branding is vandaag de dag een van de meest effectieve marketingstrategieën geworden, die tegelijkertijd niet veel geld vereist. Positieve effecten zijn ook zichtbaar in het remote wervingsproces. Een herkenbaar merk op het internet trekt de meest getalenteerde kandidaten aan, die, door het hele proces online te starten, gemakkelijk informatie over de toekomstige werkgever kunnen zoeken.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…