Een copywritingtalent hebben is niet hetzelfde als effectieve inhoud voor het web genereren. Internetgebruikers worden afgeleid door veel prikkels tijdens het surfen, bovendien vereist het ontwikkelen van teksten die niet alleen op een computerscherm maar ook op een smartphone gelezen worden, een goede opmaak. Daarom, als je wilt leren hoe je effectieve inhoud voor het web kunt creëren – bekijk dan onze principes voor webschrijven.
De kunst van het creëren van inhoud voor het web evolueert – zowel gebruikersgewoonten als best practices die informatie gemakkelijker te verwerken maken, veranderen. Wat is het verschil tussen een standaardartikel dat in een krant wordt gepubliceerd en een bericht op een website?
De vuistregel is dat internetgebruikers artikelen niet van begin tot eind in detail lezen, ze richten zich meer op het scannen van de inhoud – allemaal om snel de boeiende en gewenste informatie te bereiken.
Hoe kun je je inhoud aantrekkelijker maken en de aandacht van je publiek trekken? Hieronder staan een aantal principes van webschrijven die je zullen helpen de kunst van het schrijven voor het web te ontdekken.
Dit is om twee redenen belangrijk:
Bij het creëren van teksten komt het vaak voor dat de auteur onderwerpen noemt die al eerder zijn behandeld – het toevoegen van links naar al gepubliceerde inhoud die mogelijk aantrekkelijk is voor lezers houdt niet alleen hun tijd en aandacht op de pagina vast, maar heeft ook een positieve impact op SEO.
Het verwijzen naar eerdere publicaties stelt je in staat om al bestaande inhoud opnieuw te distribueren.
Online inhoud doorbladeren gebeurt vaak onderweg en op een smartphone scherm. Dit verklaart waarom het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je tekst goed is gestructureerd, zodat het de lezer niet overweldigt. Dit is een van die principes van webschrijven die niet over het hoofd gezien kan worden.
Het gebruik van korte paragrafen en zinnen vergemakkelijkt de ontvangst en moedigt de lezer aan om het artikel verder te verkennen. Dit is vooral belangrijk voor ontvangers van mobiele apparaten – dan is zo’n duidelijkheid van tekst goud waard, vermoeit het de ogen niet en moedigt het verder lezen aan.
Kortere stukken tekst zijn gemakkelijker te verwerken en maken het gemakkelijker om te onthouden.
De kunst van tekstontwerp houdt in dat je over complexe kwesties op een eenvoudige manier schrijft die door de gebruiker kan worden begrepen en gemakkelijk kan worden opgenomen. In veel gevallen werkt het less is more principe, volgens welke het vermijden van complexe zinnen en het presenteren van kwesties in eenvoudige taal je in staat stelt een breed publiek te bereiken.
Dus, als je een breder publiek met je artikel wilt bereiken – spreek hun taal.
Bij het doorbladeren van inhoud op het internet kom je vaak beschrijvingen tegen die niet veel bijdragen en geen concreet antwoord geven op de vraag van de gebruiker.
Bij het ontwikkelen van inhoud is het de moeite waard om je te concentreren op feitelijke teksten die helpen het probleem van de internetgebruiker op te lossen, evenals hem te interesseren en een imago van een expert op te bouwen door kennis te delen. Effectieve contentmarketing loont op de lange termijn en stelt je in staat om nieuwe gebruikers aan te trekken.
Webschrijven is tegenwoordig een sleutelvaardigheid bij het creëren van inhoud voor het web. Of je nu een copywriter, marketeer of e-commerce specialist bent, effectief webschrijven zou het startpunt van je vaardigheden moeten zijn.
Met regelmatige oefening kun je effectieve oplossingen spotten en precies de inhoud leveren die je publiek en klanten willen.
Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…