Webschrijfpincipes – hoe schrijf je voor het internet?

Een copywritingtalent hebben is niet hetzelfde als effectieve inhoud voor het web genereren. Internetgebruikers worden afgeleid door veel prikkels tijdens het surfen, bovendien vereist het ontwikkelen van teksten die niet alleen op een computerscherm maar ook op een smartphone gelezen worden, een goede opmaak. Daarom, als je wilt leren hoe je effectieve inhoud voor het web kunt creëren – bekijk dan onze principes voor webschrijven.

Principes van webschrijven – hoe schrijf je voor het internet?

Principes van webschrijven – achtergrondinformatie

De kunst van het creëren van inhoud voor het web evolueert – zowel gebruikersgewoonten als best practices die informatie gemakkelijker te verwerken maken, veranderen. Wat is het verschil tussen een standaardartikel dat in een krant wordt gepubliceerd en een bericht op een website?

De vuistregel is dat internetgebruikers artikelen niet van begin tot eind in detail lezen, ze richten zich meer op het scannen van de inhoud – allemaal om snel de boeiende en gewenste informatie te bereiken.

Hoe kun je je inhoud aantrekkelijker maken en de aandacht van je publiek trekken? Hieronder staan een aantal principes van webschrijven die je zullen helpen de kunst van het schrijven voor het web te ontdekken.

Ontwikkel duidelijke koppen

Dit is om twee redenen belangrijk:

  • Ten eerste zijn goed benoemde paragrafen een duidelijke en rechttoe rechtaan indicatie van wat de lezer van de inhoud kan verwachten. Het is een teaser van de inhoud, zo gezegd, die je zou moeten aanmoedigen om verder te lezen.
  • Ten tweede is het gebruik van H2-H4 koppen ook belangrijk in termen van SEO, dus zorg ervoor dat je je subtitels verzadigt met relevante zoekwoorden voor je bericht. Een duidelijke indeling in heldere en logische paragrafen is een stimulans voor de ontvanger om de inhoud verder te verkennen. Bekijk onze tekst over hoe je goede koppen schrijft.

Zorg voor interne links om de aandacht van de ontvanger vast te houden

Bij het creëren van teksten komt het vaak voor dat de auteur onderwerpen noemt die al eerder zijn behandeld – het toevoegen van links naar al gepubliceerde inhoud die mogelijk aantrekkelijk is voor lezers houdt niet alleen hun tijd en aandacht op de pagina vast, maar heeft ook een positieve impact op SEO.

Het verwijzen naar eerdere publicaties stelt je in staat om al bestaande inhoud opnieuw te distribueren.

Duidelijke tekst is gemakkelijker te lezen

Online inhoud doorbladeren gebeurt vaak onderweg en op een smartphone scherm. Dit verklaart waarom het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je tekst goed is gestructureerd, zodat het de lezer niet overweldigt. Dit is een van die principes van webschrijven die niet over het hoofd gezien kan worden.

Het gebruik van korte paragrafen en zinnen vergemakkelijkt de ontvangst en moedigt de lezer aan om het artikel verder te verkennen. Dit is vooral belangrijk voor ontvangers van mobiele apparaten – dan is zo’n duidelijkheid van tekst goud waard, vermoeit het de ogen niet en moedigt het verder lezen aan.

Kortere stukken tekst zijn gemakkelijker te verwerken en maken het gemakkelijker om te onthouden.

Webschrijven houdt in dat je eenvoudige inhoud creëert

De kunst van tekstontwerp houdt in dat je over complexe kwesties op een eenvoudige manier schrijft die door de gebruiker kan worden begrepen en gemakkelijk kan worden opgenomen. In veel gevallen werkt het less is more principe, volgens welke het vermijden van complexe zinnen en het presenteren van kwesties in eenvoudige taal je in staat stelt een breed publiek te bereiken.

Dus, als je een breder publiek met je artikel wilt bereiken – spreek hun taal.

Substantieve inhoud voor websites wekt vertrouwen

Bij het doorbladeren van inhoud op het internet kom je vaak beschrijvingen tegen die niet veel bijdragen en geen concreet antwoord geven op de vraag van de gebruiker.

Bij het ontwikkelen van inhoud is het de moeite waard om je te concentreren op feitelijke teksten die helpen het probleem van de internetgebruiker op te lossen, evenals hem te interesseren en een imago van een expert op te bouwen door kennis te delen. Effectieve contentmarketing loont op de lange termijn en stelt je in staat om nieuwe gebruikers aan te trekken.

Oefen je webschrijfvaardigheden

Webschrijven is tegenwoordig een sleutelvaardigheid bij het creëren van inhoud voor het web. Of je nu een copywriter, marketeer of e-commerce specialist bent, effectief webschrijven zou het startpunt van je vaardigheden moeten zijn.

Met regelmatige oefening kun je effectieve oplossingen spotten en precies de inhoud leveren die je publiek en klanten willen.

Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

View all posts →

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

Share
Published by
Mira Bodhi

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago