Wat is stockmuziek? Wat moet je erover weten? – Maak en verkoop digitale producten #31

Wat is stockmuziek en waarom is het zo belangrijk om er meer over te weten? Zoals al vele malen is vermeld, biedt het internet veel mogelijkheden om extra geld te verdienen. Muzikaal getalenteerde individuen kunnen producten creëren en aanbieden die online worden gezocht. Wat voor mogelijkheden kun je krijgen door stockmuziek aan te bieden? Lees het artikel om meer te ontdekken.

Stockmuziek – inhoudsopgave:

  1. Wat is stockmuziek?
  2. Twee soorten stockmuziek
  3. Stockmuziek en productiemuziek
  4. Exclusieve en niet-exclusieve muziekbibliotheken

Wat is stockmuziek?

Stockmuziek omvat alle soorten muziekstukken zoals jingles, nummers en andere die zijn opgenomen en in de muziekbibliotheek kunnen worden gekocht. De maker van het nummer heeft geen specifiek project in gedachten waarvoor zijn muziek bedoeld is. Het nummer kan op veel verschillende manieren worden gebruikt, het kan worden toegepast als verrijking van films, advertenties, podcasts, internetcursussen, applicaties, games en andere audiovisuele projecten.

Stockmuziek verschilt van andere soorten muziekstukken doordat het breed kan worden gebruikt, het is veelzijdiger. Zoals al eerder is vermeld, weet de maker niet hoe het nummer zal worden gebruikt, daarom is de compositie gemaakt om universeel te zijn. Wat voor kenmerken worden verwacht van een stockmuziekstuk?

  • Gemakkelijk te knippen, te bewerken en te herhalen – zo’n nummer kan worden aangepast aan de vereisten van het project en de behoeften van de klant.
  • Het is niet afleidend – stockmuziek wordt meestal gebruikt als achtergrond voor het project, daarom mag het niet de aandacht trekken. Stockmuziek moet niet afleiden, maar de film of ander visueel materiaal opfleuren.

Twee soorten stockmuziek

Stockmuziek kan worden verdeeld in twee categorieën: gelicentieerde en royaltyvrije muziek. Wat zijn de verschillen tussen deze twee soorten stockmuziek?

  1. Royaltyvrije muziek
  2. Laten we eerst royaltyvrije muziek bespreken. Ondanks de schijn is royaltyvrije muziek niet gratis. Om toegang te krijgen tot deze muziek moet men een eenmalige vergoeding betalen die de individuele klant in staat stelt het nummer onbeperkt en zonder beperkingen te gebruiken. Wat hier opgemerkt moet worden, de maker van de muziek doet zijn auteursrechten niet afstand. Dit betekent dat als het nummer op tv wordt gebruikt, de auteur nog steeds recht heeft op royalty’s voor dit gebruiksgebied. De royalty’s worden niet door de klant zelf betaald, maar door de uitvoeringsrechtenorganisaties. De klant moet de documenten invullen en naar de juiste PRO sturen wanneer het nummer door de tv wordt gebruikt.

  3. Gelicentieerde muziek
  4. Gelicentieerde muziek, in tegenstelling tot royaltyvrije muziek, is beperkter in gebruik en duurder. De muziek is gemaakt met een specifiek project in gedachten en er moeten royalty’s worden betaald. Om de juiste reikwijdte van beperkingen vast te stellen en de prijs te bepalen, moeten enkele elementen in overweging worden genomen:

  • het type project – spel, YouTube-film, tv-show, enzovoort.
  • distributiekanaal – Waar zal de muziek worden verspreid? Hoeveel mensen hebben de kans om het materiaal te zien? Is het een evenement of een internetpublicatie?
  • promotiewijze – Hoe zal het materiaal worden gepromoot – op tv, op internet of op de radio?
  • de klant zelf – wie koopt de licentie? Is het een particuliere klant of een bedrijf (wat voor grootte heeft de organisatie?)

Stockmuziek en productiemuziek

Beide termen betekenen hetzelfde. Ze verwijzen naar de composities die speciaal zijn gemaakt voor het audiovisuele project zoals videogames, films, tv-series, enzovoort. Volgens dezelfde logica kunnen we zeggen dat stockmuziekbibliotheken en productiemuziekbibliotheken niet verschillen.

Beide bibliotheken bieden nummers die onmiddellijk beschikbaar zijn. Dit betekent dat de muziek niet gepersonaliseerd is en niemand hoeft te wachten tot het is gecomponeerd. In tegenstelling tot stockmuziek en productiemuziek is gepersonaliseerde muziek de duurste oplossing. Men moet niet alleen rekening houden met de prijzen, maar ook met de wachttijd voor de voltooiing van het nummer.

Exclusieve en niet-exclusieve muziekbibliotheken

Er zijn twee soorten stockmuziekbibliotheken: exclusieve en niet-exclusieve. Laten we beide types bekijken.

  1. Exclusieve muziekbibliotheek
  2. De auteur van het nummer machtigt de bibliotheek, terwijl hij het naar de bibliotheek stuurt, om de enige verkoper ervan te zijn. Dit betekent dat de auteur zijn nummer niet naar een andere bibliotheek kan sturen, omdat dit zou leiden tot beëindiging van het contract en andere negatieve gevolgen. Dit type overeenkomst is niet altijd voordelig voor de auteur, vooral wanneer het nummer niet bijzonder populair is op de gegeven dienst en niet goed verkoopt. In deze situatie is er geen mogelijkheid om klanten via andere verschillende platforms te bereiken. Bovendien hebben exclusieve muziekbibliotheken zeer hoge verwachtingen – ze eisen nummers van hoge kwaliteit.

     

    Echter, er zijn bepaalde voordelen van deze oplossing. Bovenal kan de auteur hopen op een hoger percentage royalty’s of een hogere voorschotbetaling. Vanwege de hoge kwaliteit van de nummers die door exclusieve muziekbibliotheken worden aangeboden, gebruiken bedrijven die zich bezighouden met film- en televisieproductie deze bibliotheken vaker. Exclusieve muziekbibliotheken besteden veel van hun tijd en moeite aan het promoten van de verzamelde composities.

  3. Niet-exclusieve muziekbibliotheek
  4. In vergelijking met exclusieve muziekbibliotheken hebben niet-exclusieve muziekbibliotheken niet het exclusieve recht om de nummers in de collectie te verkopen. Dit betekent dat de auteur zijn projecten naar een onbeperkt aantal niet-exclusieve bibliotheken kan sturen. Onder andere voordelen van deze bibliotheken is de mogelijkheid om verschillende prijzen op verschillende diensten te definiëren, een groter aantal potentiële klanten te bereiken, hogere flexibiliteit en verbeterde controle over de nummers. Niet-exclusieve muziekbibliotheken accepteren ook nummers van lagere kwaliteit.

    Niet-exclusieve muziekbibliotheken hebben ook hun nadelen en dat zijn voornamelijk lagere inkomsten en verminderde verkoopkans – bedrijven die gespecialiseerd zijn in film- en televisieproductie zullen minder snel gebruik maken van dergelijke bibliotheken.

Wat is stockmuziek? – Samenvatting

Samenvattend legt het artikel uit wat stockmuziek is en zijn types, evenals het verschil tussen niet-exclusieve muziekbibliotheken en exclusieve muziekbibliotheken. In het volgende artikel gaan we populaire platforms presenteren waar stockmuziek door de componist kan worden verkocht.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago