Categories: BlogSociale media

Wat is sociale media?

Wat is sociale media? Hoewel het moeilijk te zeggen is wanneer het precies is gebeurd, hebben sociale media onze dagelijkse levens overgenomen. In een notendop betreft sociale media iedereen die actief gebruikmaakt van het internet. In tegenstelling tot traditionele media functioneert sociale media als een communicatie tussen twee partijen. Vandaag willen we dieper ingaan op de kwestie van wat sociale media zijn en hopen we je te helpen bij het ontwikkelen van je e-commerce activiteiten.

Wat zijn Sociale Media – inhoudsopgave:

Sociale Media

Sociale Media zijn computertechnologieën die gebruikers in staat stellen om snel inhoud te creëren en te delen. Het bestaat uit zowel websites als applicaties.

Sociale media is een manier om te communiceren met andere mensen over de hele wereld. Meer dan 3,8 miljard mensen gebruiken momenteel deze tools. Sociale Media groeit en verandert voortdurend, zoals je kunt zien in de onderstaande grafiek.

Waarvoor worden sociale media gebruikt?

Sociale media worden gebruikt voor:

  • communicatie tussen mensen,
  • het creëren van netwerken, bijv. professionele contacten,
  • inhoud publiceren,
  • je interesses, gedachten, enz. delen,
  • lid worden van groepen mensen met vergelijkbare opvattingen, interesses, enz.,
  • een marketingtool voor bedrijven om op deze manier hun klanten te bereiken.

Soorten sociale media

Sociale media kunnen worden onderverdeeld volgens specifieke groepen gebruikers. Sommige sites passen echter in meer dan één groep.

  1. Sociale mediasites
  2. Hun belangrijkste doel is om mensen met elkaar te verbinden en een platform te bieden voor het uitwisselen van ideeën en het delen van verschillende inhoud. De meest populaire voorbeelden zijn Facebook, Linkedin, Twitter.

  3. Media netwerken
  4. Hun doel is om inhoud te plaatsen en te verspreiden, voornamelijk foto’s en video’s door gebruikers. Voorbeelden zijn Instagram en YouTube.

  5. Discussienetwerken
  6. Dit zijn allerlei soorten online forums waar gebruikers kunnen discussiëren, commentaar geven, debatteren en argumenteren. Een voorbeeld is Reddit.

  7. Blogs
  8. Met behulp van blogs is het mogelijk om inhoud te publiceren voor een publiek. Dit bouwt bewustzijn en betrokkenheid op, wat voor bedrijven die online opereren kan leiden tot een grotere zichtbaarheid van het merk.

  9. Netwerken met beoordelingen
  10. Sociale media zoals bijvoorbeeld TripAdvisor kunnen gebruikers beïnvloeden door commerciële aanbiedingen te doen, maar zijn tegelijkertijd voornamelijk afhankelijk van hen. Dergelijke kanalen stellen bezoekers in staat om beoordelingen achter te laten, een merk te onderzoeken en aanbiedingen te bekijken.

    De meest populaire Sociale Media

    Volgens de website Statistica zijn de meest populaire sociale media ter wereld, vanaf oktober 2021,:

    1. Facebook – 2.895 miljoen actieve gebruikers,
    2. YouTube – 2.291 miljoen actieve gebruikers,
    3. WhatsApp – 2.000 miljoen actieve gebruikers,
    4. Instagram – 1.393 miljoen actieve gebruikers,
    5. Facebook Messenger – 1.300 miljoen actieve gebruikers

    Bekijk hoe sociale mediastrategie kan werken.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

    Laura Green

    Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

    View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago