Wat is sociale commerce, weet je dat? De ontwikkeling van het internet heeft veel nieuwe mogelijkheden voor ondernemers gebracht. E-commerce is niet langer alleen verbonden met het bezitten van een website of marktplaatsplatforms, het omvat ook sociale media. Sociale commerce is de nieuwe, volgende uitdrukking uit dit gebied waar we meer over moeten leren. Waar gaat het allemaal om? Waar en hoe gebruik je het? Lees het artikel om meer te ontdekken.
Sociale commerce is een term die de mogelijkheid beschrijft om artikelen te kopen met behulp van sociale mediaservices of sociale applicaties, gedeeltelijk of end-to-end. Sociale commerce omvat alle gebeurtenissen die verband houden met sociale media die de aankoopbeslissingen van klanten kunnen beïnvloeden.
Activiteiten in sociale commerce omvatten:
Er zijn veel voordelen en nadelen van sociale commerce. Onder de voordelen zijn:
Nadelen van sociale commerce:
Veel mensen kunnen problemen hebben met het onderscheiden van deze twee termen. Het moet worden onthouden dat deze termen niet hetzelfde betekenen. Het belangrijkste doel van deze twee processen maakt het verschil. Het belangrijkste doel van sociale commerce is het genereren van verkopen, terwijl het doel van sociale verkoop zich richt op het opbouwen van relaties met onze potentiële klanten. Meer over sociale verkoop lees je hier.
Voor de verkoper die besluit sociale media te gebruiken voor het adverteren van zijn producten, is er een selectie van tools beschikbaar op het internet. Laten we kijken naar de meest populaire daarvan:
De verkopers kunnen hun winkels op Facebook creëren en hun assortiment presenteren. Daarnaast is er een optie voor productmarkering die aan de gegeven winkel of catalogus kan worden toegevoegd. Dankzij dit kunnen gebruikers, na het klikken op een video of afbeelding, het aankoopproces onmiddellijk starten. Andere functionaliteiten die Facebook biedt op het gebied van sociale commerce zijn Marketplace-verkopen of verkoopgroepen, evenals live-uitzendingen. De nauwkeurige gids over het verkopen op Facebook is beschikbaar op onze blog.
Er zijn veel opties op Instagram die vergelijkbaar zijn met die aangeboden door Facebook. De eigenaar van het bedrijfsprofiel kan een tabblad creëren en de “Bekijk de winkel” knop zal zichtbaar zijn op het profiel. Er is een optie om producten te markeren, niet alleen in berichten maar ook in InstaStories. Meer over verkoopmogelijkheden op Instagram in het artikel hier.
Pinterest is de volgende interessante website die kan worden gebruikt voor sociale commerce. Meer over Pinterest lees op onze blog. Om te kunnen verkopen met behulp van dit platform, moet je deelnemen aan een programma van geverifieerde verkopers. Op deze manier krijg je toegang tot functionaliteiten zoals een speciale badge (die aangeeft dat de verkoper is gecontroleerd door het Pinterest-team), koopaanbiedingen, winkelkaarten of statistieken.
Het platform heeft een functie gelanceerd die het mogelijk maakt om producten rechtstreeks via TikTok te presenteren en te verkopen. Er zijn drie methoden om de winkelinkomsten te verhogen: door eigen live-uitzendingen te organiseren, in samenwerking met andere makers of bureaus die op het platform actief zijn, en door deel te nemen aan maandelijkse campagnes georganiseerd door TikTok Shop.
Wat is sociale commerce? Veel mensen zijn het erover eens dat sociale commerce verandert van een trend in een voor de hand liggend feit van het leven. De twee generaties: Millennials en Generatie Z lijken dit goed te keuren – zij vormen de grootste groep consumenten die hun aankopen via sociale media doen. Verkoper die succesvol willen zijn op de markt, moeten nadenken over het ontwikkelen van hun bedrijf en het verplaatsen van hun verkopen naar nieuwe verkoopplatforms.
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…