M-commerce (ook wel mobiele commerce genoemd) is een van de takken van e-commerce. Het is afhankelijk van online betalingsverrichtingen (bij het winkelen, verkopen van producten en diensten, betalen van rekeningen, enz.) Het gebruik van mobiele apparaten blijft groeien, dus het is een opmerkelijk gebied van zakendoen.
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen mobiele commerce en e-commerce?
M-commerce kan worden onderverdeeld in drie gebieden:
De ontwikkeling van mobiele commerce wordt gedreven door een aantal voordelen die het dagelijks leven voor veel consumenten gemakkelijker maken.
Het gemak en de snelheid die gepaard gaan met m-commerce maken het hele aankoopproces een plezier voor klanten. Er is geen probleem met de laadsnelheid van de pagina. Dit is een belangrijk aspect, aangezien veel gebruikers, zelfs na een paar seconden te lang wachten op het volledig laden van de pagina, besluiten om deze te verlaten.
Je hebt toegang tot informatie over je klanten zoals geslacht, leeftijd, locatie, voorkeuren, aankoopgeschiedenis. Dit stelt je in staat om je doelgroep beter te leren kennen en je communicatie of aanbiedingen op hen af te stemmen.
Het kennen van de behoeften van je klanten kan je helpen om het juiste communicatiekanaal te kiezen. Gepersonaliseerde advertenties die verschijnen op Facebook, Instagram, Google Ads, enz. kunnen de interesse van mensen en de verkoop positief beïnvloeden. In je campagnes is het de moeite waard om klantenloyaliteitsprogramma’s in te voeren die klanten aanmoedigen om te kopen, punten te verzamelen en kortingen aan te vragen (je kunt dit beschouwen als een element van gamificatie).
In m-commerce zijn geautomatiseerde transacties vrij gebruikelijk. Problemen met orderverwerking, het verzenden van e-mailmarketinginhoud, data-analyse kunnen worden afgehandeld met behulp van automatiseringstools. Dit stelt het bedrijf in staat om kosten te optimaliseren en de efficiëntie van processen te verhogen.
Mobiele commerce gaat niet alleen over voordelen, maar ook over moeilijkheden die overwonnen moeten worden.
Applicaties vereisen dat je toestemming geeft om toegang te krijgen tot veel van je gevoelige informatie. Als bedrijf moet je je klanten een voldoende niveau van bescherming bieden om fraude en diefstal van persoonlijke informatie, enz. te voorkomen.
Sommige mensen kunnen zich nog steeds ongemakkelijk voelen bij deze manier van winkelen. Ze zijn voorzichtig met mobiele betalingen en geven er de voorkeur aan om alleen producten op een mobiel apparaat te bekijken. Ze ronden de aankoop af met een desktop- of laptopcomputer. Problemen kunnen zich voordoen bij het plaatsen van een bestelling. In zo’n situatie, om geen tijd te verspillen, geven klanten snel hun winkelwensen op en zijn ze waarschijnlijk geneigd om het aanbod van de concurrent te gebruiken. Daarom is het zo belangrijk om zorg te dragen voor de gebruikerservaring en te investeren in continue procesverbetering.
Bij het tegenkomen van problemen zijn klanten minder bereid om een hulplijn te bellen, e-mails te schrijven of contactformulieren in te vullen. Ze willen snelle en efficiënte communicatie, dus virtuele assistenten worden steeds gebruikelijker.
Technologie kan onbetrouwbaar zijn, dus je moet rekening houden met mogelijke storingen van de website of applicatie. Als gevolg hiervan kan het niet kunnen doen van een aankoop negatieve gevolgen hebben voor de winst van je bedrijf.
Hoe profiteren bedrijven van de voordelen van mobiele commerce? Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden!
De schoonheidsindustrie maakt al jaren enorme winsten, en de vraag naar dergelijke diensten blijft groeien. Dit betekent ook hevige concurrentie en de noodzaak om nieuwe manieren te vinden om huidige klanten te betrekken en nieuwe aan te trekken. Om deze reden heeft Sephora een mobiele applicatie (Virtual Artist) gecreëerd, die helpt om de juiste tinten cosmetica aan de schoonheid van de gebruiker aan te passen. Daarnaast stelt de app snelle en gemakkelijke aankopen mogelijk, toegang tot het loyaliteitsprogramma, nieuws, promotionele aanbiedingen en schoonheidstips, enz.
Starbucks heeft ook goed gebruik gemaakt van m-commerce. In 2015 introduceerde het bedrijf mobiele betalingen, waardoor het op een gegeven moment de toonaangevende aanbieder van dergelijke betalingen in de VS werd. Bovendien ontvangen klanten gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van hun eerdere aankopen. Wat meer is, hun betrokkenheid neemt toe dankzij een loyaliteitsprogramma. Ze verzamelen sterren die later kunnen worden ingewisseld voor geld dat in een winkel kan worden gebruikt.
M-commerce kan in verschillende sectoren worden toegepast. In de toerisme-industrie kunnen we apps noemen die je in staat stellen om hotelkamers of een tafel in een restaurant te reserveren. Het kopen van stadstickets via mobiele apparaten is al gebruikelijk in veel steden, en voor culturele evenementen zoals concerten kun je gemakkelijk een e-ticket kopen.
Technologische vooruitgang verandert voortdurend de winkelgewoonten en voorkeuren van consumenten. Ze geven vooral om tijd, gemak en verbinding met de buitenwereld. Bedrijven moeten zich voortdurend ontwikkelen om diensten te creëren die voldoen aan de behoeften van hun publiek. Als je m-commerce nog niet in je managementstrategie hebt geïmplementeerd, is het hoog tijd om dit te doen en te profiteren van de mogelijkheden!
Lees ook: E-commerce trends 2023: Wat kunnen we verwachten?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…