Categories: BlogE-commerce

Wat is de klantlevenswaarde?

De eigenaar van een online winkel, die ervoor kiest om bepaalde indicatoren te meten, kan zichzelf voorzien van veel nuttige gegevens om zijn bedrijf te laten groeien en het gedrag van klanten en markttrends te begrijpen. Een dergelijke indicator is Customer Lifetime Value. Het biedt waardevolle inzichten die zich kunnen terugbetalen en elk bedrijf ten goede kunnen komen.

Customer Lifetime Value – inhoudsopgave:

  1. Wat is Customer Lifetime Value?
  2. Waarom CLV meten?
  3. Hoe CLV berekenen?
  4. Hoe de customer lifetime value CLV verhogen?

Wat is Customer Lifetime Value?

Customer Lifetime Value (CLV), ook bekend als Lifetime Value (LTV), definieert de waarde die een bedrijf kan behalen uit een relatie met klanten gedurende hun levensduur. Onderzoek naar dergelijke parameters kan schetsen hoeveel omzet, gemiddeld, een ondernemer zal behalen dankzij de hele samenwerking met een klant. Het vergelijken van CLV met de kosten van het verwerven van een klant zal gegevens opleveren om de tijd te schatten die nodig is om de investering die in het verwerven van een nieuwe klant is gestoken, terug te verdienen.

Waarom CLV meten?

CLV maakt ook kopers zichtbaar met wie een bedrijf een langdurige relatie heeft, zodat de ondernemer weet welk klantsegment het meest waardevol is. Op deze manier kan het zijn aanbiedingen beter afstemmen op hen en zijn klantenservice-afdeling ontwikkelen om de klanttevredenheid te verhogen.

Zorg voor klanten maakt loyale en echte klanten. De ondernemer hoeft het budget niet te besteden aan het verwerven van nieuwe en onzekere klanten. Bovendien zijn dergelijke consumenten eerder geneigd om de winkel aan vrienden aan te bevelen of een positieve recensie te schrijven en terug te keren naar de website van de winkel om opnieuw te kopen.

Op basis van informatie over het profiel van de meest waardevolle klanten en de tijd dat ze bij het bedrijf zijn, kun je je doelgroep beter verfijnen om echte klanten aan te trekken die lijken op je vaste klanten en ook geïnteresseerd zullen zijn in je productassortiment.

Hoe CLV berekenen?

Om de CLV te berekenen heb je twee variabelen nodig. Ten eerste is de gemiddelde klantlevensduur (ACL) het gemiddelde aantal dagen tussen de eerste en laatste bestelling van al je klanten, gemeten in jaren. Zet het gemiddelde aantal dagen om in jaren door je getal door 365 te delen. Bijvoorbeeld, als je vaststelt dat de ACL 1.277,5 dagen is, komt dit overeen met een ACL van 3,5 jaar.

Vervolgens is de gemiddelde klantwaarde (ACV) de gemiddelde omzetwaarde die een klant bijdraagt aan je bedrijf gedurende een bepaalde periode. Dit kan worden bepaald door de gemiddelde ordergrootte (AOS) te vermenigvuldigen met de gemiddelde orderfrequentie (AOF). Wanneer je deze twee variabelen (ACL en ACV) hebt, kun je de CLV berekenen.

Bijvoorbeeld:

Hoe de customer lifetime value CLV verhogen?

Zorg voor een bestaande klant is winstgevender voor een bedrijf dan geld investeren in het verwerven van nieuwe klanten. De beste manieren om CLV te verhogen zijn:

Verhoog de gemiddelde orderwaarde

AOV (Gemiddelde Aankoopwaarde) is het bedrag dat een klant gemiddeld in een winkel uitgeeft. Het wordt berekend door de omzet te delen door het aantal bestellingen.

Manieren om AOV te verhogen zijn:

  • gratis levering aanbieden,
  • cross-selling en up-selling,
  • kortingen/terugbetalingen aanbieden,
  • een loyaliteitsprogramma implementeren.

Verbeter de gemiddelde aankoopfrequentie (APFR)

Deze waarde geeft aan hoe vaak een klant in een bepaalde periode een transactie doet. APFR wordt berekend door het aantal aankopen te delen door het aantal klanten.

Manieren om dit te verbeteren:

  • kortingen/kortingen op volgende aankopen aanbieden,
  • de mogelijkheid om producten op een verlanglijst te zetten,
  • advertentiecampagnes creëren op basis van eerdere bestellingen en klantinteresses,
  • klanten in specifieke segmenten indelen, bijv. op basis van interesses,
  • retargetingcampagnes.

Verleng de retentieperiode, of de levensverwachting van de klant

Dit cijfer bepaalt hoe lang een klant loyaal is aan een merk.

Manieren om de retentieperiode te verlengen zijn:

  • loyaliteitsprogramma’s,
  • een gemeenschap rond het merk opbouwen, bijv. op sociale media,
  • klanten aantrekken en hun betrokkenheid vergroten, bijv. via nieuwsbrieven, Facebook-berichten.
Samenvatting

Customer Lifetime Value CLV is een handig hulpmiddel dat een ondernemer veel waardevolle informatie kan bieden. Door je meest loyale klanten te kennen, kun je je doelgroep en segmentatie opnieuw bekijken, zodat je merk beter marketinginspanningen kan ondernemen.

Lees andere artikelen over e-commerce-analyse:

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago