Als je je bedrijf online runt, heb je ongetwijfeld meer dan eens de uitspraak “content is koning” gehoord. Hoewel deze woorden enkele jaren geleden zijn bedacht, hebben ze hun relevantie niet verloren. Dit komt omdat jaar na jaar steeds meer mensen op zoek zijn naar essentiële informatie op het internet, en sites die het onderwerp content serieus nemen, hoger in de zoekresultaten verschijnen, waardoor de kans toeneemt dat een gebruiker ze tegenkomt (en het merk herinnert, het product koopt of de dienst gebruikt). Je kunt content op veel verschillende manieren genereren en marketeers over het hoofd zien vaak de mogelijkheid om het te recyclen via content hergebruik. Wat is content hergebruik en hoe kan het je dagelijkse werkzaamheden helpen?
Zoals de naam al aangeeft, houdt content hergebruik in dat je content nieuw leven geeft – net zoals dat in andere industrieën gebeurt (kleding, papier of elektronica). Het proces dupliceert niet de eerder gepubliceerde content, maar verfrist deze, met de inzet om het anders te presenteren dan de eerdere versie. Wat kun je veranderen door content op deze manier te recyclen? Je kunt denken aan vrijwel elk aspect dat in je opkomt – de manier waarop je een onderwerp benadert, het formaat, de aard van de boodschap, of zelfs de manier waarop het is verwoord (om je content aantrekkelijk te maken voor een jonger publiek, bijvoorbeeld).
Waarom gebruiken deskundige marketeers content recycling? Omdat het nieuw leven geven aan content die ooit is gemaakt, middelen bespaart (vooral tijd en geld), de levensduur van onderwerpen verlengt en helpt in situaties van impotentie. Bij het uitvoeren van marketingactiviteiten is het zeer waarschijnlijk dat je op een gegeven moment voor de uitdaging komt te staan om een interessant bericht op sociale media te publiceren, en je simpelweg geen idee of inspiratie hebt over waar je over moet schrijven. Dit is wanneer al gemaakte content (vooral lange blogartikelen) van pas komt.
Je kunt het recyclen, dat wil zeggen, het omzetten in verschillende berichten, een video of zelfs een podcastonderwerp. Op deze manier kun je één onderwerp op verschillende manieren presenteren, afhankelijk van je publicatiebron, publiek of doel.
Content recyclen is ook cruciaal vanuit zakelijk oogpunt, want naarmate je je bedrijf laat groeien, vergroot je voortdurend het publiek dat je content kan bereiken – en dat kun je doen via elk kanaal: website, sociale media, blog of zelfs muziekluisterapps (podcasts). Daarom is het herzien van oude onderwerpen logisch (als je het probleem natuurlijk anders presenteert), omdat het nieuwe mensen de kans geeft om kennis te maken met de content die je hebt voorbereid. Bovendien zorgt het ervoor dat je de content kunt afstemmen op de huidige situatie (trends) op de markt.
Als je al lange tijd in het bedrijfsleven bent, is het een goed idee om de blogonderwerpen na te jagen die de meeste interesse onder gebruikers hebben gegenereerd (bepaald door bijvoorbeeld de hits die in Google Analytics zijn gezien). Houd er echter rekening mee dat niet alle content recyclebaar is. In dit opzicht zal zogenaamde evergreen content, dat wil zeggen content die altijd relevant is en op verschillende manieren kan worden gerepliceerd zonder bang te zijn dat het niveau van de content verloren gaat, het beste werken. Daarom, wanneer je dagelijks content creëert, wed op het zoeken naar deze soorten onderwerpen om je volgende stappen vanaf het begin gemakkelijker te maken.
Als je je content al hebt gekozen, is het tijd om na te denken over hoe je gerelateerde aanvullende content kunt creëren. Hier zijn enkele suggesties voor de meest succesvolle vormen:
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de meest populaire manieren, waarvan de catalogus vrijwel onbeperkt is. Bij het beslissen over een nieuwe manier om een ouder onderwerp te presenteren, moet je je vooral laten leiden door welke content het beste werkt bij je publiek, zodat je voldoet aan de zakelijke doelen van je bedrijf.
Wil je je dagelijkse werk in de marketingafdeling vereenvoudigen? Heb je het gevoel dat de distributie van de bestaande content onvoldoende is? Of ben je gericht op het besparen van middelen zoveel mogelijk en het verschuiven van medewerkers naar meer creatieve activiteiten? Ongeacht wat je doel is op het gebied van contentactiviteiten, je kunt er zeker van zijn dat recycling perfect zal werken. Kies de meest interessante onderwerpen, bedenk een paar aanvullende formaten met groot potentieel voor elk, bereid de content voor – en voila! Je hebt het publicatieplan (bijvoorbeeld op sociale media) voor een paar weken vooruit.
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…