Beslissingen nemen is een dagelijkse routine voor elk bedrijf – de groei en winst ervan hangen ervan af. Het uitvoeren van een strategische analyse kan je veel waardevolle informatie geven over interne en externe factoren die je bedrijf beïnvloeden. Waar is het afhankelijk van en waarom zou je het gebruiken? Lees verder om meer te ontdekken.
Een strategische analyse is de eerste fase van strategisch management. Het is een studie die je in staat stelt de prestaties van het bedrijf te beoordelen en tegelijkertijd nieuwe richtingen voor verdere groei vast te stellen, rekening houdend met een dynamische marktomgeving. In grote mate richt het zich op het controleren van externe en interne factoren die de toestand van het bedrijf beïnvloeden, in plaats van organisatorische fouten te corrigeren.
De manieren om de toestand en mogelijkheden van een onderneming te onderzoeken, kunnen worden onderverdeeld in interne en externe. Het gebruik van beide zal je in staat stellen een breder perspectief te krijgen en je beoordeling objectief te houden.
Het gaat ervan uit dat het succes van een bedrijf in de macro-omgeving afhankelijk is van de volgende factoren:
Het is een hulpmiddel dat helpt de concurrentiekracht van andere spelers op de markt te bepalen. Bedrijven in een bepaalde sector worden verdeeld in strategische groepen, die vervolgens met een kaart worden gepresenteerd. Dankzij zo’n grafische presentatie kun je strategische kansen en problemen gemakkelijk identificeren.
Het is een methode die helpt de kenmerken van een organisatie te identificeren die de grootste impact hebben op het bereiken van haar doelen. Na het opstellen van een lijst van deze kenmerken en het bepalen van de mate van hun invloed, krijg je het strategische profiel. Op deze manier moet je zowel je bedrijf als ten minste één van je concurrenten analyseren. Door ze samen te brengen, krijg je inzicht in je sterke en zwakke punten.
Het definieert de basisfactoren van de externe omgeving die de werking en positie van een organisatie bepalen. Dit zijn:
Door de macro-omgeving te beoordelen, helpt het de toekomstige strategie van het bedrijf vast te stellen.
Er is geen enkele, perfecte manier om de prestaties van een bedrijf te verifiëren. Het is een te complexe entiteit die afhankelijk is van vele interne en externe factoren. Daarom is het in de praktijk noodzakelijk om verschillende beschikbare methoden te kiezen, afhankelijk van de aard, positie en doelstellingen van de organisatie. Dit is geen gemakkelijke taak, aangezien het theoretische kennis en vooral ervaring vereist. Ongetwijfeld vereist het veel inspanning en kosten, maar het eindresultaat is het zeker waard.
Voordat je een beslissing neemt die belangrijk is voor de toekomst van de organisatie, is het noodzakelijk om vertrouwd te raken met de aard en positie ervan op de markt. Je zult een effectieve strategische analyse uitvoeren door de onderstaande stappen te volgen:
Het uitvoeren van een uitgebreide beoordeling van een bedrijf is tijdrovend en kostbaar. Je moet misschien zelfs de activiteiten in andere gebieden vertragen om je te concentreren op een diepgaande analyse. Het zal je echter zeker helpen om:
Het tempo van ontwikkeling en de opkomst van nieuwe spelers op de markt heeft het noodzakelijk gemaakt om een goede managementstrategie te hebben. Het gebruik van de hierboven beschreven tools zal je in staat stellen je positie onder je concurrenten te erkennen, de sterke punten van je bedrijf te benadrukken en zakelijke uitdagingen aan te gaan.
Lees ook: SWOT-analyse van online winkels.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…