Categories: BlogZakelijk

Wat is een strategische analyse? Je pad naar succes vinden

Beslissingen nemen is een dagelijkse routine voor elk bedrijf – de groei en winst ervan hangen ervan af. Het uitvoeren van een strategische analyse kan je veel waardevolle informatie geven over interne en externe factoren die je bedrijf beïnvloeden. Waar is het afhankelijk van en waarom zou je het gebruiken? Lees verder om meer te ontdekken.

Wat is een strategische analyse? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een strategische analyse?
  2. Methoden van strategische analyse
  3. Hoe kies je de juiste methode?
  4. Fasen van strategische analyse
  5. Waarom een strategische analyse gebruiken?

Wat is een strategische analyse?

Een strategische analyse is de eerste fase van strategisch management. Het is een studie die je in staat stelt de prestaties van het bedrijf te beoordelen en tegelijkertijd nieuwe richtingen voor verdere groei vast te stellen, rekening houdend met een dynamische marktomgeving. In grote mate richt het zich op het controleren van externe en interne factoren die de toestand van het bedrijf beïnvloeden, in plaats van organisatorische fouten te corrigeren.

Methoden van strategische analyse

De manieren om de toestand en mogelijkheden van een onderneming te onderzoeken, kunnen worden onderverdeeld in interne en externe. Het gebruik van beide zal je in staat stellen een breder perspectief te krijgen en je beoordeling objectief te houden.

Porter’s vijf krachtenanalyse

Het gaat ervan uit dat het succes van een bedrijf in de macro-omgeving afhankelijk is van de volgende factoren:

  • concurrentie in de sector,
  • potentieel van nieuwe toetreders tot de sector,
  • macht van leveranciers,
  • macht van klanten,
  • dreiging van vervangende producten.

Strategische groepsmapping

Het is een hulpmiddel dat helpt de concurrentiekracht van andere spelers op de markt te bepalen. Bedrijven in een bepaalde sector worden verdeeld in strategische groepen, die vervolgens met een kaart worden gepresenteerd. Dankzij zo’n grafische presentatie kun je strategische kansen en problemen gemakkelijk identificeren.

CSF-analyse

Het is een methode die helpt de kenmerken van een organisatie te identificeren die de grootste impact hebben op het bereiken van haar doelen. Na het opstellen van een lijst van deze kenmerken en het bepalen van de mate van hun invloed, krijg je het strategische profiel. Op deze manier moet je zowel je bedrijf als ten minste één van je concurrenten analyseren. Door ze samen te brengen, krijg je inzicht in je sterke en zwakke punten.

PEST-analyse

Het definieert de basisfactoren van de externe omgeving die de werking en positie van een organisatie bepalen. Dit zijn:

  • politieke factoren
  • economische factoren
  • sociale factoren
  • technologische factoren

Door de macro-omgeving te beoordelen, helpt het de toekomstige strategie van het bedrijf vast te stellen.

Hoe kies je de juiste methode?

Er is geen enkele, perfecte manier om de prestaties van een bedrijf te verifiëren. Het is een te complexe entiteit die afhankelijk is van vele interne en externe factoren. Daarom is het in de praktijk noodzakelijk om verschillende beschikbare methoden te kiezen, afhankelijk van de aard, positie en doelstellingen van de organisatie. Dit is geen gemakkelijke taak, aangezien het theoretische kennis en vooral ervaring vereist. Ongetwijfeld vereist het veel inspanning en kosten, maar het eindresultaat is het zeker waard.

Fasen van strategische analyse

Voordat je een beslissing neemt die belangrijk is voor de toekomst van de organisatie, is het noodzakelijk om vertrouwd te raken met de aard en positie ervan op de markt. Je zult een effectieve strategische analyse uitvoeren door de onderstaande stappen te volgen:

  1. Verzamel zoveel mogelijk gegevens
  • Beschrijf het object van studie, definieer de sector waarin het bedrijf opereert en beslis of je de hele organisatie of alleen een specifieke afdeling analyseert.
  • Praat met je team, beginnend bij de leden van de raad van bestuur, senior en lagere management, eindigend met reguliere werknemers. Met hen praten kan je waardevolle informatie opleveren over bestaande onregelmatigheden.
  • Beoordeel de activiteiten van het bedrijf in de geselecteerde periode. Welke resultaten hebben ze opgeleverd?
  • Beoordeel je bedrijfsprocessen
    • Gebruik de analytische methoden die in het artikel zijn genoemd. Het wordt aanbevolen om er verschillende te gebruiken om de situatie vanuit verschillende perspectieven te bekijken.
    • Trek conclusies en stel mogelijke oplossingen voor.
  • Bereid richtlijnen voor en presenteer deze om de prestaties van het bedrijf te verbeteren – in de vorm van een rapport of een presentatie. Het visuele aspect en de communicatiemethode zijn net zo belangrijk als de inhoud.
  • Toezicht houden op het proces van het implementeren van veranderingen en, indien nodig, verbeteringen aanbrengen.
  • Neem contact op met belanghebbenden om controle te hebben over de geïmplementeerde procedures.
  • Waarom een strategische analyse gebruiken?

    Het uitvoeren van een uitgebreide beoordeling van een bedrijf is tijdrovend en kostbaar. Je moet misschien zelfs de activiteiten in andere gebieden vertragen om je te concentreren op een diepgaande analyse. Het zal je echter zeker helpen om:

    • de specificaties van de markt en de sector waarin je opereert te leren kennen,
    • je sterke punten en kansen voor verdere ontwikkeling te leren kennen, evenals welke stappen je in die richting moet nemen,
    • je zwakke punten te identificeren en hun impact te verminderen of, indien mogelijk, ze te elimineren,
    • een concurrentievoordeel te behalen.

    Het tempo van ontwikkeling en de opkomst van nieuwe spelers op de markt heeft het noodzakelijk gemaakt om een goede managementstrategie te hebben. Het gebruik van de hierboven beschreven tools zal je in staat stellen je positie onder je concurrenten te erkennen, de sterke punten van je bedrijf te benadrukken en zakelijke uitdagingen aan te gaan.

    Lees ook: SWOT-analyse van online winkels.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    View all posts →

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    Share
    Published by
    Andy Nichols

    Recent Posts

    De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

    Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

    2 weeks ago

    Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

    In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

    2 weeks ago

    Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

    Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

    2 weeks ago

    AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

    Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

    2 weeks ago

    LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

    Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

    2 weeks ago

    Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

    In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

    3 weeks ago