Categories: BlogStart je startup

Wat is een businessplan? 4 soorten businessplannen

Enkele specialisten denken dat oprichters van startups zich geen zorgen moeten maken over het opstellen van een businessplan. Waarom? Zo’n plan kan vrij snel verouderen, niemand heeft tijd om het te lezen, en het kost veel tijd om het voor te bereiden. Toch is het soms noodzakelijk voor een startup om zo’n document te hebben. Hoe bereid je een businessplan voor? Waarom zou je het maken? Lees verder om meer te ontdekken.

Wat is een businessplan? – inhoudsopgave:

  1. Moet je tijd besteden aan het ontwikkelen van een businessplan of niet?
  2. Wat is een businessplan?
  3. Wat zijn de doelstellingen van een businessplan?
  4. Hoe lang moet een businessplan zijn?
  5. Soorten businessplannen
  6. Wat moet er in een businessplan worden opgenomen?
  7. Samenvatting

Moet je tijd besteden aan het ontwikkelen van een businessplan of niet?

Het doel van elke startup is om uit te groeien tot een winstgevend bedrijf. Elke organisatie heeft stevige fundamenten nodig. Zelfs het beste startupidee heeft vroeg of laat een businessplan nodig. Dankzij zo’n document stopt het concept met een droom te zijn en wordt het een realiteit.

Hoewel veel startups zonder businessplan verdergaan, althans tot een bepaalde ontwikkelingsfase, is zo’n document soms noodzakelijk. Zeker, een businessplan zal nodig zijn wanneer je besluit om externe financiering te verkrijgen. Het zal ook onmisbaar zijn wanneer je een lening van een bank wilt aanvragen of een investeerder wilt vinden.

Een businessplan is ook een oplossing wanneer je moeite hebt om je doelmarkt en de heersende trends daarin te begrijpen. Zo’n document is ook noodzakelijk wanneer je startup uit elkaar valt, wanneer je geen geschikte strategie kunt vinden, en je een grondige analyse van de situatie moet uitvoeren.

Wat is een businessplan?

Een businessplan is een schriftelijk document dat de doelen, operaties, doelstellingen en strategieën van het bedrijf beschrijft. Een goed voorbereid businessplan kan essentieel zijn voor het nastreven van zakelijke doelen en het op de markt brengen van een product. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het businessplan voor een startup een bepaald startpunt is, en het hele plan of de elementen ervan kunnen evolueren naarmate ervaring of marktkennis wordt opgedaan.

Een businessplan moet de volgende vragen beantwoorden:

  • Wat is een bepaalde startup?
  • Welke doelstellingen wil het bereiken?
  • Hoe zal het geld verdienen?
  • Wat zijn de langetermijndoelstellingen?

Wat zijn de doelstellingen van een businessplan?

Businessplannen worden om verschillende redenen opgesteld:

  • een serieuze houding tonen
  • mijlpalen voor de ontwikkeling van de startup vaststellen
  • je concurrenten begrijpen
  • de behoeften van klanten leren kennen
  • validatie van het zakelijke idee
  • documenteren van je bedrijfsinkomsten
  • financiële behoeften definiëren
  • investeerders aantrekken
  • een lening van een bank verkrijgen
  • marktonderzoek
  • top talenten aantrekken
  • actielijnen definiëren
  • aandeelhouders verwerven
  • merkpositionering
  • een marketingplan ontwikkelen
  • nieuwe mogelijkheden ontdekken

Hoe lang moet een businessplan zijn?

Het is de moeite waard om te vragen hoe lang een businessplan voor een startup moet zijn. Moet je een uitgebreid document met alle details schrijven, of is een soort ontwikkelingsplan dat snel kan worden gelezen voldoende? In feite is er geen strikt gedefinieerd aantal pagina’s dat een businessplan moet hebben. Het hangt allemaal af van de specifieke zakelijke onderneming, de complexiteit, de omvang van de bedrijfsactiviteiten, enz.

De meest voorkomende aanname is dat een goed businessplan voor een startup tussen de 15 en 30 pagina’s moet zijn. Hier moet je ongeveer 10 pagina’s voor bijlagen aan toevoegen. De lettergrootte kan van 11 tot 13 zijn, en voor koppen – 18. Het belangrijkste is echter de inhoud van het businessplan, niet de opmaak. Het is de moeite waard om dit in gedachten te houden.

Soorten businessplannen

Businessplannen kunnen in vier soorten worden verdeeld. De eerste is het zogenaamde mini-plan. Het is het meest optimale document vanuit het perspectief van het publiek omdat het het snelst kan worden gelezen. Het kost weinig tijd om voor te bereiden en bevat alleen de belangrijkste elementen. Zo’n oplossing is volledig voldoende voor kleine bedrijven met eenvoudige operaties. Een complexer bedrijfsmodel vereist een gedetailleerder document.

Het tweede type is eigenlijk een presentatieplan. Dit is een kort document, meestal gepresenteerd met PowerPoint. Het is een vrij aantrekkelijke vorm van het presenteren van zakelijke aannames. Tijdens zo’n presentatie bespreekt de spreker alle belangrijke zakelijke punten.

Een ander type is een werkplan. Afhankelijk van je behoeften kan het lang en gedetailleerd of beknopt zijn. Als zo’n plan bedoeld is voor intern gebruik, kun je enkele van de minder belangrijke kwesties overslaan.

Het laatste type is een pro forma businessplan, dat ook wel een wat-als-plan wordt genoemd. Het komt van pas bij het bespreken van een ongebruikelijke marktsituatie, het plannen van een overname, enz.

Wat moet er in een businessplan worden opgenomen?

Een businessplan moet de volgende belangrijke secties bevatten:

  • samenvatting
  • bedrijfsbeschrijving
  • productbeschrijving
  • teamomschrijving
  • marktonderzoek en concurrentieanalyse
  • businessmodel
  • marketingstrategie
  • implementatieschema
  • budget

Wat is een businessplan – samenvatting

Een businessplan is niet altijd noodzakelijk in het geval van een startup, maar in sommige situaties kan het onmisbaar worden. Zo’n document komt het vaakst van pas bij het proberen externe financiering te verkrijgen of de zakelijke ontwikkelingsactiviteiten dynamischer te maken.

We hebben net de vraag beantwoord: Wat is een businessplan? Andere bronnen: Marketingstrategie voor startups.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago