Wat is crowdfunding en hoe werkt het? – lees het artikel om meer te ontdekken over de soorten crowdfunding die beschikbaar zijn voor jouw bedrijf. Wil je een nieuw project starten, dan moet je een manier vinden om het te financieren – overweeg crowdfunding.
Wil je een nieuw bedrijf starten, maar heb je niet voldoende middelen? Crowdfunding is iets voor jou! Het idee van crowdfunding is ontstaan met de uitbreiding van het internet. Het is een nieuwe manier van het financieren van bedrijven met de hulp van andere internetgebruikers. Dankzij sociale financiering zijn nieuwe producten en diensten die momenteel de wereldmarkten veroveren (DRIDE 4K of Coolest Cooler) aan het licht gekomen.
Volgens de definitie is crowdfunding een sociale financiering, die werkt op het principe van het verzamelen van bijdragen door het organiseren van openbare fondsenwervingen.
Fondsenwervingsprojecten verschijnen op internetportalen die gespecialiseerd zijn in dergelijke activiteiten. Het beste voorbeeld van een fondsenwervingsplatform is de Amerikaanse website Kickstarter.com, die in 2009 begon. Volgens de gegevens van Kickstarter.com waren er in 2019 162.616 succesvolle fondsenwervingsprojecten, wat bijna 37% van alle geregistreerde projecten uitmaakt.
Crowdfunding is een kans voor de uitvoering van niet alleen zakelijke ideeën, maar ook culturele ideeën. Personen die niet over voldoende middelen beschikken, kunnen rekenen op de steun van gebruikers van crowdfunding-websites om hun innovatieve product op de markt te brengen. Dit is een geweldige alternatieve manier om fondsen te werven zonder afhankelijk te zijn van één belangrijke investeerder.
Crowdfunding heeft wortels die teruggaan tot de jaren 1700, maar de crowdfunding van de moderne tijd heeft zijn oorsprong in 1997 in de Verenigde Staten. De moderne crowdfunding – de eerste keer dat dit gebeurde, was toen de Britse rockband Marillion hun reünie financierde via online donaties. Amerikaanse fans van de band hebben $60K ingezameld, wat nodig was voor de tour. Kort na dit evenement werd het allereerste crowdfundingportaal ArtistShare.net gelanceerd. Dankzij dit portaal kunnen artiesten van over de hele wereld hun creatieve projecten financieren met de hulp van hun fans.
We weten al dat crowdfunding sterk verbonden is met het bestaan van het internet. De toenemende populariteit van crowdfunding heeft geholpen om andere vormen van deze activiteit te onderscheiden. We kunnen de volgende soorten crowdfunding onderscheiden:
Het kiezen van het beste type crowdfundingmodel voor ons project is slechts de eerste stap op de weg naar succes. Er zijn nog twee andere belangrijke zaken om te overwegen voordat de inzameling begint, namelijk de noodzaak van constante communicatie met de investeerders en de noodzaak om een sterk merkimago op het internet te creëren. Wanneer deze twee zaken zijn opgelost, is er geen reden om je zorgen te maken over de verdere ontwikkeling van het project.
Wanneer we al weten wat crowdfunding is en hoe het werkt, is het tijd om over de praktische zaken te praten. Is het gebruik van de crowdfundingmethode winstgevend voor jouw bedrijf en als het antwoord ja is, voor wie is het dan bedoeld?
De belangrijkste factor in crowdfunding is het vermogen om de interesse van toekomstige donateurs voor het product of de dienst te wekken. De sleutel tot succes is de interessante presentatie van het product, zodat het de aandacht van de investeerders kan trekken. Dit is de belangrijkste fase van het hele crowdfundingproject.
De grootste kans om dergelijke financiering te krijgen, hebben concepten die jonge mensen kunnen interesseren, die een aanzienlijk deel van de internetgebruikers uitmaken. Daarom wordt crowdfunding het vaakst gebruikt door de makers van computerspellen, evenals door ondernemers die fysieke producten creëren.
Crowdfunding kent geen grenzen. Het maakt niet echt uit, wat de nationaliteit van onze donateurs is. Het is belangrijker om zoveel mogelijk mensen te verzamelen die geïnteresseerd zijn in het project. Projecten met een universieel, onderscheidend ontwerp, die aantrekkelijk zijn voor mensen over de hele wereld, hebben de grootste kans op succes. Sociale financiering is vrijwillig – donateurs zijn niet verplicht om regelmatig betalingen te doen voor één project.
Een van de meest genoemde nadelen van crowdfunding is het feit dat speciale websites de opname van de verzamelde fondsen onderhevig maken aan het vooraf verzamelen van het eerder aangenomen bedrag. In de situatie waarin het financiële doel van de crowdfunding niet wordt bereikt, worden alle verzamelde fondsen teruggegeven aan de investeerders. Een ander nadeel van crowdfunding is het gevaar van diefstal van het idee of project waarvoor de fondsen worden verzameld. Voordat ze met enige crowdfundingactiviteit beginnen, moeten ondernemers zichzelf beschermen door alle intellectuele eigendomsrechten te waarborgen.
Crowdfunding is de afgelopen tien jaar een uiterst populaire manier van het financieren van projecten geworden. Alleen al het afgelopen jaar heeft het percentage afgeronde crowdfundingprojecten bijna 22,4% wereldwijd bereikt en het gemiddelde bedrag dat door alle campagnes is verzameld, was 824 Amerikaanse dollars. Sociale financiering is een onmiskenbare kans voor kwaliteitsprojecten, aangezien het veel nieuwe mogelijkheden opent die voorheen niet beschikbaar waren.
Lees ook: Nuttige tips om meer verkopen te genereren in e-commerce: cross-selling
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…