Categories: BlogE-commerce

Wat is de bounce rate – 7 manieren om te verbeteren

Vandaag de dag maakt de huidige concurrentie webanalyse tot een onmisbaar hulpmiddel voor ondernemers. Een van de handige functies is de Bounce Rate. Vandaag willen we het onderwerp introduceren en enkele tips geven over hoe je hiervan kunt profiteren om je onderneming te laten groeien.

Bounce Rate – inhoudsopgave:

  1. Definitie
  2. Hoe de Bounce Rate te verbeteren?
  3. Wat is het verschil tussen bounce rate en exit rate?

Definitie

Bounce rate vertelt je welk percentage van de gebruikers een site heeft bezocht en deze vervolgens heeft verlaten, d.w.z. zonder verdere actie te ondernemen. De rate wordt berekend door het aantal sessies met verlaten te delen door het totale aantal sessies.

De bewering dat hoe hoger de bounce rate, hoe slechter de website is, is niet helemaal waar. Het hangt allemaal af van de aard van de site, het ontwerp, de sector of zelfs de verwachtingen van het publiek. Blogs of nieuwssites kunnen bijvoorbeeld hogere rates hebben. Dit betekent echter niet dat de server niet interessant voor hen was. Het kan zijn dat ze op de eerste pagina het antwoord op de vraag vonden waar ze naar zochten.

Hoe de Bounce Rate te verbeteren?

Factoren die de Bounce Rate verhogen zijn:

  • langzame laadtijden,
  • te veel pop-ups,
  • niet voldoen aan UX-principes,
  • slechte kwaliteit van de inhoud aanbieden,
  • gebrek aan responsiviteit,
  • Zichtbare lege pagina’s,
  • technische fouten,
  • slecht geconfigureerde Google Analytics.

Als een hoge Bounce Rate schadelijk is voor je bedrijf, kun je de onderstaande tips volgen:

  1. Bestudeer de informatie over welke pagina’s gebruikers het vaakst verlaten.
  2. Combineer de bounce rate-gegevens met informatie over de tijd die een gebruiker op de pagina doorbrengt. Als de tijd die op een blog wordt doorgebracht bijvoorbeeld erg kort is, kan dit betekenen dat de inhoud niet boeiend is voor de ontvanger.
  3. Controleer andere rapporten die beschikbaar zijn in Google Analytics, bijv. om informatie te vinden over de bounce rate op specifieke hardware.
  4. Optimaliseer je website voor mobiele apparaten
  5. Veel voordelen kunnen voortkomen uit A/B-tests, d.w.z. het tonen van een andere website aan de helft van de gebruikers dan de rest van hen. Op deze manier kun je ontdekken welke versie van de site aantrekkelijker is en de ontvangers langer vasthoudt.
  6. Voeg CTA’s toe die gebruikers aanmoedigen om een specifieke actie uit te voeren.
  7. Zorg ervoor dat de meta titel en meta beschrijving goed beschrijven wat de gebruiker waarschijnlijk zal vinden wanneer ze de site binnenkomen.

Wat is het verschil tussen bounce rate en exit rate?

De exit rate vertelt je welk percentage van alle paginaweergaven op een site de laatste paginaweergaven in een sessie zijn. De bounce rate richt zich echter op het percentage pagina’s die de enige pagina’s waren die door gebruikers werden bezocht.

Vergeet niet de bounce rate in overweging te nemen bij het analyseren van een website. Met correct geïnterpreteerde resultaten kan een bedrijf de conversies binnen hun site verbeteren.

Lees: Hoe de conversie in je e-store te verhogen

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago