De bedrijven van vandaag opereren in veeleisende marktomstandigheden die de noodzaak dwingen om voortdurend hun processen of managementstrategieën te verbeteren. Een manier om de concurrentie bij te houden is benchmarking, wat inhoudt dat men op zoek gaat naar best practices bij andere organisaties. Wil je leren hoe je het kunt toepassen? Bekijk ons artikel!
Benchmarking is het concept van het vergelijken van processen, diensten of producten met die van concurrenten en het overnemen van hun oplossingen in het eigen bedrijf. Zo kunnen we ontdekken:
Het implementeren van enige verandering in een bedrijf is een complex proces waarvoor voorbereiding moet worden getroffen. Afhankelijk van de gestelde doelen kan het proces tijdrovend en kostbaar worden. Een te ambitieuze missie kan de maat overschrijden, waardoor het project gedoemd is te mislukken. Focussen op kwesties die in de praktijk niet de verwachte resultaten opleveren, is niet kosteneffectief. Ook is de houding van het management en de medewerkers belangrijk, die bereidheid en gereedheid tot actie moeten tonen.
Bepaal welk gebied je wilt bekijken en verbeteren. Verzamel gegevens over de processen van je bedrijf, onregelmatigheden, enz. Identificeer de indicatoren die het meest relevant voor je zullen zijn.
Zoek bedrijven die als benchmark kunnen dienen en stel een relatie met hen vast. Als het mogelijk is, ontdek hoe zij problemen oplossen, wat hun strategie is, hun marktaandeel, groeipercentage, enz.
Vergelijk de verkregen gegevens met elkaar. Probeer de strategische kloof tussen jou en je concurrenten te identificeren en de redenen daarvoor te vinden.
Specificeer doelen volgens het SMART-principe die zullen bijdragen aan het succes van het bedrijf. Deze kunnen bijvoorbeeld nieuwe werkstandaarden, prijsstrategieën en technologische hulpmiddelen omvatten.
Pas de ontwikkelde tactieken aan je bedrijf aan en observeer of ze de verwachte voordelen opleveren, of dat er een bepaald gebied moet worden verfijnd.
Benchmarking kan worden ingedeeld in:
Het verwijst naar kwantitatieve gegevens, bijvoorbeeld prestatie-indicatoren om te verzamelen en met elkaar te vergelijken. Regelmatig uitgevoerd, legt het verslechtering van de prestaties van een bedrijf vast, wat het startpunt kan zijn voor het implementeren van verbeteringen in de organisatie.
Het houdt in dat de managementbenaderingen van succesvolle bedrijven worden vergeleken met hun eigen strategieën. Het opmerken van de verschillen tussen de twee kan de weg wijzen naar het verkrijgen van een concurrentievoordeel.
Het gaat om het begrijpen van de processen van het bedrijf en het ontwikkelen van optimalisatieoplossingen. Het leren over hen en het implementeren ervan verbetert het werk van het team, wat een positieve impact heeft op de bedrijfsvoering.
Het houdt in dat de kenmerken van producten of diensten van concurrenten worden geanalyseerd om de verschillen tussen onze aanbiedingen en andere vast te leggen. Je kunt deze informatie gebruiken om wijzigingen aan te brengen in je eigen aanbiedingen, wat zal resulteren in een betere vervulling van de verwachtingen van de klant.
Het heeft een veel breder bereik, gebaseerd op het vergelijken van niet alleen producten of diensten, maar ook processen, activiteiten en manieren van management door marktgenoten. Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat het zeer moeilijk of onmogelijk is om bepaalde commerciële informatie (vaak vertrouwelijk) te verkrijgen.
Het vindt plaats binnen een bepaald bedrijf, waar bijvoorbeeld de efficiëntie of verschillen in winst tussen afdelingen worden vergeleken. Het wordt het vaakst toegepast in het geval van grote, expansieve bedrijven, waar procesmonitoring bijzonder belangrijk is.
Hieronder zullen we presenteren hoe andere bedrijven de benchmarkingprocedure in hun sector hebben gebruikt. Misschien inspireren ze je om bepaalde processen in je bedrijf te verbeteren.
Voordat je een strategie kiest, verzamel je zoveel mogelijk informatie over je bedrijf die je helpt om je concurrentiepositie te bepalen. Overweeg factoren zoals marktaandeel, gemaakte kosten, winst, groeipercentage, productlevenscyclus, klanttevredenheid, enz. Vergelijk vervolgens je prestaties met die van je marktgenoten, op basis waarvan je je sterke punten en de elementen die verbetering behoeven, kunt identificeren. Je kunt hiervoor strategische kloofanalyse gebruiken.
Een voorbeeld van het gebruik van concurrentiebenchmarking is het geval van GTE Telefoonoperaties. Door dit te doen, stelde het de verschillen vast tussen andere bedrijven, die het gevolg waren van verouderde, inefficiënte processen. Het identificeren van deze zwakte maakte het mogelijk om snel corrigerende maatregelen te implementeren en het telecombedrijf te verbeteren.
In de jaren ’90 was de ontwikkelaar van tekstverwerkingssoftware WordPerfect verwikkeld in een felle concurrentiestrijd met het bloeiende Microsoft. WordPerfect besloot zijn inspanningen te concentreren op het verbeteren van de klantenservice, in de veronderstelling dat dit hen in staat zou stellen marktdominantie te verwerven. Een uitdaging in die tijd was het beheren van een hotline die slechts een beperkt aantal oproepen per dag kon aannemen, wat veel klanten verhinderde om contact op te nemen met het bedrijf en hulp te krijgen.
Om verbeteringen op dit gebied door te voeren, gebruikte WordPerfect benchmarking door de praktijken van radiopresentatoren te volgen die oproepen van bestuurders aannamen. Het besloot meer medewerkers in te huren om klanten te helpen die wachtten op de juiste oproep – zij moesten hun vragen beantwoorden, aanbiedingen presenteren, enz. totdat de onderhoudslijn vrij was. Op deze manier kreeg het bedrijf erkenning in de ogen van klanten en overtrof het andere concurrenten in de kwaliteitsranglijst van klantenservice.
Motorola was erop gebrand de uitvalpercentages van zijn producten te verlagen. Het productieproces van het bedrijf was op een zeer hoog niveau, dus besloten ze aandacht te besteden aan de samenwerking met hun leveranciers. Ze gingen ervan uit dat het probleem aan hun kant kon liggen door het leveren van materialen van inferieure kwaliteit. Geïnspireerd door de aanpak van Xerox, besloten ze de aard van hun relatie met leveranciers te veranderen naar een meer samenwerkende.
Motorola stelde eisen aan leveranciers om hun productienormen te verhogen en de Baldrige Award te winnen, wat een bewijs was van de hoge kwaliteit van de aangeboden diensten. Als een aannemer niet bereid was om aan dergelijke voorwaarden te voldoen, beëindigde Motorola de samenwerking met hem. Dankzij deze strategie verbeterde het bedrijf zijn prestaties aanzienlijk en kon het zijn strategische doelen bereiken.
Belangrijke beslissingen nemen in een bedrijf is geen gemakkelijke taak, die zeker niet overhaast moet worden genomen. Het is de moeite waard om je resultaten te vergelijken met de huidige trends in de economie en concurrerende bedrijven. Een dergelijke analyse kan veel waardevolle informatie opleveren om je concurrentievoordeel te vergroten.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…