Je hebt waarschijnlijk opgemerkt dat de prijzen van goederen en diensten gevoelig zijn voor verschillende politieke en economische gebeurtenissen en trouw de huidige staat van de economie weerspiegelen. Wanneer onverwachte gebeurtenissen en afwijkingen van de norm zich in de wereld voordoen in de vorm van crises, bepaalde politieke beslissingen, conflicten of doorbraken, kunnen we de zogenaamde aanbodschok ervaren. Als je deze term nog niet eerder bent tegengekomen, lees dan het volgende artikel.
Zoals de naam al aangeeft, gebeurt een aanbodschok wanneer er een plotselinge verandering is in het aanbod van goederen en diensten, wat resulteert in prijsfluctuaties. De oorzaken van dit fenomeen zijn meestal onverwachte gebeurtenissen die de economische stabiliteit van het land verstoren.
Afhankelijk van wat heeft geleid tot een aanbodschok, kunnen we een onderscheid maken tussen positieve en negatieve aanbodschokken.
We kunnen spreken van een positieve aanbodschok als, als gevolg van een bepaalde gebeurtenis, de productie van goederen toeneemt, wat hun beschikbaarheid op de markt verbetert. De factoren die dit veroorzaken zijn bijvoorbeeld:
Het tegenovergestelde fenomeen van het bovenstaande is een negatieve aanbodschok, die leidt tot een stopzetting van de productie en een stijging van de grondstofprijzen. Wat zijn de oorzaken van een negatieve aanbodschok?
Glencore, een Zwitserse multinationale handels- en mijnbouwonderneming, besloot in 2015 zijn mijnen in Afrika te sluiten. Daling van de koperprijzen op de markt was de belangrijkste reden voor deze beslissing. Dit resulteerde in een significante vermindering van zijn koperwinning, wat bleek een positieve aanbodschok voor concurrenten te zijn.
De huidige mechanismen en gevolgen van een aanbodschok zijn niet alleen in Polen, maar ook in andere delen van de wereld gemeengoed geworden. Door de Covid-19-pandemie en het internationale gewapende conflict tussen Rusland en Oekraïne stijgen de prijzen van week tot week. Volgens de Retail Prices Index (RPI) zijn de snelst stijgende producten olie, droge goederen (bijv. de informatie over een stijging van de suikerprijzen weerklonk in de media en veroorzaakte een paniekreactie onder het publiek), zuivelproducten en vlees.
Ongunstige weersomstandigheden in Brazilië, de grootste exporteur van de grondstof, die een negatieve invloed hebben gehad op de teelt van suikerriet, worden genoemd als een van de belangrijkste redenen voor de stijging van de suikerprijzen. In januari 2023 meldde de Algemene Veterinaire Inspectie in Polen meer dan een dozijn gevallen van vogelgriep, wat grote verliezen en een stijging van de prijzen met 16% veroorzaakte.
De popularisering van het internet en computers in de Verenigde Staten in de jaren ’90 was een echte revolutie. Dit is een voorbeeld van een positieve aanbodschok, aangezien deze uitvindingen de productiviteit en winsten van ondernemingen verhoogden. Tussen 1995 en 1999 was er een daling van de inflatie, bijna een verdubbeling van het BBP en een halvering van de werkloosheidsgraad.
In het licht van eerdere ervaringen moeten ondernemers meer aandacht besteden aan crisismanagementstrategieën om zichzelf te beschermen tegen de gevolgen van aanbodschokken. Welke maatregelen moet je nemen?
De gebeurtenissen die we momenteel meemaken, vervullen ons niet met optimisme, en het nemen van de juiste beslissingen in deze onzekere tijden is een grote uitdaging. Daarom, als het mogelijk is, run je je bedrijf zo dat je in geval van crisissituaties altijd ongeschonden uit de strijd komt.
Lees ook: Wat is een strategische analyse?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…