Categories: AndersBlogZakelijk

Theorie van beperkingen in het bedrijfsleven en 5 krachtige stappen om het in uw bedrijf te implementeren

Bedrijven die een concurrentievoordeel willen behalen, moeten oplossingen zoeken om hun operaties te optimaliseren. Ze kunnen dit doen door snel kwaliteitsproducten en -diensten te leveren zonder te veel kosten te maken. Hoe kan dit worden bereikt? Lees ons artikel over Goldratt’s theorie van beperkingen in het bedrijfsleven!

Theorie van beperkingen in het bedrijfsleven – inhoudsopgave:

  1. Wat is de theorie van beperkingen?
  2. Soorten knelpunten
  3. Financiële gegevens in de theorie van beperkingen
  4. Voorbeelden van knelpunten in de e-commerce sector
  5. 5 stappen om de theorie van beperkingen toe te passen
  6. Samenvatting

Wat is de theorie van beperkingen?

De basis van de Theorie van Beperkingen in het bedrijfsleven (TOC) is de focus op het definiëren en verwijderen van obstakels die zich voordoen tijdens de operationele processen van het bedrijf.

Deze barrières worden knelpunten genoemd, waar we in een artikel over lean managementconcepten naar verwezen hebben. Aandacht voor deze knelpunten kan je helpen de kosten van je bedrijf te optimaliseren en het behalen van strategische doelen te vergemakkelijken. Soms willen ondernemers echter continue verbeterpraktijken in elk gebied van het bedrijf introduceren, wat de essentie mist. Bij het toepassen van TOC ligt de eerste focus op specifieke problemen die verliezen genereren.

Soorten knelpunten

Bij het runnen van je bedrijf kun je verschillende belemmeringen tegenkomen, die als volgt kunnen worden geclassificeerd:

  • Paradigmatisch – verwijst naar de overtuigingen, gewoonten van het management en de werknemers met betrekking tot bijvoorbeeld het verloop van een bepaald proces;
  • Voortkomend uit bedrijfsbeleid/wetgeving – dit zijn orders of aanbevelingen over bijvoorbeeld de manier waarop personeel zijn taken uitvoert, de organisatie van het werk;
  • Fysiek – verwijst naar tekorten aan middelen, bijv. gebrek aan geschikte apparatuur, geschoolde werknemers, enz.;
  • Marktgebonden – doet zich voor wanneer er een toename van concurrentie op de markt is, meer aanbod dan vraag, of de invloed van prijs op de aankoopbeslissingen van consumenten.

Financiële gegevens in de theorie van beperkingen in het bedrijfsleven

Bij het zoeken naar barrières die een soepel proces verhinderen, moeten we indicatoren overwegen die inzicht geven in de financiële situatie van het bedrijf, zoals:

  • Lijst van activa en passiva – omvat de eigendomsbronnen van het bedrijf die naar verwachting bijdragen aan financiële voordelen (activa) en de financieringsbronnen van deze middelen, bijv. eigen vermogen, leningen (passiva);
  • Verkoop of brutomarge – dat wil zeggen, de financiële middelen die zijn verkregen uit de verkoop van goederen, diensten vóór aftrek van kosten, belastingen, enz., of de verhouding van brutowinst tot de omzet van het bedrijf;
  • Operationele kosten – kosten die zijn gemaakt in verband met de kernactiviteiten van het bedrijf.
Als regel moeten we maatregelen nemen die zullen resulteren in verlaagde uitgaven en verhoogde winsten.

Voorbeelden van knelpunten in de e-commerce sector

Met de ontwikkeling van het internet en wereldgebeurtenissen, bloeit de e-commerce. Het starten van dit type bedrijf is relatief eenvoudig, maar net als in andere sectoren zijn er ook hier bepaalde beperkingen.

Waar moet je op letten?

  1. Websitebeveiliging. Elk verlies van persoonlijke gegevens, informatie over je klanten is een ernstige bedreiging voor het opbouwen van vertrouwen en een positief imago. Update je software regelmatig, verander af en toe je toegangswachtwoorden (je kunt een wachtwoordbeheerder gebruiken), en test je wachtwoorden zodra je de nodige beveiligingsmaatregelen hebt genomen. Zorg ervoor dat je een SSL-certificaat op je server installeert.
  2. Vertrouwen opbouwen. Gerelateerd aan het bovenstaande punt – de website is het visitekaartje van je bedrijf. Je moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat gebruikers een positieve associatie met je merk hebben en dat aan hun behoeften wordt voldaan. Daarom is het zo belangrijk om je geloofwaardigheid en professionaliteit voortdurend te verbeteren. Moedig aan en bied tegelijkertijd mogelijkheden voor snel contact om eventuele twijfels op te lossen – zet je bedrijfsadres, telefoonnummer, e-mailadres op een prominente plaats op de site. Als je positieve beoordelingen van voormalige klanten over je diensten hebt, publiceer ze dan. Bied verschillende soorten betaling en levering aan, zodat je kunt voldoen aan de verschillende behoeften van consumenten en het aankoopproces voor hen gemakkelijker maakt.
  3. Orderverwerking. Snelle en naadloze levering is een sleutelcomponent van klantenservice. Logistieke oplossingen, verpakking en vervolgens het transport van producten of het uitvoeren van een bepaalde dienst moeten naadloos zijn.
  4. Retouren en klachten. Dit gebied is als het ware geïntegreerd met de orderverwerking. Hoe het klachtenproces wordt uitgevoerd en de naleving van het retourbeleid heeft een beslissende impact op de uiteindelijke mening van de klant over de werking van het bedrijf.

5 stappen om de theorie van beperkingen in het bedrijfsleven toe te passen

  1. Vind beperkingen in het bedrijfsleven (knelpunten). Denk na over welk element in je onderneming een knelpunt kan zijn. Kijk persoonlijk naar individuele processen (bijv. orderverwerking), vraag je collega’s om hun mening.
  2. Optimaliseer de beperking. Door een probleem (beperking) op te lossen, verbeter je de werking van het hele proces (bijv. het verminderen van voorraden, het verlagen van bedrijfskosten). Volg het principe van kaizen – regelmatige invoering van zelfs kleine verbeteringen zal een beter effect hebben dan abrupte, chaotische veranderingen.
  3. Stem activiteiten en middelen af op de beperking. De beperking is belangrijk voor de algehele efficiëntie van operationele processen. Daarom moeten alle volgende wijzigingen met hen in gedachten worden uitgevoerd.
  4. Versterk de beperking. Focus op de zwakste schakel en doe inspanningen om de negatieve effecten ervan te verminderen (bijv. het verbeteren van de verkoopfunnel, het verkorten van de levertijd).
  5. Herhaal het proces. Volg het idee van continue ontwikkeling, de hele procedure moet een routineactiviteit in het bedrijf worden. Zoek naar meer gebieden die verbetering nodig hebben.

Samenvatting

Het gebruik van de Theorie van Beperkingen in het bedrijfsleven zal zeker gebieden aan het licht brengen die verbetering nodig hebben. Door dit te doen, kan het bedrijf zich continu ontwikkelen door het verminderen van middelenverspilling, het optimaliseren van belangrijke processen en het verhogen van de winsten.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago