Categories: BlogSEO

Stemzoekopdrachten en SEO – hoe een website te optimaliseren voor stemzoekopdrachten en waarom je dat zou moeten doen?

Tot voor kort werd de stemzoekfunctie voornamelijk geassocieerd met fantasy filmproducties. De helden van sciencefictionfilms maakten gebruik van de mogelijkheid om met kunstmatige intelligentie te communiceren via stem, met korte spraakopdrachten. Tegenwoordig is stemzoektechnologie geïmplementeerd in de meeste smartphones en computers.

Google, als een van de leiders in het implementeren van moderne technologieën, duwt de grenzen op dit gebied. Binnenkort zal stemzoeken een belangrijk hulpmiddel worden in combinatie met SEO. De eerste effecten zijn al merkbaar.

Stemzoeken en SEO – inhoudsopgave:

  1. Stemzoeken – kenmerken, bruikbaarheid, populariteit
  2. Stemzoektechnologie in verband met SEO
  3. Hoe ziet dit eruit in de praktijk?
  4. Waarom zou je je website moeten optimaliseren voor stemzoek-SEO?

Stemzoeken – kenmerken, bruikbaarheid, populariteit

Het hulpmiddel is ontworpen voor stemzoeken naar alle noodzakelijke informatie, zowel op het internet als op het apparaat zelf. Met stemzoeken kun je de dichtstbijzijnde treinregeling controleren, de wekker instellen of producten aan je winkelmandje in je favoriete winkel toevoegen.

Bijna alle IT-giganten ter wereld hebben ingezet op de ontwikkeling van technologie. Google ontwikkelt zijn product genaamd Google Now, Apple heeft Siri ontwikkeld, en Amazon maakt gebruik van het Alexa-systeem. Hoewel de stemzoekfunctie aanvankelijk alleen bedoeld was als een verbetering voor mensen met een handicap, is het enorme potentieel ook erkend om SEO-redenen. Dit alles dankzij een mysterieus mechanisme onder de mysterieuze naam “Hummingbird”.

Stemzoektechnologie in verband met SEO

Google’s Hummingbird algoritme is een complex intelligent zoek systeem gebaseerd op de formulering van complexe zinnen door de gebruiker. Eerdere SEO-zinsherkenningssystemen concentreerden zich op korte, meestal twee-woordige termen, zonder de zoekcontext te analyseren. Wanneer een internetgebruiker bijvoorbeeld via stem zocht naar de zin “stadion Krakau”, gaven de algoritmen specifieke informatie over sportfaciliteiten in Krakau.

De doorbraak die Google presenteert bestaat uit de personalisatie van zoekresultaten volgens gebruikersvoorkeuren. Dit betekent dat de stemzoekmachine “leert” en analyseert welke inhoud het meest relevant is voor de internetgebruiker. Dit is cruciaal om SEO-redenen.

Hoe ziet dit eruit in de praktijk?

Google’s stemalgoritmen leren om zinnen te onderscheiden op basis van drie contexten voor SEO:

  • informatief (wie, waarom, hoe);
  • navigatie (ik wil naar, hoe kom ik daar);
  • transactioneel (kopen, boeken, handelen).

In het eerste geval gaat SEO-optimalisatie over het presenteren van gidsen, tools, FAQ’s. Het tweede is gericht op diensten die beschikbaar zijn in het zoekgebied, winkelmerken, informatiepunten, enz. De transactionele sfeer richt zich op het overtuigen van de gebruiker om een aankoop te doen. Dit kan gedaan worden via video’s, productinformatie-secties, online winkels.

Dit mechanisme garandeert inhoud die zo dicht mogelijk bij de verwachtingen van de gebruiker aansluit. Het kan worden voorspeld dat de effectiviteit van de zogenaamde long tail in de context van SEO zal toenemen. Dit heeft te maken met het feit dat de zoekmachine de weergegeven informatie zal analyseren op bruikbaarheid voor een bepaalde persoon.

Waarom zou je je website moeten optimaliseren voor stemzoek-SEO? Het zit allemaal in de data

Onderzoek uitgevoerd in de Verenigde Staten door eMarketer geeft duidelijk aan dat je dat zou moeten doen. Amerikanen die de tijdsbesparing en het gemak van het zoeken op het web verkiezen, gebruiken steeds vaker stemzoeken. Een op de drie inwoners van de VS gebruikte in 2019 stemzoektechnologie, en meer dan 70% van de Amerikaanse internetgebruikers geeft de voorkeur aan stemzoeken in plaats van een zoekopdracht in te voeren met de traditionele typemethode.

Het is vermeldenswaard dat, ondanks de voortdurend ontwikkelende technologie van spraakgebruik, internetgebruikers het gebruik van stemzoeken voornamelijk beperken tot het controleren van het weer, het zoeken naar informatie op het web, navigeren of muziek afspelen. Gezien het enorme potentieel en de voordelen van stemzoeken, zal de populariteit van deze vorm van zoeken op het web snel toenemen in de komende jaren en moeten alle bedrijven zich hierop voorbereiden.

Kamil Jasiński

Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Maak haar midden in de nacht wakker, en ze zal beginnen te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee met jou.

View all posts →

Kamil Jasiński

Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Maak haar midden in de nacht wakker, en ze zal beginnen te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee met jou.

Share
Published by
Kamil Jasiński

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago