Hoe te achterhalen of je startupidee al bestaat? 5 eenvoudige en simpele stappen

Het is een nachtmerrie voor veel aspirant-ondernemers om te horen dat hun startup-idee al bestaat. Helaas kan het behoorlijk pijnlijk zijn om nieuwe innovatiekansen op de markt te identificeren. Is jouw geweldige zakelijke idee al in gebruik? Lees verder en ontdek het.

Hoe te controleren of jouw startup-idee al bestaat? – inhoudsopgave:

  1. Een copycatbedrijf
  2. 5 stappen om elk zakelijk idee te testen
  3. Samenvatting

Een copycatbedrijf

Er wordt vaak gezegd dat het geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden. Volgens Mark Twain bestaat er zoiets als een origineel zakelijk idee niet, aangezien je altijd voortbouwt op iets dat al is uitgevonden. Hoewel het misschien een beetje overdreven is, is het waar dat het bedenken van een volledig nieuw zakelijk concept extreem moeilijk is.

Verschillende bedrijven die vandaag als innovatief worden beschouwd zijn helemaal niet gebaseerd op originele ideeën. Neem Instacart, bijvoorbeeld, dat gewaardeerd wordt op $8 miljard en on-demand voedselbezorgdiensten aanbiedt. Dit bedrijf kopieerde het idee van WebVan, dat enkele jaren eerder was gelanceerd en miserabel faalde. Hoewel Steve Jobs de computer niet uitvond, slaagde Apple er toch in, net als Facebook en Google.

5 stappen om elk zakelijk idee te testen

Begin met een Google-zoekopdracht

Dankzij het internet is het relatief snel en eenvoudig om te verifiëren of jouw startup-idee al is ontwikkeld. Google-zoekresultaten kunnen veel relevante informatie bieden. Je hoeft alleen maar de juiste zoekwoorden te gebruiken:

  • Zoekwoorden die problemen beschrijven. Een goed zakelijk idee lost vaak de problemen van mensen op, dus het is de moeite waard om te controleren welke kwesties belangrijk zijn en hoe mensen proberen deze op te lossen.
  • Zoekwoorden die zich richten op functionaliteit. Verwijs naar wat jouw startup daadwerkelijk zal doen en welke functies moeten worden aangeboden.
  • Zoekwoorden die verwijzen naar voordelen. Focus op de voordelen die de klant zal krijgen door een bepaald product of dienst te gebruiken.

Neem contact op met bedrijfsadviseurs

Een goede oplossing is om contact op te nemen met een bedrijfsadviseur. Bedrijfsadviseurs kennen de markt door en door. Ze adviseren en investeren geld in verschillende zakelijke ideeën en hebben daardoor een uitstekend begrip van welke ondernemingen momenteel worden gelanceerd.

Ze zullen niet alleen snel de originaliteit van jouw startup-idee verifiëren, maar ook helpen beoordelen of het enige kans van slagen heeft op de competitieve markt of niet. Een bedrijfsadviseur kan je ook helpen om fondsen te verkrijgen voor jouw bedrijf als het een hoog potentieel voor succes vertoont.

Zoek naar patenten en handelsmerken

Het proces van het zoeken naar handelsmerken en patenten kan ook informatie opleveren over of jouw startup-idee origineel is of of iemand jouw idee heeft gestolen. Dit is echter geen gemakkelijke taak. Je kunt verschillende websites gebruiken (bijv. Google Patents, Patentscope, Escapenet) door relevante zoekwoorden in te voeren. Het is ook de moeite waard om een professional in te huren die dagelijks met patentkwesties bezig is en precies weet hoe en waar informatie over hen te vinden.

Neem een innovatieve benadering

Aan het begin van deze publicatie hebben we Instacart genoemd, dat succesvol was, ook al gebruikte het het idee van een bedrijf dat eerder op de markt was gefaald. Daarom, als jouw startup-idee al bestond en niet succesvol was, betekent dat niet dat je het moet opgeven. Het hangt immers allemaal af van de uitvoering.

Je zou contact moeten opnemen met je potentiële klanten en hen vragen of ze ooit een vergelijkbare dienst of product hebben gebruikt. Als ze dat hebben gedaan, moet je uitvinden waarom ze zijn gestopt met het gebruik ervan. Het is ook de moeite waard om te vragen of ze zo’n product zouden kopen als het verbeterd zou worden.

Het moet worden opgemerkt dat als hetzelfde idee al is geïmplementeerd, maar de markt er niets of weinig van weet, je nog steeds een kans op succes hebt. In professionele termen wordt dit een first-mover advantage (FMA) genoemd en draait het om het voorblijven van de concurrentie om klanten te krijgen.

Valideer je zakelijke idee

Het valideren van je zakelijke idee kan je in staat stellen om redelijk te beoordelen of mensen jouw product of dienst zullen kopen, en of jouw bedrijf winstgevend zal zijn. Als de markt niet geïnteresseerd is in zo’n concept, maakt het niet echt uit of iemand anders het al nastreeft. Dit betekent dat het niet zal uitmonden in een zakelijk succes.

Startup idee – samenvatting

Tot slot moet je nog steeds de vraag beantwoorden of het echt een probleem is dat jouw startup-idee al bestaat. Doe je onderzoek en neem contact op met klanten van startups met hetzelfde concept als het jouwe. Het is de moeite waard om hen te vragen waarom ze hun diensten gebruiken en of ze alternatieven kennen. Dit zal je helpen uit te vinden hoe je ze van de concurrentie kunt weglokken en hen een beter product kunt aanbieden.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago