Categories: BlogSociale media

Social media monitoring vs. social media listening

Zijn sociale media monitoring en luisteren hetzelfde? Deze termen, die vergelijkbaar zijn in betekenis, worden vaak door elkaar gehaald of door elkaar gebruikt. In het volgende artikel leggen we de belangrijkste verschillen tussen hen uit. Lees verder om meer te ontdekken.

Sociale media luisteren vs. sociale media monitoring – inhoudsopgave:

  1. Sociale media monitoring
  2. Sociale media luisteren
  3. Sociale media monitoring vs. sociale media luisteren
  4. Samenvatting

Sociale media monitoring

Sociale media monitoring houdt in dat je alle vermeldingen van een merk op sociale media bijhoudt, zodat je gepast kunt reageren. Je kunt je merknaam en veelvoorkomende spelfouten, je productnamen en veelvoorkomende spelfouten, evenals vermeldingen van je belangrijkste concurrent volgen.

Bij sociale media monitoring:

  • is er positieve of negatieve interactie met de klant (één-op-één contact),
  • wordt er zo snel mogelijk een reactie gegeven (volgens de behoeften van de klanten),
  • bereikt het merk kortetermijndoelen (het bieden van de best mogelijke klantenservice),
  • worden activiteiten voornamelijk handmatig uitgevoerd (met behulp van meldingen die door sociale media worden aangeboden).

Sociale media monitoring is daarom een essentiële manier om voor klanten te zorgen door hen uitstekende service te bieden – ongeacht welk communicatiekanaal ze gebruiken. Het moet worden behandeld als een hoeksteen voor bedrijven, vooral omdat de kosten voor het behouden van een al geïnteresseerde doelgroep of bestaande klant aanzienlijk lager zijn dan het verwerven van een nieuwe.

Sociale media luisteren

Sociale media luisteren houdt in dat gegevens worden verzameld en geanalyseerd die zijn verkregen in klantinteracties met een merk om in de toekomst betere marketing- en zakelijke beslissingen te nemen. Informatie over een bedrijf, concurrenten of de sector die van doelgroepen en klanten is verkregen, is het uitgangspunt voor het creëren van toekomstige campagnes en het plannen van merkcommunicatiestrategieën.

Bij sociale media luisteren:

  • wordt een uitgebreid beeld gecreëerd van hoe klanten het merk waarnemen,
  • kan het enkele weken of maanden duren om het doel te realiseren,
  • onderneemt het merk zelfstandig acties die invloed zullen hebben op alle doelgroepen,
  • streeft het merk naar langetermijndoelen (bijv. het vergroten van de bekendheid, het bereiken van een groter doelpubliek, het opbouwen van een concurrentievoordeel),
  • worden activiteiten meestal ondernomen met behulp van speciale analytische tools.

Sociale media monitoring vs. sociale media luisteren

Zijn sociale media monitoring en luisteren hetzelfde? Het laatste proces gebruikt gegevens die zijn verkregen in het eerste proces – het moet dus worden gezegd dat sociale media monitoring op micro-niveau wordt uitgevoerd, terwijl sociale media luisteren op macro-niveau werkt. Bovendien kan sociale media luisteren niet functioneren zonder sociale media monitoring, aangezien het de vermeldingen en individuele interacties zijn die dagelijks worden gevonden en die het beeld vormen dat een merk kan interpreteren.

Samenvatting

Wanneer je communiceert op sociale media, monitor dan niet alleen wat individuele doelgroepen zeggen over je merk. Verzamel alle interacties – zowel positief als negatief – en probeer een patroon daarin te zien. Ontvangers keuren je milieuvriendelijke aanpak goed? Versterk dit om je merkherkenning en klantenbestand verder te vergroten. Af en toe wijzen gebruikers op problemen met leveringen? Zoek naar een oplossing om het probleem helemaal te elimineren. Sociale media monitoring en luisteren zullen ten goede komen aan je bedrijf.

Lees ook: Wat is sociale listening?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago