Bij het opstellen van de marketingstrategie van uw bedrijf, overweegt u waarschijnlijk zowel organische als betaalde activiteiten op sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram, TikTok, X (Twitter), LinkedIn en YouTube. Er zijn echter veel meer portals om te overwegen, en een daarvan is Snapchat, dat nu al bijna 13 jaar actief is. Leer wie het publiek van Snapchat is en hoe u het medium kunt gebruiken om uw bedrijf te promoten, de betrokkenheid van het publiek te vergroten en effectief bewustzijn te creëren.
Snapchat is een applicatie die wordt gebruikt voor het verzenden van foto’s en video’s, die ontvangers slechts een beperkte tijd kunnen bekijken. De meeste berichten worden automatisch verwijderd nadat ze zijn bekeken of zijn verlopen. Het medium werd in september 2011 uitgebracht door Evan Spiegel en Bobby Murphy. Sinds de lancering heeft de app 101 updates geïmplementeerd, wat wijst op de voortdurende ontwikkeling ervan.
Gebruikers worden aangetrokken tot de Snapchat-app voornamelijk om te chatten met goede vrienden, foto’s en video’s te delen en te experimenteren met verschillende filters. Jack Brody, de Vice President of Product bij Snap Inc. (het technologiebedrijf achter Snapchat), stelt dat wat Snapchat onderscheidt van andere platforms de nadruk is op communicatie van vriend tot vriend in plaats van op inhoudsconsumptie.
Gemiddeld besteden gebruikers ongeveer 30 minuten per dag aan het gebruik van de app, wat resulteert in ongeveer 5 miljard snaps (foto’s en video’s) die dagelijks worden verzonden.
Na het openen van de app, opent de camerafunctie. Gebruikers kunnen een foto maken of een video opnemen, filters toepassen en vervolgens de snap naar gekozen vrienden sturen of deze op hun Verhaal plaatsen. Het onderste menu stelt gebruikers in staat om naar andere tabbladen te navigeren:
Gebruikers kunnen ook een persoonlijke verzameling van hun snaps en Verhalen maken met de Memories-functie. Hiermee kunnen ze snel hun oude inhoud doorzoeken en opnieuw publiceren.
De app heeft ook de My AI-functie geïntroduceerd — een chatbot die reageert op de vragen van gebruikers. Het is aangedreven door de ChatGPT-technologie van OpenAI, maar heeft extra verbeteringen en waarborgen die door Snapchat zijn gemaakt. Gebruikers kunnen de chatbot bijvoorbeeld vragen om aanbevelingen voor plaatsen die het waard zijn om te bezoeken op basis van hun huidige locatie. Bovendien helpt het bij het personaliseren van verschillende aspecten, zoals het weergeven van advertenties die zijn afgestemd op de voorkeuren van individuele gebruikers.
Volgens statistieken had Snapchat in het derde kwartaal van 2023 406 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Dit vertaalt zich naar meer dan 750 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Als gevolg hiervan staat de app op de negende plaats onder de populairste sociale mediaplatforms wereldwijd, en overtreft het diensten zoals X (Twitter) en Pinterest. Er wordt geschat dat de app binnen de komende twee tot drie jaar meer dan 1 miljard mensen zal bereiken.
De percentageverdeling van leeftijdsgroepen onder Snapchat-gebruikers in de Verenigde Staten is als volgt:
Volgens Evan Spiegel bereikt de app meer dan 75% van de individuen van 13-34 jaar in meer dan 20 landen (bron). Vrouwen vormen 51% van de Snapchat-gebruikers, terwijl mannen 49% uitmaken. Het hoogste aantal gebruikers komt uit India, gevolgd door gebruikers uit de Verenigde Staten, Pakistan, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Via de Ads Manager kunnen gebruikers advertenties op Snapchat maken en beheren en inloggen op Snap Focus, een online educatief portaal waar informatie over het maken en optimaliseren van campagnes beschikbaar is.
Naast het verzenden van berichten, foto’s of video’s, biedt Snapchat ook interactieve functies die bedrijven kunnen gebruiken om hun doelgroepen te bereiken en te betrekken.
In ons laatste artikel hebben we de voordelen van het gebruik van InstaStories besproken. De pionier van deze functionaliteit was echter Snapchat, dat andere platforms inspireerde om de Verhalenfunctie te implementeren. Ongeacht de service zijn de voordelen van deze oplossing vergelijkbaar:
Snapchat werd populair dankzij zijn augmented reality-filters, bekend als Snapchat Lenses. Merken kunnen hun op maat gemaakte lenzen voor promotionele doeleinden gebruiken. Er zijn twee soorten lenzen:
Als u uw eigen lens wilt maken, kunt u dit op verschillende manieren doen:
Snapchat Discover is een sectie binnen de app waar gebruikers Verhalen van verschillende redactieteams, influencers of merken kunnen verkennen. Momenteel werkt Snapchat samen met meer dan 50 uitgeefpartners, en toegang tot de Discover-sectie is alleen mogelijk via dit partnerschap. Het is echter niet eenvoudig om partner te worden, en Snapchat deelt niet veel over hoe ze partners kiezen. Desondanks kunt u samenwerken met een merk dat partnerstatus heeft en uw inhoud via hun Verhalen publiceren.
Het publiceren van inhoud in de Discover-sectie komt met bepaalde vereisten. Verhalen mogen bijvoorbeeld niet puur promotioneel zijn en gericht op het genereren van conversies. Daarom, als u traditionele advertenties wilt maken, is Snapchat Discover mogelijk niet het beste kanaal voor uw bedrijf.
Beheert u een fysieke winkel? De kans is groot dat uw bedrijf zichtbaar is op Google Maps. Evenzo kunt u uw bedrijf adverteren op Snapchat Maps, waarbij u informatie deelt zoals uw website, locatie, openingstijden en contactgegevens. Bovendien is Snapchat Maps geïntegreerd met bezorgapps zoals Uber Eats, Postmates, Grubhub en DoorDash.
U kunt de locatie van uw bedrijf promoten met behulp van de advertentiesmanager door een campagne met het Awareness-doel aan te maken. Als u zich afvraagt of het de moeite waard is, tonen statistieken aan dat meer dan 300 miljoen gebruikers wereldwijd deze functie elke maand gebruiken.
Het gebruik van Snapchat kan bedrijven tastbare voordelen opleveren.
Volgens de hierboven aangehaalde statistieken hebben merken die actief zijn op Snapchat de kans om 13-35-jarigen, de zogenaamde Zeta’s en Millennials, te bereiken. Dus als uw doelgroep in deze leeftijdsgroep valt, overweeg dan om actief te zijn op dit platform.
Zoals eerder vermeld, kunnen gebruikers toegang krijgen tot het Snap Focus-educatieve portaal met hun advertentiesmanager-gegevens. Het portaal biedt een leertraject genaamd Snapchat Essentials, met zes cursussen. Het voltooien van deze cursussen biedt niet alleen waardevolle kennis, maar kent ook een badge en certificaat toe om hun vaardigheden te certificeren.
Een andere nuttige functie voor gebruikers is Snapchat Trends, waar ze wekelijkse trends, populaire hashtags en onderwerpen die belangrijk zijn voor Snapchatters kunnen bekijken. Dit helpt makers en adverteerders inspiratie te vinden en hun inhoud af te stemmen op wat trending is in de app.
De Snapchat-app draait om het betrekken van gebruikers met leuke, interactieve functies om hun interesse vast te houden. U kunt deze functies gebruiken om verbinding te maken met uw publiek. Het creëren van een lens kan bijvoorbeeld uw bereik vergroten, omdat uw naam bij elke lens wordt weergegeven. Maar om uw lens viraal te laten gaan, moet u tijd besteden aan het begrijpen van de behoeften van uw publiek en iets creëren dat ze intrigerend vinden, terwijl u ook uw product toont.
U weet al wie het publiek van Snapchat is, welke functies het heeft en welke kansen de app bedrijven biedt om hun merk te promoten. Nu moet u uzelf afvragen of Snapchat-gebruikers in uw doelgroep passen. Als dat zo is, overweeg dan om Snapchat op te nemen in de marketingstrategie van uw bedrijf.
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Marketing & Social Media Specialist
In haar werk navigeert ze door de voortdurend veranderende marketingtrends en innovaties in verschillende sectoren, waaronder HR, e-commerce en IT. Ze benut deze kennis en observaties om creatieve oplossingen te ontwikkelen voor effectieve marketingstrategieën.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…