Categories: BlogE-commerce

Belangrijke kenmerken van grensoverschrijdende e-commerce

Grensoverschrijdende e-commerce betekent het verkopen of kopen van producten via online winkels uit andere landen. De transacties omvatten kopers en verkopers uit verschillende locaties die vaak verschillende valuta’s en talen gebruiken, en volgen bovendien verschillende juridische procedures.

Belangrijkste kenmerken van grensoverschrijdende e-commerce – inhoudsopgave:

  1. Wat is grensoverschrijdende e-commerce?
  2. Grensoverschrijdende e-commerce starten – belangrijke factoren om te overwegen
  3. Grensoverschrijdende handel – de belangrijkste aandachtspunten bij het handelen
  4. Marktplaats en grensoverschrijdende handel

Wat is grensoverschrijdende e-commerce?

Grensoverschrijdende e-commerce of online grensoverschrijdende handel is een van de snelst groeiende varianten van e-commerce vandaag de dag. Sommige studies tonen aan dat de groei van grensoverschrijdende e-commerce in de komende jaren zal verdubbelen. Het hoge gebruik van grensoverschrijdende e-commerce is het resultaat van verschuivende consumentenvoorkeuren.

De snelheid van informatie, mobiliteit en constante toegang tot het web maken het voor gebruikers mogelijk om buitenlandse markten te verkennen en naar producten in het buitenland te zoeken. Dit is allemaal te danken aan globalisering, die alle markten samenvoegt tot één grote arena voor de uitwisseling van goederen en diensten. Daarom loont het de moeite om de concurrentiekracht van uw bedrijf te vergroten en te investeren in grensoverschrijdende operaties.

Kopers kopen graag producten uit andere landen omdat ze vaak een lager prijs, hogere kwaliteit of er simpelweg een tekort aan die specifieke artikelen in hun land is. Sommige merken zijn niet in elk land beschikbaar. Soms willen shoppers gewoon iets speciaals en unieks kopen, dus kijken ze in winkels in het buitenland.

Grensoverschrijdende e-commerce starten – belangrijke factoren om te overwegen

Allereerst is het opzetten van een geschikte online platform onmisbaar voor het deelnemen aan grensoverschrijdende e-commerce. Of u nu overweegt uw eigen online winkel te hebben of gewoon een online platform, u moet het nog steeds zorgvuldig opzetten. De basis omvat waardevolle inhoud, duidelijke en zichtbare bestelinformatie, voorwaarden en condities, evenals product- of servicecategorieën.

Als verkoper kunt u kiezen voor een marktplaats-type site. Deze sites hebben aanzienlijke erkenning verworven en zijn online markthubs geworden waar veel verkopers producten uit verschillende sectoren aanbieden. De beheerders van dergelijke sites zorgen voor technische zaken voor een commissie die door de verkopers wordt betaald.

Grensoverschrijdende handel – de belangrijkste aandachtspunten bij het handelen

  • Betaling – de actie die de afsluiting van het contract finaliseert, moet worden voorbereid om de afhandeling van de valuta van het land waarin de verkoop plaatsvindt mogelijk te maken. Het moet ook rekening houden met de voorkeursbetaalmethode van een bepaald land – soms is dat een creditcard of PayPal, enz.
  • Levering – pas de leveringsmethode aan uw voorkeuren aan. Er zijn veel mogelijkheden: de koerier kan het pakket rechtstreeks bij de woning van de koper afleveren of het ter beschikking stellen voor afhaling bij een pakketautomaat, een vast punt of een nabijgelegen winkel,
  • Retourbeleid – het is ook cruciaal voor consumentenbescherming om altijd duidelijk in de voorwaarden te vermelden dat goederen kunnen worden geretourneerd als ze ongebruikt, onbeschadigd zijn en de termijn niet is verstreken,
  • Douaneregels – buiten de Europese Unie moet u voldoen aan de douanevereisten,
  • Regelgeving – juridische procedures variëren van land tot land, dus zorg ervoor dat u zich vertrouwd maakt met de relevante regelgeving voordat u verder gaat.

Marktplaats en grensoverschrijdende handel

Marktplaatsen zijn als de brandstof die grensoverschrijdende handel aandrijft. Waarschijnlijk is er geen gemakkelijkere manier om uw internationale uitbreiding te starten dan uw onderneming op dergelijke platforms te lanceren. U hoeft uw online winkel niet vanaf nul op te zetten – u kunt kiezen voor een kant-en-klare oplossing.

Het is ook een geweldige manier om nieuwe wegen te verkennen. Marktplaatsen hebben de afstand tussen de verkoper en de koper verkort. Klanten kunnen door de aanbiedingen bladeren en de beste voor zichzelf kiezen. Dit is een van de factoren die deze soorten sites zo populair maken.

Logistiek is zo ver ontwikkeld dat het verzenden van een product naar een ander land nog steeds winstgevend is. Dit maakt het mogelijk voor zelfs kleine verkopers om te concurreren met de grote – de drempel om de internationale markt te betreden is eindelijk bereikbaar voor hen.

Een ander belangrijk aspect is dat consumenten niet bang zijn om dergelijke transacties te doen en steeds bereidwilliger zijn om in het buitenland te kopen. Dit geldt vooral voor de jongste groep consumenten. Volgens statistieken waren 16-24-jarigen het meest geneigd om te bestellen bij verkopers in andere EU-landen (34%), evenals van buiten de EU (24%). Dit percentage is iets lager voor oudere consumenten – 31% voor Europa en 21% voor buiten Europa. Degenen van 55-74 jaar zijn het minst geneigd om internationaal te winkelen – 21% in de EU en 15% in de rest van de wereld.

Lees ook: Wat is een e-commerce strategie? – 4 belangrijke elementen

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago