Wanneer alle taken met betrekking tot empathie en definitie in het design thinking proces zijn voltooid, is het tijd voor de volgende belangrijke fase waarin alle ideeën hun eerste zichtbare vorm moeten vinden. Prototyping en testfases worden vaak als één fase beschouwd, maar ze moeten worden uitgevoerd als twee onderscheidende stappen. De prototyping zelf is meestal goedkoop, tijdsefficiënt en economisch.
Dit type activiteit wordt gezien als denken met de handen. Er is niet veel tijd nodig voor dit proces en men moet aannemen dat voor een bepaald project veel prototypes moeten worden gemaakt. De auteur van het prototype mag geen enkele vorm van emotionele gehechtheid aan zijn creatie voelen – prototyping is de fase waarin voortdurend veranderingen en verbeteringen worden aangebracht. Gewoonlijk is het moeilijk om bij de eerste poging aan de verwachtingen die we voor ons prototype hebben te voldoen, daarom moet het werk aan het project keer op keer worden herhaald.
Men moet zich herinneren om enkele van de creatieve middelen voor verdere toepassing te behouden en ze niet op te gebruiken voor één, meestal de allereerste, prototype. Het moet worden opgemerkt dat prototypes kunnen worden gemaakt voor elk soort object of functie – zowel voor producten als voor diensten.
Prototypes van diensten moeten in hun ontwerp alle mogelijke emoties en gevoelens weerspiegelen die de potentiële gebruiker zou moeten ervaren.
Prototypes van producten hoeven niet volledig functioneel te zijn. Een mock-up of bijna-werkend model is voldoende om hun aantrekkelijkheid voor de potentiële gebruiker te verifiëren.
Sommige van de oplossingen die tijdens de prototyping fase zijn gecreëerd, zijn mogelijk niet geschikt voor onze klanten, dus constante aanpassingen en verbeteringen zijn noodzakelijk om het team van makers een beter begrip van de behoeften van de gebruiker te geven.
Om een effectief prototype te creëren:
Elke fase van de creatie van het prototype kan worden gefilmd en gefotografeerd voor toekomstige referentie – de waarden die tijdens de prototyping fase naar voren komen, kunnen worden bewaard en later aan een breder publiek worden gepresenteerd wanneer dat nodig is.
Alle materialen of middelen zijn acceptabel in deze fase van prototyping. Er zijn geen strikte regels voor de stijl die we kiezen voor ons creatieve ontwerp. Ondanks het bovenstaande omvatten de meest voorkomende prototypingmethoden:
Er zijn meerdere tools die kunnen worden gebruikt voor prototyping, daarom moeten onze ontwerpinspanningen worden bewaard (gefilmd of gefotografeerd) voor toekomstige referentie. Zorgvuldige selectie van vormen die het beste bij ons project passen, lijkt ook belangrijk.
Elke methode van prototyping heeft voordelen en nadelen die in overweging moeten worden genomen bij de selectie van ontwerptools. Deze tools beïnvloeden sterk alle opvolgende acties van het ontwerpersteam. Bovendien moet er veel aandacht worden besteed aan de voordelen en nadelen van prototyping. Onder de voordelen van prototyping zijn:
De presentatie van het prototype moet kort na de creatie van het ontwerp plaatsvinden en moet worden uitgevoerd in een vriendelijke, vertrouwde omgeving. De presentatie moet alle belangrijke waarden integreren die aanwezig waren tijdens de procedure van het creatieve prototype-ontwerp. Men moet rechtstreeks met de klant praten terwijl het hele proces het formele karakter van de operatie moet weerspiegelen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…