Categories: BlogProjectbeheer

Operationeel management en projectmanagement – wat is het verschil?

Projectmanagement en operationeel management – wat is het verschil? Studenten van management of bedrijfskunde, evenals werknemers in de bedrijfswereld, horen vaak uitdrukkingen zoals projectmanagement en operationeel management, maar een groot aantal mensen kan het verschil tussen de twee niet onderscheiden. Project- en operationele activiteiten hebben verschillende gemeenschappelijke kenmerken, die bijdragen aan de realisatie van de strategie die door de betreffende organisatie is aangenomen. Toch is het mogelijk om de cruciale verschillen aan te tonen die aangeven dat deze twee termen twee verschillende dingen beschrijven.

Projectmanagement en operationeel management – inhoudsopgave:

  1. Project- en operationele activiteit
  2. Motivatie en betrokkenheid
  3. Regels van beloning
  4. Soorten beloningen
  5. Procedures voor de arbitrage rechtbank
  6. Samenvatting

Projectmanagement en operationeel management

De eenvoudigste definitie van het project stelt dat het een onderneming is die gericht is op het bereiken van het verwachte doel. In de situatie waarin we weten wat het resultaat (de concrete effecten) is dat we willen behalen binnen het kader van alle activiteiten, moeten we in eerste instantie nadenken over de belangrijkste kenmerken die het project definiëren, zoals:

  • beperking in de tijd – activiteit binnen de vooraf gedefinieerde planning, mogelijkheid om het begin en het einde van het project aan te geven
  • projectteam taakrealisatie – er is een leider die het project gedurende het hele realisatieproces aanstuurt
  • uniciteit – begrepen als het gebrek aan herhalend karakter, wat het risico met zich meebrengt dat verband houdt met de uitgevoerde activiteiten
  • gespecificeerd budget – binnen het kader van de gegeven taken

Operationele activiteiten in het bedrijfsleven worden begrepen als de constante en repetitieve uitvoering van dezelfde taken. Wat cruciaal is, is dat er geen beperkingen zijn aan hoe de repetitiviteit van die taken eruit zou moeten zien. Dit kunnen dagelijkse taken zijn, evenals maandelijkse, jaarlijkse of zelfs die welke op aanvraag worden uitgevoerd. Deze taken zijn niet uniek, wat betekent dat ze een laag risico met zich meebrengen.

Op welke manier verbinden project en operationele activiteit zich? De eenvoudigste manier om dit uit te leggen is door een voorbeeld te gebruiken: als we werken aan een nieuw product – een gezichtscrème – kan de fase van productontwikkeling (die het stellen van doelen, het recept van de samenstelling en testen omvat) worden gezien als een project. Alle daaropvolgende activiteiten, zoals productie, distributie of marketing van een nieuw product, zijn operationeel (repetitiviteit, gebrek aan uniciteit).

Wat is projectmanagement?

Zoals al eerder werd vermeld, zijn projecten gericht op het resultaat. Dit resultaat kan een uniek product of dienst zijn of een ander specifiek effect. Op deze manier ondersteunen projecten de langetermijnontwikkeling van het bedrijf. Projectmanagement omvat alle taken die worden ondernomen om aan de vereisten van het project te voldoen. Als onderdeel van de realisatie is het noodzakelijk om kennis, vaardigheden en begrip van de verschillende soorten technieken en tools toe te passen.

De manager of leider van het team moet de kwaliteiten bezitten die nodig zijn voor zijn rol. Deze persoon is verantwoordelijk op het gebied van planning, initiëren, uitvoering (monitoring van de ontwikkeling van het product of de dienst) en afsluiting van het project. Bovendien moet de beheerder elk project individueel benaderen, omdat effecten, teams en taken van elkaar verschillen.

Operationeel management

Operationeel management is gerelateerd aan de dagelijkse activiteiten van het bedrijf – deze eigenschap wordt beschouwd als de hoogste factor die de uniciteit van het gegeven functioneringsgebied van de organisatie bepaalt. Het omvat planning, organisatie en controle van repetitieve processen in de organisatie, die positief invloed zouden moeten hebben op de effectiviteit.

De cruciale eigenschap van operationeel management is de zoektocht naar de fase waarin de uitgaven en inkomsten in balans zijn – wat betekent dat er operationele winst wordt gegenereerd. De persoon die de operationele activiteiten controleert, is enorm verantwoordelijk omdat de effecten van productie-, marketing- en financiële activiteiten de algehele goede werking van het bedrijf op korte en lange termijn beïnvloeden.

Samenvatting

Welke basiskenmerken onderscheiden een project van een operationele activiteit? Projecten zijn tijdgebonden, uniek en onderhevig aan risico, en hun realisatie zou het bedrijf in staat moeten stellen zijn doel te bereiken. We kunnen alle activiteiten die verband houden met de dagelijkse activiteiten van het bedrijf, die repetitief zijn, onderhevig aan laag risico en resulteren in hetzelfde effect als operationele activiteiten, opnemen. Het is de moeite waard om deze 3 kwesties te onthouden – op deze manier kunnen we er zeker van zijn dat specifieke soorten management niet door elkaar worden gehaald. Een goede oriëntatie in dergelijke verschillen kan cruciaal zijn bij het creëren van een bedrijfsstrategie, bedrijfsplannen of budgetten – bedrijven kunnen niet goed functioneren zonder deze documenten.

Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago